Ida Bechtle

Ida Bechtle: “Ik had graag meer vrouwen gehad in onze React-documentaire”

Voor je werk documentaires mogen maken over een veelheid aan onderwerpen die alles met IT te maken hebben: het is voor veel mensen een droom, maar potentiële TechGirl van de Maand Ida Bechtle doet het elke dag. Voor Honeypot maakt ze documentaires, waaronder een nieuwe docu over React.

Honeypot is een platform waar developers en opdrachtgevers elkaar kunnen vinden. Ida werkt er inmiddels 3 jaar. “Er zijn twee tot drie filmmakers vast in dienst bij Honeypot. Vaak maken we wat kortere docu’s van tien tot twintig minuten, maar nu ben ik met een groter project bezig. We hebben een YouTube-kanaal waarop we interviews doen met ontwikkelaars en portretten maken van allerlei mensen die in de tech werken.”

Ida Bechtle

Vooral het verschil tussen kleinere portretjes en langere documentaires trekt Ida erg aan. “Ik werk nu bijvoorbeeld een jaar aan de React-documentaire, waarbij ik ook regelmatig kleinere projecten tussendoor doe. Je hoort allerlei inspirerende verhalen en je krijgt veel feedback van het publiek.” Met die feedback proberen de filmmakers ook echt iets te doen, dus als er wordt gevraagd om een specifieke docu, dan gaan ze hem maken. “We hebben nu 130.000 abonnees op ons kanaal en die delen graag wat ze willen zien.”

De React-documentaire voor elkaar krijgen, dat had heel wat voeten in aarde. “Normaal zijn mensen heel enthousiast om met ons aan het werk te gaan, maar de maker van React is wat meer op zichzelf. Die doet niet zoveel interviews. In eerste instantie wilden andere mensen achter Reakt alleen meedoen als hij meedeed, maar uiteindelijk was hij te druk en kon hij het niet doen. Gelukkig hebben zijn collega’s het toen toch gedaan. Inmiddels ben ik sinds september fulltime met deze documentaire bezig: ik zit al drie maanden in de montage.”

Het is een speciaal project voor Ida. “Dit is mijn eerste project dat zo lang is. Ik wilde het eigenlijk zo’n 45 minuten maken, maar nu is het meer dan een uur. Het is wel spannend: zullen mensen het trekken als het lang duurt? We hebben het nog nooit geprobeerd, maar ik denk dat mensen het alsnog gaan kijken, ook al is het 1 uur en 20 minuten. Het is ook een interessant verhaal, omdat het zo’n veelgebruikte bieb is. Vroeger was React helemaal niet populair en ik focus me in de docu ook op die jaren. In de eerste vijf jaar begonnen mensen heel enthousiast met die framework, maar uiteindelijk vonden mensen het eigenlijk maar niets en nu is het bijna niet weg te denken uit de wereld van development.” 

Honeypot

Wat het extra interessant maakt, is dat het ook iets met Facebook te maken heeft. Het waren namelijk enthousiaste Facebook-medewerkers die er echt voor hebben gevochten, ook dat het open source was. Mensen vonden dat niet oke eerst, maar inmiddels weten we wat er nu staat. Het is een inspirerend verhaal,” zegt Ida, die zelf TV & Mediaproductie studeerde in haar thuisland Denemarken om uiteindelijk deze baan te krijgen. 

“Ik wist niet zo goed wat ik wilde hoor. De opleiding draait heel erg om het maken van televisieproducties, zoals Koffietijd-achtige ochtendshows. Ik heb ook wat meer zakelijke opdrachten gedaan, maar ik wist dat ik meer met documentaire wilde gaan doen. Ik was niet heel erg into tech, maar toen ik de vacature zag bij Honeypot sprak het me toch erg aan. Je praat met inspirerende mensen, je kunt heel veel reizen en het is supercreatief: echt mijn droombaan. We krijgen ook veel vrijheid als filmmakers, waardoor we zelf veel keuzes kunnen maken.”

Maar, heeft Ida ook veel vrouwen voor de camera en zo ja, kiest ze hier bewust voor? “Ik ben zelf een vrouw en omdat ons hele team uit vrouwen bestaat leun je dan vanzelf wat meer naar vrouwen voor de camera.  Het is soms wel moeilijk in deze industrie, neem bijvoorbeeld React. Ik had daarover graag meer vrouwen voor de camera gehad, maar het was tien jaar geleden en ik kan de geschiedenis nu eenmaal niet veranderen. Maar voor onze ontwikkelaarsportretten hebben we wel veel items over vrouwen.”

En de kijkers, zijn dat vaak vrouwen? “Helaas niet. Er zijn toch minder vrouwen die onze video’s bekijken, al kan het ook zijn dat zij het wel kijken maar simpelweg niet ingelogd zijn. Het valt me in het werken zelf niet veel op, dat verschil tussen mannen en vrouwen in de tech: vrouwen zijn wel wat meer bezig met hoe ze overkomen en eruitzien dan mannen, maar ze zijn ook wat socialer, over het algemeen.”

Documentaires maken

De hamvraag is natuurlijk, hoezo heeft een ontwikkelaarsplatform eigenlijk een heel videoteam in de arm genomen? “Dat is begonnen bij onze oprichters: ze was journalist en samen met mijn voormalige collega begonnen ze een YouTube-kanaal. Gewoon kleine video’s waarin mensen binnen het bedrijf zichzelf kunnen laten zien. Dat werd goed ontvangen en zo werd er een filmteam opgezet. De oprichters van Honeypot vinden het belangrijk om terug te geven aan de community en dit is een manier waarop ze dat doen: mooie verhalen maken over ontwikkelaars. Dat doen we verder ook heel subtiel: Honeypot komt eigenlijk alleen voorbij aan het einde.”

Ida voelt zich helemaal in haar nopjes met haar baan. “Als je zelf ook iets wil doen in de wereld van film, zorg dan dat je onderwerpen vindt die veel mensen tof vinden en waar jij ook idolaat van bent, zo maak je al snel leuke content en je kunt het zelf gewoon op YouTube zetten en kijken wat het doet.”

Nieuwsgierig naar de docu over Reakt? Die is 10 februari te zien op het YouTube-kanaal van Honeypot.

Ida is in de running om TechGirl van de Maand te worden, houd eind deze maand onze site in de gaten voor de stemronde.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.