Wij bij TechGirl volgen alles wat zich op social afspeelt. Hoewel je misschien geen fanatieke TikTokker bent en je vooral op Insta rondhangt, is het wel leuk om te weten wat hot ’n happening is. In dit artikel praten we je bij over een nieuwe trend op TikTok: NPC livestream.
TechGirl Laura is zo iemand die geen TikTok heeft, maar het volgende filmpje doorgestuurd kreeg. Toen ze hoorde dat deze NPC trend enorm populair én lucratief is, zocht ze er alles over uit voor je. Wie maken deze video’s, waarom en hoeveel geld valt er nou echt mee te verdienen?
NPC livestream? Waar kijk ik naar??
Een NPC is een non-playable character. In games zijn dit karakters die niet kunnen worden gespeeld door de speler. Vaak hebben deze karakters maar een beperkt aantal animaties en mogelijke interacties. Omdat je er vaak maar kort mee in aanraking komt, valt dit vaak niet eens op. Bij een NPC livestream speelt de streamer zo’n karakter na. Zoals je in het filmpje ziet maakt de streamer de hele tijd een bepaalde beweging; bij een karakter noemen we dit de idle animation: de lichte bewegingen die een karakter maakt als er geen interacties zijn. Vervolgens kunnen kijkers een bepaalde sticker sturen, waarop een vaste reactie komt. In dit filmpje zie je bijvoorbeeld cowboyhoedjes waarop de streamer een cowgirl beweging maakt. Wat vooral opvalt is dat de reacties op de sticker steeds precies hetzelfde zijn. Net als bij een NPC in een game.
Waarom zou je dit als creator doen?
Een ding is zeker: je kunt met NPC streams goed verdienen. De stickers die kijkers sturen kunnen ze sturen met TikTok coins. Die coins koop je met echt geld. Voor 85 cent heb je al 70 coins. De stickers variëren in prijs; je hebt stickers van 1 coin maar ook stickers van 99 coins en duurder. Makers verdienen hier dan weer diamonds aan en die kunnen ze omzetten in echt geld. Daar zijn wel wat restricties aan; zo moet je account voldoen aan bepaalde eisen. Zoals een minimum aantal volgers en je kijkers moeten minimaal 18 jaar oud zijn. Ook verdient TikTok flink aan deze stickers, ten minste 50%. Hoeveel precies is, mede door wisselkoersen, lastig te bepalen.
Toch is het voor de makers van NPC livestreams een lucratieve business. De bekende Pinkydoll uit het filmpje eerder in dit artikel geeft aan zo’n $2000-$3000 per stream te verdienen. Een van haar top supporters bleek onlangs zelfs rapper Timbaland te zijn! En doordat de trend steeds meer mensen begon op te vallen zijn haar uitspraken “Ice cream so good” en “yes yes yes” inmiddels memes geworden.
Naast de NPC livestreams zijn de bekende streamers vaak ook op andere platformen, zoals OnlyFans en Instagram actief.
Big business, maar het blijft wat vreemd
Toch blijft het fenomeen wat vreemd overkomen. Zelf vind ik het heel druk om naar te kijken, maar andere mensen beschrijven het als een soort ASMR. Ook wordt het vaak beschreven als een soort fetisjcontent waarbij het kijkers gaat om het uitoefenen van controle op de streamer door het sturen van een sticker. En laten we eerlijk zijn, veel NPC streamers omarmen deze meer sexy betekenis ook met o.a. hun kleding.
Maar daarnaast denk ik ook dat het weer een nieuwe trend is die opvallend is en daarmee de aandacht trekt. Als gebruiker is het relatief onschuldig om het een keer te proberen, een sticker stuur je al voor een paar cent. Voor de creator tellen die paar centen op tot uiteindelijk een mooi bedrag per stream. Hoewel het aan de ene kant ‘makkelijke’ content lijkt om te maken, moet je als goede NPC streamer wel heel erg ‘in character’ blijven en snel kunnen reageren op de stickers die je gestuurd worden.