Webwinkels rechten

Hey shopaholic, ken jij je rechten wel?

We voelen ons er altijd een beetje schuldig over: artikelen terugsturen naar een webwinkel. Maar het gebeurt veel vaker dan je denkt. Het moet ook wel: je kunt immers niet alle schoenen meteen passen. De ene persoon bestelt expres al die ene laars in drie verschillende maten, terwijl de ander er vanuit gaat dat de kleding past en dan teleurgesteld is wanneer dat niet zo is. Ieder zijn ding, maar weet je wel wat je rechten zijn wanneer je webwinkelt? Volgens de Consumentenbond weten we helemaal niks en maken webwinkels daar handig gebruik van.

Tenminste, niet alle webwinkels doen dat zo handig, want eerder deze week werden vier webwinkels op de bon geslingerd (500.000 euro in totaal) omdat zij zich niet aan de regels voor retouren hebben gehouden. Volgens de Consumentenbond gingen zelfs maar liefst 57% van de webwinkels vorig jaar de mist in op dat gebied, zo schrijft de Telegraaf.

Maar, wat zijn nou precies die regels? Wel, als je online iets hebt gekocht en je retourneert dit binnen twee weken nadat je het hebt ontvangen, dan moet de webshop je hele aankoopbedrag plus de verzendkosten terugstorten. Let op: terugstorten. Het mag dus niet zo zijn dat de webwinkel zich er makkelijk vanaf maakt met een tegoedbon. Houd daar rekening mee de volgende keer dat je iets koopt: zorg dat je het altijd binnen twee weken terugstuurt als het niet bevalt, want dan sta je helemaal in je recht.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.