Zo’n week geleden werden de grootste gadget-innovaties van dit jaar gepresenteerd. En dat waren er nogal wat! In drie dagen tijd had ik meer dan vijftienhonderd (!) nieuwtjes in Google Reader staan. Veel te veel om allemaal een eigen artikel te geven. Sterker nog: ik had geen idee waar ik moest beginnen om dit artikel te schrijven!
Een typisch gevalletje van “Information overload”. Bij toeval kwam ik dit filmpje tegen waarin de highlights van de CES 2013 eigenlijk heel treffend worden beschreven.
Zo, dat zijn de meeste dingen die ik je ook had willen vertellen! Maar er is meer wat je wilt weten:
- De CES was nog nooit zo groot als in 2013.
- Er werden meer dan 20.000 nieuwe producten geïntroduceerd.
- Er waren meer dan 150.000 bezoekers dit jaar.
- Belkin heeft een speaker ontwikkeld die je om een iPad kunt klikken. Een clickable speaker system voor je tablet dus. (De Belkin Thunderstorm Handheld Home Theater for iPad genaamd)
- Alcatel heeft de dunste smartphone tot nu toe gepresenteerd; de One Touch Idol Ultra. (Hij is slechts 6,45mm dik)
- Toshiba en Samsung brengen een laptop met touchscreen uit.
- Philips ontwikkelt momenteel een brilloze 3D techniek voor ultrascherpe beeldschermen.
- Er is een nieuwe trend upcoming: die van smart watches. (Een soort iPod, maar dan als horloge). Toshiba toonde bijvoorbeeld een OLED Smart Watch.
- Speakers zien er steeds vreemder uit. (Maar of dit ook de klank ten goede komt?) Sony komt met een ei-vormige speaker, JVC Kenwood maakte een houten tafeltje tot luidspreker en Bang & Olufsen introduceert in-wall speakers.
- Een trend die we eerder zagen, maar nu verder doorzet: (Nog) meer apparaten worden draadloos.
- Meer apparaten worden waterbestendig; bijvoorbeeld Sony’s nieuwste Walkman en smartphone.
- Producten worden steeds meer naar eigen smaak aan te passen. Bijvoorbeeld met verschillend gekleurde frontjes of door allerlei bijpassende accessoires.
De conclusie die ik nu maak, is dat fabrikanten minder op de massa inspelen. Ze willen de consument een unieke ervaring geven, een ervaring die per persoon verschillend is. Er komen ook steeds meer “gekke” producten op de markt, die maar voor bepaalde doelgroepen geschikt zijn. Het leuke vind ik dat er steeds meer ruimte is voor het individu, dat je kunt kiezen voor jouw eigen smaak. We worden steeds minder in hokjes gedeeld wat, volgens mij, de creativiteit en innovativiteit alleen maar ten goede komt!