Lezerswaarschuwing: dit stuk bevat meer flauwe, smakeloze, 20+ smeerkazige woordgrapjes dan een gemiddeld persoon aan kan. Je zou zo een zak strooizout over je telefoon/pad/chromebook smijten om het geheel nog een beetje op smaak te brengen. En dat in de lente! Check eerst even of dat wel oké is voor je apparatuur.

Lekker in je vel via je Instagram-account

Het volgen van healthy/fitness-lifestyle blogs op social media is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. De fitgirls filteren de laatste ongewenste calorieën weg voordat ze via Instagram het wereldwijde web worden ingeslingerd. Fit Mommy’s maken quads met het kroost op hun rug terwijl ze een quinoasalade naar binnen lepelen, om vervolgens via een selfie of ‘welfie’ aan de wereld te laten zien dat het wel kan. Fit zijn en moeder zijn. Werkt dat nou motiverend? Of maakt het mensen juist onzeker? De meningen over hoe we gezonder kunnen leven en hoe dat uit te dragen zijn verdeeld, maar ergens willen we het (bijna) allemaal.

Linda’s afvalrace bij (publieke) opinie onder de microscoop

21 maart doet Linda de Mol wat veel vrouwen (en mannen, hoewel die lengte toch meer een issue lijken te vinden) liever voor zichzelf houden. Ze laat haar gewicht aan Nederland zien. Het lijkt wel of het minder teweeg had gebracht als ze op de cover van de Playboy was gaan staan. Het weegmoment met oproep tot samen lijnen zorgt voor een media-explosie die de presentatrice zelf niet zag aankomen. Hoogleraren, van content-marketing, tot voeding en gezondheid geven hun mening over het effect van de afvalpoging van de Mol bij de bevolking.

Samen afvallen niet van de laatste tijd

Linda haar afvalpoging en oproep haar en elkaar te motiveren is wat we volgens het televisieprogramma ‘Andere Tijden’ al sinds eind jaren zestig doen. De aflevering is inmiddels 12 jaar oud, maar zeker niet gedateerd. We struggelden toen al, en nu nog meer met de kilo’s. In het programma is te zien hoe het Weekblad  Margriet in 1970  de clublijn ‘Naar Gezondheid en Geluk’ in het leven roept. Dames wisselden in ingezonden brieven driftig tips uit en steunden zo elkaar. In 1969 roept baronesse Gratia Schimmelpenninck in de krant op om samen slank te blijven en richt een clubje op; dat liep niet direct storm. Anno 2017 heeft Linda met 149.000 volgers op Facebook wat meer effect dan Gratia destijds. Maar toen was lijnen ook niet zo hip als nu, en er was ook geen Facebook. Dat noemde je toen nog gewoon een foto-album.

Ondertussen is de presentatrice lekker bezig en twee kilo afgevallen, wellicht al wel meer. Ze lijnt met het BMI-systeem, heeft geen bij voorbaat onhaalbaar doel neergezet zodat mensen ook echt daadwerkelijk met haar kunnen meedoen en dat heeft nu al zichtbaar effect. Zowel bekende als onbekende Nederlanders steunen Linda en elkaar. En daar is niets mis mee. Zelf ben ik twee weken eerder dan Linda begonnen. Lekker anoniem. Het gaat best lekker. Al kon ik tijdens kantinedienst op de voetbalclub vandaag de frituurdamp en bijbehorende snacks niet meer aan en werd ik aangevallen door een broodje gehaktbal met mayo en satésaus. Die heeft niet in de bewuste calorieën-pan gezeten overigens. Wel gezwommen; au bain marie, in de jus. En, oh ja. Hup Linda, je kunt het. Ik vind je actie knetterstoer!

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.