Een goede slogan verzinnen, daar komt natuurlijk een beetje magie bij kijken. Je moet bovendien maar net het geluk hebben dat niemand anders die slogan al gebruikt. Hoe doe je dat nou, het bedenken van een goede ICT slogan?

Naast dat je origineel moet zijn (of tenminste duidelijk over wat mensen dan kunnen verwachten), is het aan te raden ook weer niet te ver te gaan met woordgrappen of opscheppen. Ik weet nog goed dat ik vroeger in de buurt van een winkel woonde waarvan de naam eigenlijk een soort slogan was: simpel de beste. Hoewel dat natuurlijk heel arrogant is, vond ik het erg leuk dat het een ode was aan het nummer van Tina Turner (dat je vervolgens dan ook de hele dag in je hoofd had).

Wat opvalt in de wereld van de ICT slogan, dat is dat de slogans vaak kort maar krachtig zijn. Apple heeft het bekende ‘think different’ en Dell heeft ‘Easy as Dell’. Er zijn echter ook slogans, waarbij je in slaap valt: Fujitsu heeft ‘The Possibilities are Infinite’ en MySQL heeft ‘to make superior data management available and affordable for all’. Dat is meer een missie dan dat het het merk echt verkoopt. Je hoeft echt geen reclamebureau te zijn om een goede slogan te verzinnen. Als je passie hebt voor je bedrijf en makkelijk kunt vertellen waarmee je mensen wilt helpen, dan ben je al een heel eind. Hier enkele tips:

Houd het kort, maar krachtig

Philips komt met ‘Sense and Simplicity’ en Oracle is ‘Information Driven’. Houd het kort, zodat mensen als je busje langsrijdt in een oogopslag zien hoe je heet en waar je voor staat. Bovendien blijft een korte, pakkende boodschap veel langer hangen.

Kijk voor inspiratie (maar ook voor hoe het niet moet), naar anderen

We bedoelen hier niet: beter goed gejat, maar het is natuurlijk wel verstandig om te weten wat andere mensen in je werkveld zoal doen qua slogans. Zo weet je wat je goed vindt, slecht vindt, en wat je vooral niet voor jezelf moet kiezen omdat iemand anders dat al heeft.

Blijf begrijpelijk

Als je termen uit de prehistorie gebruikt, lange woorden bestaande uit acht lettergrepen of als je ICT slogan uit jargon bestaat dat niemand die geen IT’er is zal begrijpen: schrap dan je slogan en bedenk iets nieuws. Hoewel het heel aantrekkelijk is om te pochen met IT-termen om zo bijvoorbeeld de juiste mensen aan te trekken, sluit je er ook een heleboel mensen mee buiten. Mensen willen worden begrepen, maar willen ook dat ze begrijpen met wie ze zaken gaan doen.

Tot slot, mocht je een bureau inhuren om de slogan voor je te maken, bedenk dan heel goed van te voren hoeveel vrijheid je ze geeft en wat de regels zijn met betrekking tot de afwikkeling ervan: hoe vaak mag er worden teruggegrepen op het tekenbord, en hoe snel is de slogan nodig? Schrijvers hebben er veel baat bij om goed te worden gebriefd, en zeker als je al ongeveer weet wat je wil, dan is het oneerlijk om dat niet zo helder mogelijk over te brengen, voor iemand voor je aan de slag gaat. Steek daar tijd in, want dat levert uiteindelijk iedereen een heleboel tijd op.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.