Hoe geef je een goede creatieve briefing? 4 tips

Hoe geef je een goede creatieve briefing? 4 tips

In heel wat bedrijven en agencies werken er diverse personen mee aan creatieve opdrachten. Zo heb je de klant die de opdracht bezorgt aan een contactpersoon binnen je bedrijf, die de opdracht op haar beurt doorbrieft aan de uitvoerder. Toch zien we dat er vaak heel wat miscommunicatie gebeurt in dit proces. Wij sommen enkele tips voor je op die je kunnen helpen anticiperen en waarmee jij zorgt voor een goede creatieve briefing.

Stel een briefing op in functie van je eindproduct

Het is heel belangrijk dat je je briefing opstelt in functie van het eindproduct dat je dient op te leveren. Dien je bijvoorbeeld een briefing in om een video te laten maken, dan zullen de specificaties helemaal anders zijn dan wanneer je een website of bannercampagne wil laten ontwikkelen. Vergeet hierbij zeker niet steeds de focus te leggen op de eindgebruiker van het product.

Stel je briefing op aan de hand van de 5 W’s en H

Als je je briefing opstelt, hou dan steeds de 5 W’s en H als leidraad in je achterhoofd zodat je zeker niets vergeet. Hierbij bedoelen we wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Probeer deze vragen steeds te bekijken op zowel je eigen bedrijfsniveau als dat van de klant. Als we bijvoorbeeld naar ‘wanneer’ kijken, kan je hierbij zowel kijken naar de deadline die de klant je gegeven heeft als wanneer jij het juiste profiel beschikbaar hebt om de opdracht uit te voeren.

Betrek de juiste partijen op het juiste moment

Probeer de juiste partijen zo vroeg mogelijk te betrekken in het creatieve proces. Moet je – voor je de briefing kan opmaken – nog een inschatting bezorgen aan je klant, zorg dan zeker dat je de juiste persoon betrekt om je de juiste inschatting te bezorgen voor het werk dat geleverd dient te worden. Zo voorkom je dat je een te krap budget inschat, waardoor je klant (en jij) voor ongemakkelijke verrassingen komen te staan.

Wees de brug tussen je klant en je uitvoerder

Zorg dat je zelf goed op de hoogte bent van de (technische) specificaties van het product dat je dient op te leveren. Dit zal er voor zorgen dat je je klant betere uitleg kan verschaffen wat zij allemaal exact dient te doen en wat zij aan moet leveren. Op deze manier zorg je er ook voor dat de uitvoerder, vaak een designer of developer, zich begrepen voelt als jullie aan de opdracht en de briefing starten. Ben je niet eens met bepaalde termen of processen, vraag je creatieve collega’s gerust om je even mee te nemen in hun verhaal.

MobileMobile

Heb jij nog meer tips voor een goede creatieve briefing? Laat het weten in de comments!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.