Nienke Thurlings
Nienke Thurlings

Influencer Talk: Nienke Thurlings wil haar bad niet van tevoren laten vollopen

Steeds meer millennials kampen met een burn-out. Burn-outdeskundige en ervaringsdeskundige Nienke Thurlings wil helpen. “Ik ben inmiddels 33 en ik heb ontdekt dat er voor vrouwen heel specifieke redenen zijn om in een burn-out te raken.” Daarom gebruikt Nienke haar kennis van psychologie, yoga en de lichaam-geestconnectie om mensen te leren stressvrij te leven. Gebruikt ze daar ook technologie bij? Ze geeft het antwoord in een nieuwe editie van Influencer Talk.

Je bent burn-outcoach, waarom ben je je vooral op vrouwen gaan richten?

“Ik kwam erachter dat vrouwen zichzelf heel erg wegcijferen. Zelfs vrouwen die aan de buitenkant alles voor elkaar lijken hebben: leuk gezin, toffe baan, druk sociaal leven. Maar op de een of andere manier raken ze zichzelf kwijt in die omstandigheden. Ze laten zich leiden door de verwachting van anderen.”

Wat voor verwachtingen zijn dat dan?

“Verwachtingen voor je uiterlijk, hoe je je moet presenteren… Maar ook voelen vrouwen minder vrijheid om hun kracht uit te drukken. Het is wetenschappelijk bewezen dat woede bij vrouwen wordt gezien als hysterisch, maar bij mannen is het iets krachtigs. Mannen hebben hun eigen issues, daar wil ik niet aan voorbij gaan, maar vanaf een jonge leeftijd krijgen we al mee: wees het perfecte plaatje, wees lief, leuk en presenteer jezelf goed. Je wordt continu aangestuurd om je eigen wil en wensen te onderdrukken voor sociale wenselijkheid. Ik leer vrouwen: fuck die bullshit. We kijken naar wat er in hun leven toe leidde dat ze uitgeput raken. Ik help ze bloot te leggen wat zij nou willen. Mijn tagline is dat iedere vrouw koningin moet worden van haar eigen leven. Laat de queen in jezelf opstaan.”

Duidelijke boodschap, die je onder andere verkondigt via je website. Wat is eigenlijk je relatie met tech?

“Toen ik in 2011 zelf een burn-out kreeg, dacht ik: ik wil zo weinig mogelijk afleiding in mijn leven. Op dat moment had ik alleen een laptop van 5 jaar oud en een radio die ik al sinds mijn tiende had. Ja, en een klaptelefoon. Kortom, ik wilde helemaal niets te maken hebben met technologie, want ik wilde in het hier en nu leven. Gewoon een klein leventje, me nergens druk over hoeven maken. Nu is dat wel anders.”

Hoe is dat anders geworden?

“Ik heb zo’n beetje alles aan technologie en het wordt steeds erger. In 2013 ben ik begonnen met jongburnout.nl, want ik kon gewoon niks op internet vinden over burn-out bij jonge mensen. Het beste wat je via Google vond was een droog lijstje symptomen. Het was toen heel anders dan nu. Dus ik dacht: ik ga die website maken en ik begin gewoon met een blog. Dus ja, ik ben helemaal autodidact techneut. Ik ging van weerstand naar iets positiefs. Ik heb mezelf WordPress geleerd, ben gaan uitzoeken hoe je hoger kon ranken in Google, enzovoort. Voor een deel van WordPress werk ik ook met frontend editors, maar kleine stukjes code kan ik nog wel. Ik wilde zo graag meer informatie online hebben over burn-out en zeker voor jonge mensen. Iets wat verder ging dan symptomen. Ik dacht alleen maar: als ik één iemand help dan ben ik al blij. Maar een persoon werden er een paar en toen steeds meer. Op een zeker moment had ik zelfs! 100.000 unieke bezoekers per maand. In die periode ben ik ook Facebook en Instagram gaan opzetten, waar ik nu 13.800 en 10.100 volgers heb.”

Dus je bent best wel tech-minded!

“Ik probeer het nog te ontkennen, maar ik vrees dat ik wel moet toegeven dat ik techminded ben. Als ik kijk naar wat ik gebruik: WordPress, planning- en trackingtools, een platform waarop de trainingen worden gehost, Zippycourses, en ik denk nu alweer: die laatste kost geld, kan ik niet beter gaan hosten op WordPress? Dan moet ik alleen zelf weer technischer worden, of iemand inhuren. Verder gebruik ik natuurlijk social media, een boekingssysteem en Zoom voor de live-klassen. Inmiddels heb ik in ieder geval geen klaptelefoon meer.”

Je weet dus wel wat van tech: wat vond je de meest bizarre ontwikkeling?

“O, er zijn dingen waar ik echt bang voor ben! Ik wil geen Siri, ik wil niet mijn hele huis vastmaken aan een smartsysteem, waarbij je van te voren al je bad vol laat lopen. Ik wil niet dat iemand van buitenaf mijn huis kan lezen. Ik ben ook bang voor kleine automatische stofzuigers als Roomba: die brengen je hele huis in kaart! Die data gaat naar de producenten, dat vind ik creepy.”

Oké, maar zie je dan ook wel leuke ontwikkelen op het gebied van tech?

“Zeker! Ik vind social media een heel mooie ontwikkeling: het brengt mensen bij elkaar. Het geeft inzichten aan mensen die daar eerder niet zo makkelijk bij konden. Vroeger moest je al weten wie een goede teacher was of ergens een flyer krijgen of mond tot mond reclame. En dan moest je fysiek naar die workshop toe om erachter te komen of echt wat voor je was. Maar ja, dan had je al betaald. Nu ga je op Instagram, je klikt en je kunt iemand eerst wat beter leren kennen. En ik zie veel vriendschappen ontstaan via social media, juist omdat je elkaar kunt vinden op onderwerpen die je aanspreken. Naast allemaal donkere kanten, zitten er veel mooie kanten aan social media.”

Wat is je favoriete ontwikkeling?

“Ik ben op dit moment gek op podcasts. Ik wil er zelf ook één. Het geeft je de ruimte voor een echt gesprek. Radio doet niet zoveel meer voor mensen en niemand kijkt nog tv, want we zitten allemaal op Netflix. Social media is te vluchtig voor een goed gesprek, dus podcasts vullen zeker een gat en geven ruimte voor verdieping. Ik praat graag, dus lekker lang met iemand in gesprek kunnen zijn is fantastisch. Het heeft iets rauws, want er wordt niets geëdit. Je hoort het zoals iemand dat bedoelt in dat moment, inclusief toon. Je voelt je in je eigen woonkamer deelnemer aan een gesprek, dat helemaal niet op dat moment en op die locatie plaatsvindt.”

Hoe ervaar je de aanwezigheid van social media, voel je druk?

“Dat valt mee. Ik censureer mezelf niet, dat is ook mijn boodschap naar andere vrouwen; wees oprecht jezelf. Dus nee, ik hoef niet echt mijn best te doen op social media. Ik laat alle kanten van mezelf zien, dus soms vol in de make up, soms is het een make uploze selfie. Filters gebruik ik niet. Ik heb ooit een video geplaatst waarin ik ergens om huilde. Niet om aandacht te trekken, maar dat is wat er op dat moment is. Ik heb met mezelf de afspraak dat ik iedere dag iets post, dus wat er dan gebeurt, dat is wat er dan vertoond wordt. Om de druk van regelmatig posten weg te nemen, doe ik wel aan badging. Ik ga één dag zitten om een hele maand aan posts te maken en mijn assistent plant dat dan in. Het gaat dan vooral om de posts met quotes, want tussendoor maak ik zelf nog weleens spontaan een fotopost. En ik neem meerdere keren per week stories en livevideo’s op. Ik word er op die manier blij van en dat wil ik anderen ook bijbrengen: doe waar je echt blij van wordt, want dat houd je goed vol. Wat is je core business? Wanneer werk jij in jouw ‘zone of genius’? Daar heb je de meeste impact. Voor mij is dat mensen inspireren en hen met trainingen helpen een belangrijke positieve verandering in hun leven te maken. Kijk of je de dingen waarbij jij niet in je kracht werkt kunt uitbesteden. Er zijn genoeg anderen voor wie dat namelijk wél hun kracht is. Zo bouw je aan een gezond bedrijf met slagkracht. Ik heb zelf twee assistentes die me helpen met de meer administratieve kant van mijn bedrijf. En ik werk samen met een vormgeefster. Als je niet zo’n groot budget hebt kun je via diensten als Fiverr en Upwork ook veel druk van je schouders nemen: er zijn genoeg meiden en jongens in bijvoorbeeld India die voor een laag bedrag simpele klusjes voor je willen doen.”

Tot slot, wat hoop je dat er ooit nog eens uitgevonden wordt?

“Wat een leuke vraag, ik wou dat ik hierop voorbereid was! Wat ik oprecht hoop, dat is dat er een veilige manier komt om je privacy te beschermen en waarbij je kunt kiezen echt offline te zijn. De digital age kan ons maken en breken. Het kan het allermooiste naar boven halen, ons diep verbinden, echt openheid en vrijheid geven. We kunnen erdoor weggaan van corruptie. Maar, het kan ook juist in de hand werken dat we ons verder gaan beperken. Wat ik ook graag zou willen, is iets tegen global warming. Een app die je vertelt wat je beter kan doen. Dan voer je in wat je die dag doet en dan geeft de apps tips van hoe je dat duurzamer kunt doen. Als er dan ook nog een puntensysteem aan wordt toegevoegd als gamification, dan zou dat top zijn. Hoewel daarbij dan natuurlijk ook die privacy weer volledig gewaarborgd moet zijn. Ik vind vooral dat veilig kunnen internetten belangrijk. Niet alles moet in de cloud, bij overheden of commerciële aanbieders belanden, want dan kunnen we vrijer spreken en is er ruimte om nieuwe, creatieve oplossingen te bedenken.”

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Ook interessant
hk soho wireless
Draadloos en stylish: de HK Soho Wireless

Cookies op TechGirl.nl

Wij maken gebruik van cookies op TechGirl.nl. Je kunt ze direct toestaan door op 'Accepteren' te klikken. Liever handmatig aangeven wat je wel en niet wilt toestaan? Kies dan voor 'Verander cookie settings'.

Privacy beleid | Sluiten