Inbound 2020

Is een meerdaags online event de moeite waard om te bezoeken?

Afgelopen week vond Inbound 2020 plaats. Het meerdaagse event dat normaal georganiseerd wordt in Boston door HubSpot was dit keer volledig online. Dit door de gevolgen van de wereldwijde pandemie. Maar is zo’n meerdaags online event de moeite waard?

Elk jaar trekt het evenement duizenden bezoekers uit heel de wereld. Waarom? Omdat HubSpot hier de nieuwste trends rondom online marketing deelt. Dit jaar waren niet alleen thought leaders uit het bedrijfsleven een onderdeel van de line-up, maar ook celebrities zoals Chrissy Teigen en John Legend.

Wat doet HubSpot eigenlijk?

Hubspot is een softwarebedrijf dat subscription based diensten verkoopt. Het gaat om producten voor Marketing, Sales, Customer service en ook een CMS hub (free and premium plans).

HubSpot biedt integraties aan met legio andere software. Daarnaast stopt het bedrijf veel energie in education voor (potentiële) klanten. Hierdoor kan je het bedrijf best wel eens zijn tegengekomen zonder direct een link met de producten te hebben gehad. De content is van hoge kwaliteit en de moeite waard om te bekijken. Je kan via de HubSpot Academy gratis courses volgen!

Overigens is HubSpot in 2020 uitgeroepen tot de #1 werkgever door Glassdoor.

De sessies

Van break out-sessie, InBound debate tot mindfulness; de keuze was reuze! HubSpot heeft goed nagedacht over hoe het de bezoeker zo comfortabel mogelijk kon worden gemaakt. En met comfortabel bedoelen we: de online bezoeker zo lang mogelijk vasthouden. Een slimme zet van HubSpot was bijvoorbeeld ‘audio only’. Een audio only sessie gaf de bezoeker de kans de ogen even tot rust te laten komen.

Een van de meest toffe break out-sessies was de sessie van Marcus Sheridan (President bij Marcus Sheridan International): The definite guide to content that sells. Deze man had zoveel energie dat hij van het scherm af spatte.

Netwerken kon ook, namelijk via de zogenaamde MeetUps. Hier hebben wij zelf geen gebruik van gemaakt. Niet omdat we in pyjama achter de computer zaten, maar het voelde toch wat onwennig om met een onbekende één op één te gaan videobellen. Achteraf gezien toch een gemiste kans. Kwam hier het imposter syndroom om te hoek kijken?

Jay Schwedelson (CEO bij World Data) verschafte ons met e-mail marketingtips. Volg hem op Instagram voor tips die jij meteen kunt gebruiken om de effectiviteit van je e-mails te verbeteren.

In de beknopte video’s genaamd My Cheat Sheet kwamen handige tips over verschillende onderwerpen voorbij. Wij bekeken ‘6 things I learned from recording 700+ sales video’s’ van Myriah Anderson (van IMPACT).

Still van My Sheet Sheet – Myriah Anderson

Onze ervaring

Het aanmelden voor Inbound2020, het inloggen en wegwijs worden in de online omgeving was een ervaring die vlekkeloos verliep. Het aanmaken van een persoonlijke agenda zorgde ervoor dat wij precies wisten wanneer we achter de computer moesten kruipen. Er werd voorafgaand aan een sessie een reminder gestuurd. Dit was erg welkom gezien wij thuis afgeleid raakten door de afwas en het onverwachte bezoek van een kat uit de buurt.

Na de sessie was er de mogelijkheid om vragen te stellen. Dit had HubSpot goed geregeld. Er was naast een chatfunctie (waarin ik steevast heb getypt bij elke sessie: “Hallo from Rotterdam”), ook een Q&A-functie. Hier werd het geen wirwar van vragen. Er bestond de mogelijkheid om een vraag van een ander een duimpje te geven. Vragen met vele duimpjes werden dan ook nagenoeg altijd beantwoord.

Gelukkig is er de mogelijkheid om als Powerhouse passhouder de content terug te kijken. Dit is handig gezien er wat sessies erg vroeg of laat waren. Dit kwam uiteraard door het tijdsverschil met Amerika. De experience stopt dus niet na het event.

Kan een online event een real life event vervangen?

Mijn conclusie (TechGirl Emilie) is een duidelijk ‘nee’. Was het event de moeite waard om online bij te wonen? Dat zeker. De sessies waren van hoge kwaliteit. Het merendeel van de sprekers was zelfs inspirerend te noemen. Wat mist is het fysieke netwerken, de spanning rondom het bezoeken van het event en de sfeer. Een tripje naar Boston, wie zou dat ooit afslaan? Ik hoop dan ook van het ‘nieuwe normaal’ weer naar ‘normaal’ te gaan en volgend jaar vanuit Amerika verslag te doen van dit toffe event. Fingers crossed!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.