Solar Team Twente
Foto: Jerome Wassenaar

Hoe bereidt Solar Team Twente zich voor?

Met een zelfgebouwde zonneauto 3000 kilometer dwars door de outback van Australië racen, met als doel: de World Solar Challenge winnen. Dat is wat het Solar Team Twente dit jaar voor ogen heeft op 18 oktober. Maar voordat het zover is moet er nog heel wat gebeuren. En daarom: vijf vragen aan teamleidster Irene van den Hof (22).

Voor de leken onder ons, hoe werkt die zonneauto nou precies?

“Op de auto ligt 6 m2 zonnepaneel. Wanneer de zonnestralen op het paneel vallen, wordt dit omgezet in energie. De energie wordt opgeslagen in een accu en vanuit daar wordt de elektromotor aangedreven. De auto die achter de zonneauto rijdt (de DMU: Decision Making Unit) maakt verbinding met de zonneauto. Via een computerprogramma stuurt de DMU de zonneauto aan en bepaalt de meest efficiënte snelheid aan de hand van de energie die in de accu zit en de weersverwachting. Doordat de zonneauto licht geconstrueerd is en aerodynamisch ontworpen, verbruikt hij heel weinig energie. Op die manier zijn we in staat om op alleen de energie van de zon hoge snelheden van wel 140 kilometer per uur te rijden.”

Hoe bereiden jullie je voor op de grote race?

“De race is in oktober 2015 en vanaf september 2014 zijn we begonnen met de voorbereidingen. Met negentien studenten werken we meer dan fulltime aan dit project. Het verschilt per periode hoeveel uur dat per week is, maar zoals nu, tijdens de productiefase, kan dat wel oplopen tot 70-80 uur per week. We ontwerpen, bouwen en testen een hele nieuwe zonneauto waarmee we het moeten opnemen tegen de beste teams van de wereld.”

Wat zijn jouw taken als teamleidster?

“Ik ben het aanspreekpunt van het team, dus ik houd met alle stakeholders contact. Daarnaast heb ik veel standaard management taken, zoals planning en controle op kwaliteit. Een van mijn andere verantwoordelijkheden is om ervoor te zorgen dat ik weet wat er speelt in mijn team.”

Is de auto al klaar voor gebruik?

“Nee, de nieuwe zonneauto wordt nu geproduceerd bij Fokker in Hoogeveen. In maart zijn we begonnen met de bouw en in juli zal de auto de eerste meters gaan maken. Daar kijken we allemaal erg naar uit! Zodra de auto af is, gaan we de testfase in. Eerst in Nederland en daarna nog een paar weken in Australië.”

Het is nog niet bekend wie de coureur van de wagen wordt, hoe beslissen jullie dat?

“Binnen het team hebben we zo’n vijf mensen die het graag zouden willen doen en ook voldoen aan de door ons gestelde eisen (zoals lengte en gewicht). Binnenkort houden we een coureurstraining bij het Centrum voor Mens en Luchtvaart, waarbij er verschillende testen worden gedaan. Zo wordt er bijvoorbeeld een simulatie gedaan in een warmtekamer, om te kijken hoe de coureurs daarop reageren. In de zonneauto kan het wel 50 graden Celsius worden, dus daar moet je wel tegen kunnen!”

De Solar Challenge is een tweejaarlijkse race van 3000 kilometer tussen Darwin en Adelaide in Australië. Op 18 oktober staat Solar Team Twente voor de zesde keer aan de start. Naar verwachting zullen zo’n dertig teams, van verschillende topuniversiteiten van over de hele wereld, meedoen aan de race. Bekijk voor meer informatie de Facebookpagina van het team.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.