slimme snelweg

Iets minder futuristische slimme snelweg dan gehoopt

Door de vele ergernissen tijdens mijn rit richting Amsterdam, ben ik de noodzaak van slimme auto’s en slimme snelwegen gaan inzien. Een geluk voor mij, want ik mag bijna wekelijks over ’s werelds eerste slimme snelweg rijden, deze ligt namelijk in Oss.

Wie droomt er niet van geen files, minder ongelukken en altijd weten dat je op tijd aan komt. Afgelopen week gooide ik een tweet naar de buitenwereld met de oprechte vraag wanneer de slimme auto voor alle niet capabele weggebruikers op de weg komt. Deze werd resoluut en slim beantwoord met: “Je hebt de NS”.

Toegegeven: lange treinreizen kunnen een verademing zijn. Lekker even koffie bij de Starbucks halen, boekje of iPad op schoot, muziek in je oren en lekker ontspannen tot je op de plaats van bestemming bent. Ik heb deze reizen bij de NS mogen ervaren en toch zijn dit soort reizen zeldzaam. Wanneer ik terug denk aan mijn OV tijd denk ik aan mensen die niet kunnen lezen, aangezien ze in de Stilte Coupe toch zo luid aan het telefoneren zijn dat iedereen het gesprek kan volgen. De tijden dat het zo druk is dat je hutje mutje op elkaar gepropt staat (kletsnat) in een benauwde coupe, want er viel een typisch Nederlands zomers buitje uit de lucht. Uiteraard het (veel bekritiseerde en) bekende probleem dat de treinen – ofwel te laat – of gewoon niet rijden. Dan heb ik het ook nog niet gehad over de schandalige prijzen van de rit en de ergernissen van de OV-chipkaart waar je minimaal 20 euro borg op moet zetten. Enfin, nee, ik zit dus echt terecht te wachten op de slimme auto en slimme snelweg.

De slimme snelweg is bedacht door Daan Roosegaarde . Hier in het mooie Brabant ligt de weg al, maar wat doet deze dan en hoe spectaculair is dit stukje asfalt?! De eerste keer dat ik erover las, was ongeveer 2 jaar geleden. Ik droomde al langzaam weg bij futuristische beelden en zag gekleurde lichtjes die razendsnel mijn autoramen voorbij zouden flitsen. Helaas bleek de slimme snelweg toch iets minder spectaculair dan in mijn dromen. Er ligt nog steeds een grijs stuk asfalt en overdag zie ik nog steeds, wel ietwat groenig, witte strepen die de weg markeren. Daarnaast staan er langs de snelweg metalen bomen die zonnepanelen als bladeren hebben. Toegegeven… die bomen vind ik prachtig verzonnen en ik zou het helemaal niet erg vinden om zo’n kunstwerk in mijn tuin te hebben. Maar die lichtgevende wegaanduiding (ook wel ‘glowing lines’ genoemd) is slechts het begin van de slimme snelweg.

Op dit moment is bedenker van de slimme snelweg druk bezig met het ontwikkelen van Dynamische verf die ervoor zorgt dat wegaanduidingen en waarschuwingen op de snelweg zelf worden weergegeven. Wanneer het dus vriest, verschijnen er grote lichtgevende ijskristallen op het wegdek ter waarschuwing en zodra de temperatuur boven nul komt, verdwijnen deze weer van het wegdek. De verf is inmiddels al ontwikkeld alleen werkt deze nu nog slechts voor een bepaalde tijd en dit wil Roosegaarde graag stabiel krijgen.

Hier blijft het allemaal niet bij! De slimme snelweg zal in de toekomst ook een Electric Priority Lane moeten krijgen. Op dit stukje snelweg kan je met jouw elektrische auto je auto opladen terwijl je rijd. Op dit moment is dit nog toekomstmuziek ook al is de inductielader al een bestaand product. Om een dynamisch systeem te ontwikkelen voor een gehele lap snelweg, is tijd nodig om dit werkend te krijgen.

Kortom: de slimme snelweg is minder futuristisch dan ik persoonlijk gehoopt had. Maar met deze oplossingen gaan we wel op het milieu besparen. Nu nog automatische auto’s met sensoren die communiceren met ons volledige wegennetwerk en we krijgen een veiliger vervoersmiddel en minder ergernissen op de weg.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.