tiktok in webbrowser

Hoe TikTok nu steeds meer voor volwassenen wordt

TikTok is nooit echt voor kinderen bedoeld geweest, maar iedereen weet dat er veel kinderen op zitten die jonger zijn dan de benodigde 13 jaar. Hoe wordt TikTok nu steeds meer voor volwassenen?

Dat er steeds meer ‘oudjes’ op TikTok zitten, komt niet doordat het video-social medium heel driftig reclamecampagnes heeft gevoerd op Facebook en Instagram om de oudere mensen aan te trekken. Het is een typisch social media verhaal. Om dat uit te leggen, leg ik toch even de link met huizen.

Gentrificatie op social media

Het is een soort gentrificatie, wat er gebeurt. In eerste instantie vind je in een arme wijk vaak veel creatievelingen, die hun wijkje mooi willen maken. Vervolgens verkopen gemeenten de panden aan rijke mensen die ze kunnen betalen. Zo komen er steeds meer hippe restaurants en supermarkten, waardoor ook de overige mensen wegtrekken en er nog meer rijke mensen gaan wonen. Zo raakt een hele buurt ‘onbewoonbaar’ voor mensen die het minder breed hebben en wordt het ook steeds minder aantrekkelijk voor creatieve mensen. Een nieuw, saai stuk stad met alleen rijke mensen is geboren.

MobileMobile

Klinkt niet echt positief en helaas is die gentrificatie van social media dat ook niet per se. Het gebeurde met Facebook, het gebeurde met Instagram en het gaat nu ook gebeuren met TikTok. Jongeren zitten er eerst op, dan gaat het vervolgens als een lopend vuurtje door de gemeenschap en uiteindelijk raken steeds meer oudere mensen geïnteresseerd door alle buzz. Vervolgens vinden jongeren het weer wat minder tof omdat ze ofwel worden geconfronteerd met een steeds ouder wordend publiek, ofwel the next big thing hebben gevonden.

Veel meer volwassenen op TikTok

Begin februari werd bekend dat TikTok ook in Nederland steeds populairder is onder volwassen. Zo zijn er in een jaar tijd maar liefst 1,3 miljoen gebruikers bijgekomen, wat het totaal Nederlandse TikTokkers op 3 miljoen brengt. En wat zien ze? Steeds vaker is de groep van dertigers en veertigers aanwezig, terwijl de groep van onder de vijftien jaar oud inmiddels wel zijn maximum heeft bereikt. 

Hierop verandert echter wel de content mee met de komst van de ouderen en dat maakt het platform nog minder aantrekkelijk voor de jonkies, die daardoor eerder van het platform afgaan. Op dit moment is er nog niet echt een nieuw groot social medium opgestaan om die plaats in te nemen, en dat kan ook zomaar nog vele jaren gaan duren. Maar het feit dat TikTok al aan het ‘vergrijzen’ is, zal zeker zorgen voor veranderingen op het platform. Veranderingen waar vast niet alle jonge mensen op zitten te wachten.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.