Solar Team Eindhoven (STE) is een team enthousiaste studenten van de Eindhoven University of Technology (TU/e) dat aan de wereld wil tonen dat rijden op zonne-energie dichter bij de realiteit staat ​​dan je denkt. Op 17 april bij de Amsterdam Web Services (AWS) Summit in Amsterdam had TechGirl Milly het genoegen om Evan Quadvlieg (de Technical Acquisition Manager van het team) te interviewen om meer te weten te komen over de ‘Stella family’: de reeks gezinsauto’s van het Solar Team die stuk voor stuk op zonne-energie rijden.

De geschiedenis van het team

Voor dit verhaal gaan we even terug naar 2012: het jaar waarin het allemaal is begonnen. Met steun van de Universiteit Eindhoven zijn twee studenten Solar Team Eindhoven gestart. Het eerste team bestond uit 20 studenten die samen een gezinsauto bouwden die op zonne-energie reed; een goede oplossing voor de beperking van de elektrische mobiliteit. En met succes! Solar Team Eindhoven introduceerde in 2013 de eerste gezinsauto op zonne-energie: Stella. Met Stella hebben ze deelgenomen in de cruiser klasse van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië en jawel, meteen het eerste jaar al gewonnen! Sindsdien nemen ze iedere twee jaar met een nieuwe auto deel aan de World Solar Challenge en vormen ze eveneens iedere twee jaar een nieuw team, die deze auto bouwt. O ja, en eh… Niet alleen in 2013 hebben ze gewonnen; in 2015 én 2017 ook. Het team heeft dus een reputatie hoog te houden!

Waarom een nieuw team?

Ik spreek met Evan, de Technical Acquisition Manager van het vierde team (team 2019), dat in september 2018 is begonnen, en vraag hem waarom het team zo vaak wisselt. Hij legt uit dat met de vorming van een nieuwe team de mogelijkheid ontstaat om nieuwe posities in te vullen en nieuwe dingen uit te werken. “Een nieuw team bestaande uit nieuwe mensen kijkt anders naar dezelfde vraagstukken waar het vorige team misschien op vastliep. Op dat manier blijf je als team verder groeien en verder komen in de techniek. Dus ontwikkel je een betere zonneauto, en daar gaat het natuurlijk om. Uiteraard neemt elk team wel goed werkende componenten van het voorgaande team over.”

Hoe zit het met de vrouwen in het team?

“Er zit een stijgende lijn in de deelname van vrouwen in het team,” vertelt Evan. “Het huidige team bestaat uit 26 leden, waarvan 4 vrouwen. Helemaal niet zo slecht als je kijkt naar de man/vrouw-verhouding van de Universiteit Eindhoven. Zo zijn onze Team Manager, Exterior Designer, Account Manager en Public Relations Manager allemaal vrouw.”

Samenwerking tussen AWS en Solar Team

Met simulaties kan het Solar Team Eindhoven gebaseerd op het gewicht van de auto bepalen hoe sterk de auto moet zijn. Door middel van Amazon Web Services (AWS) met cloud computing hoeven ze niet meer de simulaties te runnen op de laptops van de Universiteit of op de locale servers, maar kunnen ze de rekenkracht van de servers van Amazon gebruiken. Hierdoor verloopt het proces veel sneller, en kan het team flink tijd besparen. “Op een laptop van de TU/e zouden we ongeveer een week bezig met een hele simulatie,” vertelt Evan. “Maar met AWS kunnen we exact dezelfde simulatie in twee uur doen. Dat betekent natuurlijk dat er meer mogelijkheden zijn om simulaties te runnen. En als je bedenkt dat we in 9 maanden een auto moeten bouwen van from scratch, dan is elke seconde belangrijk.”

De uitdagingen

Het bouwen van een zonneauto brengt veel uitdagingen met zich mee. Een auto op zonne-energie moet (logisch natuurlijk) zo efficiënt mogelijk omgaan met energie. Daarom moet de auto bijvoorbeeld zo licht mogelijk zijn. Een auto in Nederland weegt gemiddeld zo’n 1300 kilo. En dat terwijl de laatste auto van het Solar Team (de Stella Vie) maar 380 kilo woog! Om zo gestroomlijnd mogelijk te gaan heeft de zonneauto een druppelvorm. Immers, hoe minder weerstand, hoe langer de opgeladen auto mee gaat. De Stella Vie heeft een range van zo’n 1000 kilometer. En dat dus als family car waar je gewoon met vijf mensen in kunt zitten. Hoe cool?

Het laatste model

Voor 2019 staat er een nieuwe World Solar Challenge op de planning, dus het Solar Team is nu bezig met de productie van een gloednieuwe zonneauto. Deze zullen ze op 4 juli laten zien aan de wereld, en wij kunnen niet wachten! Vanaf dat moment gaan ze de eerste rijdende tests doen om uiteindelijk op 13 oktober aan de start van de World Solar Challenge te staan in Darwin. De route is zo’n 3000 kilometer lang en loopt van noord- naar zuid-Australië. Tijdens het rijden worden de teams beoordeeld op hoe elektrisch efficiënt hun auto rijdt, en, omdat het om de cruiser klasse gaat, ook hoe praktisch en comfortabel de auto is. Ik had de kans om heel even plaats te mogen nemen in de auto en was ontzettend verrast hoe ruim en comfortabel deze van binnen is. Wel zo fijn, aangezien 3000 kilometer best een stuk is. Succes Solar Team!

Solar Team Eindhoven Interview

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.