persoon die een macbook pro gebruikt met google analytics

Google Analytics 3 wordt op 1 juli 2023 Google Analytics 4

In juli is het zover: dan schakelt Google Analytics 3, ook wel Universal Analytics genaamd, om naar Google Analytics 4. Google Analytics 3 zal hierbij helemaal verdwijnen. Wij sommen de verschillen even voor je op en waarom omschakelen naar de nieuwe GA4 zo belangrijk is.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is de webanalyse tool van Google die voor jou in kaart gaat brengen welke bezoekers je website bezoeken en waar er eventueel ruimte is voor verbetering in de customer journey van je online visitekaartje(s). Denk hierbij aan wie de bezoekers op website zijn, hoe ze op je website komen en welke pagina’s ze bekijken.

Je kan je website ‘koppelen’ aan Google Analytics door zelf de GA tracking code toe te voegen in de <head> tag van je website. Als je bijvoorbeeld een WordPress website hebt, kan je dit heel eenvoudig doen via een plugin.

Waarom verandert Google Analytics?

Door de nieuwe GDPR-wetgeving is het ‘oude’ Google Analytics datamodel niet meer relevant en dienen we op een andere manier data te verzamelen van wie je website bezoekt. Denk hierbij aan de verschillende cookie popups die je krijgt als je naar een website surft die aan de slag wil gaan met jouw (personen)data. We accepteren minder en minder cookies waar Google Analytics niet meer met die data aan de slag kan gaan. De ontbrekende cookie data zal aangevuld worden door machine learning.

Sessies en pageviews worden vervangen door user events

Bij Google Analytics 3 is het datamodel meer gebaseerd op het aantal sessies en het aantal pagina’s een gebruiker bekijkt. De nadruk zal daardoor niet meer liggen op sessies en pageviews, maar eerder op kwalitatieve interacties zoals bijvoorbeeld een klik op een button of hoe lang iemand naar een video kijkt. Dit is nodig omdat gebruikers vaak niet meer enkel gebruik maken van een website, maar ook van apps en onepagers. Hierdoor zullen we ook afscheid nemen van de ‘Bounce Rate’.

Gloednieuwe interface en manier van rapporteren

Als je al met GA4 aan de slag bent gegaan, zal je merken dat het dashboard en de rapportages er anders uit zien dan zijn voorganger. Waar je in GA3 een waaier aan statistieken had, is dit teruggetrokken naar dertig bruikbare statistieken.

Dit zijn de voornaamste vernieuwingen.

Hoe schakel ik nou om?

Je kan eenvoudig omschakelen door in het dashboard van je Google Analytics account de melding te volgen over de omschakeling naar Google Analytics 4. Mocht je dit niet vinden, kan je hier (https://support.google.com/analytics/answer/13486733?hl=en) meer informatie vinden hoe je je account kan omzetten.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.