Of wij auto’s testen? Meestal niet, want daar zijn toch allerlei autoblogs voor en bovendien zijn auto’s ‘een te ver van ons bed show’. TechGirl test graag lifestyle elektronica en software, niet per se mechanica. Maar goed. Toen was daar Hyundai met de allereerste volledig elektrische SUV in Nederland. Konden we onze tegenargumenten direct in de prullenbak flikkeren!

Elektrische SUV

Ik ben sceptisch over elektrische auto’s. Zo, dat is eruit! Begrijp me niet verkeerd: het concept van een elektrische auto vind ik fantastisch, maar over de actieradius maak ik me nogal zorgen. Zeker als je een ‘zware rechtervoet’ hebt, zoals ik (you get it?). De KONA Electric zou garant moeten staan voor 482 kilometer zonder oplaadbeurt. Maar dat is dus zonder hard scheuren of telkens optrekken in de file. Een disclaimer is wel op zijn plaats: ik heb de elektrische SUV niet volledig ‘leeg gereden’, maar een ritje gemaakt van ongeveer 40 tot 50 kilometer. Dus neem me niet te serieus met betrekking tot de actieradius 😉

Gadget op wielen

What about the tech-factor? Nou, dat had veel slechter gekund. Sterker nog: ik heb het idee dat de gemiddelde auto nog niet is uitgerust met een head-up display. Daarop zie je bijvoorbeeld je route en de snelheid die je rijdt. De KONA heeft het. Net zoals enkele van deze slimmigheidjes:

  • Draadloos smartphones opladen
  • Krell audiosysteem (hoogstaand audiomerk)
  • Hyundai SmartSense, met o.a. voetgangersherkenning, Blind Spot herkenning, Lane Keeping Assistant en Speed Limit Warning
  • Cruise control
  • Stop & Go

Dit is slechts een kleine opsomming, maar om alles nou op te noemen… Op zich vind je bovenstaande gimmicks ook in steeds meer andere auto’s terug, maar het is toch fijn dat de KONA Electric ze in ieder geval ook biedt.

Rijcomfort

Het rijcomfort was uitmuntend. Ook voor lange personen is er lekker veel ruimte in deze auto. De voorste stoelen zijn op hoogte verstelbaar, het multimedia systeem is binnen handbereik. En dan die rijervaring. Heer-lijk! Zeker als je een benzineauto gewend bent, moet je even omschakelen als je (weer) in een elektrische automaat plaatsneemt. De Hyundai KONA Electric trekt snel op, helpt je met remmen en denkt mee over het gebruik van groot licht. De auto helpt je binnen de lijnen van de weg te sturen. Super fijn. Een hoge score voor het rijcomfort al met al.

Zoveel kleuren?!

De Hyundai KONA Electric is dus de eerste volledig elektrische SUV in Nederland. Hij komt in 7 kleuren onze kant op, hou je vast: Chalk White, Dark Knight, Tangerine Comet, Ceramic Blue, Ceramic Blue, Pulse Red, Acid Yellow en Galactic Grey. En alsof deze fancy namen je al niet doen tollen, dan zijn er per variant ook 3 kleurvarianten toe te passen voor het dak en de zijspiegels. In totaal zijn er daarmee 21 (!) kleurvariaties mogelijk. Hallo!

(prijs + conclusie staan onder de foto)

 

View this post on Instagram

 

DUTCH PRESS EVENT HYUNDAI 📸Vandaag mocht ik de introductie van de nieuwe Hyundai Kona meemaken. De eerst volledig elektrische SUV, een grote gadget op wielen zullen we maar zeggen! 🚙💨 Heerlijk gereden, en wat trekt ie snel op! Binnenkort de review op onze site, maar ik wilde dit alvast met je delen 😃 Liefs Anke #girlsintech #lifestyletech #womenwhocode #developer #savvyblogging #bloggerlife #girlbosses #onmydesk #yellow #laptops #femalepreneur #entrepreneurlife #womenintheworld #shemeansbusiness #womenwithambition #savvybusinessowners #womenwhodo #contentcreator #creativebusiness #flatlay #flatlaystyle #techgirl #velixfotografie #electricdrive #irrisistible #hyundai #hyundainl

A post shared by TechGirl NL (@techgirlnl) on

Prijs

Hyundai wil elektrisch rijden bereikbaar maken voor iedereen. Het is wel fors dat je daar bijna 40.000,- euro voor neer moet leggen, maar aan de andere kant is dat bedrag ook zo gek niet voor een SUV. En je bent dan wel de trotse eigenaar van een volledig elektrische auto, wat je dan weer kudos oplevert voor het milieu.

Conclusie

De vraag die ik mij altijd stel wanneer ik een conclusie bij mijn review tik: “Zou ik het adviesbedrag ervoor over hebben om het product aan te schaffen?” In dit geval is het antwoord ‘ja’. Eveneens belangrijk: “Kan ik het überhaupt betalen?” Dan moet ik helaas met ‘nee’ beantwoorden. Dit feestje moet ik helaas aan mij voorbij laten gaan…

Getest: de eerste volledig elektrische SUV van Nederland!
Design7.8
Rijcomfort9.5
Actieradius (op papier)7
Smart Software7.5
Prijs7
7.8Totale score

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.