Frustraties in de webshop

Een dagje slenteren en shoppen in het centrum van een leuke stad kan nog steeds een leuk tijdverdrijf zijn, máár er wordt vaak en ook veel online geshopt. Online shoppen biedt veel voordelen: het scheelt vaak tijd, er is een ruimer aanbod in de webshop en je kunt producten makkelijk met elkaar vergelijken. Ondanks dat er veel online wordt geshopt, blijken er ook nog veel webshopfrustraties te zijn. TechGirl Laura vroeg onze Instagram volgers naar hun frustraties. Webshopmakers, lezen jullie mee?

Hoe de webshop (niet) werkt

Laten we beginnen met frustraties die te maken hebben met hoe webshops werken. Eén van de dingen die mij, en de Instagram volgers, enorm kan storen zijn slecht werkende filters. Als ik online shop wil ik makkelijk kunnen filteren op bijvoorbeeld alle kledingstukken in mijn maat en in de kleur die ik zoek. Zeker op grotere webshops, waar je anders door honderden producten moet zoeken. Teleurstellend is het dan ook als een webshop geen/beperkte filtermogelijkheden biedt of de filters toch niet alle producten op de juiste manier filteren.

Soms gooi je iets in je winkelmandje, maar moet je er even over nadenken of komt er even iets tussendoor. Het is dan wel zo fijn dat, als je terugkomt, je de eerder zorgvuldig uitgezochte items nog steeds in je winkelmandje vindt. Helaas gaat dit wel eens mis. Een zeer frustrerende ervaring volgens onze Instavolgers.

Tot slot nóg een punt dat werd genoemd: webshops met een verouderde user-interface. We kennen allemaal wel voorbeelden van websites waarvan je denkt “welkom in 1996!”. Hoewel nieuwe designs soms ook onoverzichtelijk of overdreven kunnen zijn, kunnen oude designs je ook laten twijfelen hoe actueel een website nog is. Een beetje meegaan met de tijd dus!

Achtervolgd door advertenties en teleurstellingen over de producten

Bij webshops horen ook advertenties. Dat je nog lang wordt achtervolgt door de producten die je online hebt opgezocht, vinden jullie soms vervelend. Vooral als je hebt gezocht naar een cadeau voor iemand, waar je zelf helemaal niets aan hebt.

Soms zijn advertenties wel leuk, en denk je “dat item wil ik!” of “wat een goede deal”! Ook dan gaat het niet altijd soepel. Een van onze volgers vertelde dat ze een leuk kledingstuk zag en er pas na het klikken op de advertentie achter kwam dat het om kinderkleding ging. Een andere volger vertelde dat producten in advertenties soms een bepaalde prijs hebben, maar op de website vervolgens duurder blijken te zijn.

MobileMobile

Ook ik ben al een aantal keren gezwicht voor een kledingstuk dat me herhaaldelijk werd aangeprezen in advertenties. Meermaals overkwam het me echter dat het product vervolgens uitverkocht bleek in het merendeel van de maten. Jammer. Gelukkig hebben veel webshops de optie om een mailtje te krijgen wanneer het product weer in jouw maat beschikbaar is. Echter, hoe snel je er ook bij bent, vaak is het product opnieuw uitverkocht zodra jij je mailtje opent. Dubbel jammer.

Lange levertijden en andere bezorgellende

De meeste frustraties bij volgers komen echter niet vanuit de ervaring op de webshop zelf, maar hebben te maken met de bezorging van de producten. Met stip op nummer één staat als frustratie dan ook: lange levertijden. Als je eenmaal een product hebt uitgezocht, wil je het ook zo snel mogelijk hebben. Vertragingen bovenop de aangegeven levertijd door drukke bezorgers zijn dan ook extra vervelend.

Daarnaast willen jullie kunnen kiezen voor verschillende bezorgopties. Als het bijvoorbeeld niet mogelijk is om te kiezen voor een bezorgpunt vinden jullie dat hinderlijk. Net zoals meerdere dozen krijgen voor 1 bestelling.

Ook merkten onze volgers op dat verzendkosten vaak pas laat in het bestelproces worden getoond en moeilijk te vinden zijn op sommige websites. Heel irritant!

Van de webshop terug de winkelstraat in?

Als je dit artikel gelezen hebt denk je misschien dat online shoppen toch niet zoveel beter is dan slenteren door de winkelstraat. Maar dat ook dat lang niet alles is ervaarde onze TechGirl Laura Jenny vorig jaar. Onlangs kwam ik deze ervaring met een Amazon store tegen, wellicht wordt dat in Nederland ook wel de toekomst van winkelen. Met click-en-collect hebben we volgens mij al een eerste stap gezet.

Wat zijn jouw grootste webshopfrustraties? Laat het ons weten in de comments.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.