Ga jij Facebook anders gebruiken in 2015?

De afgelopen maand was het rumoerig op Facebook en dan heb ik het niet meer over de zwarte Pieten discussie. Nee, de nieuwe gebruikersvoorwaarden van Facebook voor 2015. Overal werd er moord en brand geroepen, doemscenario’s zoals jouw profielfoto bij een incontinentie product werden naar voren geschoven. Alleen wat houden de nieuwe gebruikersvoorwaarden nu werkelijk in?

Voordat ik ga schrijven over de nieuwe gebruikersvoorwaarden wil ik het eerst met jullie hebben over internet. Het internet bestaat al sinds 1969 en werd in de Verenigde Staten gebouwd als militair netwerk dat later voor algemeen gebruik geschikt is gemaakt vanuit Amerikaanse Universiteiten. Het succes achter internet is dat dit eigenlijk het eigendom is van helemaal niemand. Toegegeven – er zijn diensten en activiteiten op het internet te vinden die wel een eigenaar hebben. Het internet is bedoeld om met elkaar informatie uit te wisselen. In eerste instantie een zeer eenzijdig communicatie middel maar met diensten als chatten, skype, e-mail en social media is er een verschuiving naar interactieve communicatie ontstaan.

Tijdens mijn schoolperiode ontdekte ik het bekende Hyves. Ik maakte een profiel aan en zocht naar oud klasgenoten, vakantievriendinnen en jongeren met dezelfde interesse’s. Als Hyver van de eerste dag had ik uiteraard meerdere pagina’s die ik beheerde en kende ik iedere emoticon uit mijn hoofd. Er gingen wat geruchten over Facebook en dat deze social media site het over zou nemen van Hyves. Enkele jaren later zag ik steeds meer profielfoto’s van mijn Hyves vrienden veranderen in plaatjes met overgestapt naar Facebook. Hyves sloot zijn deuren als profielpagina, er werden snel e-mails en contactgegevens uitgewisseld tussen Hyves vrienden en een profiel aangemaakt op Facebook.

Mijn eerste ervaring met Facebook was niet ontzettend positief. Het menu vond ik omslachtig en de gegevensgebruik vaag. Daarnaast miste ik de gezellige kleuren van Hyves terwijl ik naar mijn witte achtergrond met blauw logo keek. Iedere keer wanneer er een hoax over roze of ander kleurige profiel lay-out verscheen, raakte ik enthousiast en teleurgesteld wanneer ik erachter kwam dat het om een hoax ging. Net als iedereen accepteerde ik het verlies van Hyves, voegde vrienden toe, vond pagina’s om me bij toe te voegen en uiteraard deelde op zijn minst wekelijks met mijn Facebook vrienden wat me bezig hield. Al enkele keren ontdekte ik dat mijn privacy instellingen af en toe aangepast moest worden zodat niet de hele wereld mee kon genieten van mijn leven in het pittoreske dorpje waar ik woon. Maar ook dit paste ik aan en dacht twee keer na voordat ik een post plaatste. Tegenwoordig waarschuwt de politie ook om zeker geen “Wij gaan gezellig met de hele familie deze kerstvakantie op vakantie naar Oostenrijk” posts te plaatsen aangezien criminelen ook graag Facebook gebruiken om erachter te komen waar ze kunnen toeslaan.

We gebruiken Facebook allemaal en als we eerlijk naar onszelf kijken posten we al snel foto’s van onszelf, onze kinderen, de hond, de nieuwe auto en nog veel meer op Facebook. Laatst was er een mooie actie op de Zwitsal Facebook pagina en massaal verschenen er foto’s van kinderen in bad als reactie op de winactie wie is de schattigste baby?! Allereerst iedere baby is schattig en zeker die van jou! Ten tweede als je over straat loopt zou je dan die foto aan iedereen op straat laten zien? Is het antwoord nee, dan post je de foto niet is het antwoord ja, dan post je deze wel.

De laatste tijd ben ik ook meer gaan nadenken over de foto’s die ik post en heb gepost. Hoewel ik graag mooie momenten met mijn gezin met mijn Facebook vrienden deel, ben ik inmiddels wel van mening dat ik dit wil gaan minderen. Ik maak me ook schuldig aan het “Kijk eens hoe prachtig, schattig en lief mijn het lijkt wel een model dochter is” status updates. Zonder dat ik erover nadenk of mijn dochter het ook zo leuk vind dat iedereen een foto van haar kan bekijken.

Door de spannende berichten op mijn tijdlijn ben ik dus wat bewuster gaan nadenken over mijn Facebook gebruik. Maar voordat ik alle foto’s van mijn profiel af ga halen en een andere naam neer ga zetten ben ik op onderzoek uitgegaan wat de veranderingen nu precies inhouden. Lees hieronder wat ik te weten ben gekomen.

Verandering nummer een is Privacy Basics. Dit is een interactieve gids die je helpt bij het beheren van jouw informatie op Facebook. Je leert hiermee hoe je jezelf kan untaggen, mensen kan blokkeren en ook het kiezen voor wie jouw posts mag bekijken. Dit kan alleen maar gunstig zijn zeker voor de beginnende Facebook gebruiker.

De update zorgt ervoor dat het duidelijker wordt voor de Facebook gebruiker welke apps ervoor zorgen dat Facebook weet op welke locatie je bevind. Daarnaast ook welke plaatsen jouw Facebook vrienden graag bezoeken. Dit kan door middel van het bekende Check In mogelijkheid van Facebook. Zelf vind ik dit erg leuk om te gebruiken omdat ik hierdoor zie op welke plaatsen ik wanneer ben geweest. Je kan er zelf voor kiezen wie deze informatie te zien krijgt.

De informatie over je privacy op Facebook hebben ze korter en bondiger gemaakt door de Privacy Basics. Dit zorgt ervoor dat het helder is wie wat kan zien van jouw profiel.

De Facebook app op je mobiel zorgt ervoor dat Facebook weet welk toestel je gebruikt. Dit doen ze om meer te weten te komen over het gebruik van batterij en signaalsterkte, waardoor ze door Facebook beheerde apps beter kunnen laten werken. Er wordt eerst ook toestemming gevraagd om je telefoon locatie zoals bijvoorbeeld met check-ins of het toevoegen van je locatie in je posts.

De bekende apps Whatsapp, Instagram en een aantal andere apps worden nu nog meer geïntegreerd met Facebook. Dit is om onder andere de apps te beveiligen door middel van Facebook. Ben je jouw inloggegevens van Instagram vergeten of kwijt dan kan je deze via jouw Facebook account opvragen.

Dan de hoofdmoot advertenties en privacy. Vanaf het eerste moment dat jij een profiel aanmaakte werd je in een hokje geplaatst. Mijn hokjes vrouw, moeder, begin 30, gamer, technologie, kunstopleiding. Hierdoor verschijnen er advertenties in mijn tijdlijn en zijbalk over de beste luiers, nieuwste gadgets en om de een of andere reden ook steeds maar weer die Dela reclame’s voor mijn nabestaanden. Door de nieuwe update van Facebook worden er nog relevantere advertenties geselecteerd die in mijn tijdlijn en zijbalk verschijnen. Daarnaast heb je zelf de controle over welke advertentie je wilt zien. Nu kan je ervoor kiezen om bepaalde advertenties niet te zien en dit wordt dan doorgevoerd naar je hele profiel of je die nu via de Facebook app bekijkt of gewoon op de PC.

Dus kortom: in mijn optiek verandert er niet veel aan Facebook alleen dat ze nu duidelijker en opener zijn over wat ze al kunnen zien door jouw social media profiel op Facebook. Er gaan echt geen advertenties verschijnen met jouw profielfoto bij een schimmelinfectie crème. Mocht je hier toch echt bang voor zijn dan kan je beter van het internet wegblijven. Want het internet is voor en door iedereen en kwaadwillenden hebben altijd een mogelijkheid om bij jouw informatie te komen. Voor nu ga ik lekker verder met mijn Facebook account al ga ik wel beter nadenken over wat ik nu wel en niet wil delen met het World Wide Web.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.