Femke Akkerman

Femke Akkerman: “Creatief zijn is de basis van innovatief zijn”

Ze wil bedrijven helpen om meer geld te verdienen, maar alleen als ze dat besteden op een goede manier. Onze potentiële TechGirl van de Maand, Femke Akkerman, helpt bedrijven met social media en videoproducties. Maar dat niet alleen: ze heeft met haar zus een podcast opgericht voor ondernemers én ze is een fijne aanwezigheid op Instagram.

“Ik wil me zoveel mogelijk focussen op bedrijven die een maatschappelijke betekenis hebben voor de wereld”, vertelt Femke. “Als freelance contentmarketeer help ik bedrijven met hun zichtbaarheid. Het doel is dat het bedrijf beter zichtbaar is en zijn missie kan waarmaken. Die missie zit wat mij betreft niet in meer geld verdienen voor een bankrekening. Ik wil dat bedrijven een sociale missie hebben en geld op een goede manier besteden.”

Vloggen

Femke Akkerman, die weet precies wat ze wil. Ze zit ook altijd bovenop innovatie. “Ik ben altijd op zoek naar de nieuwste snufjes en probeer het zelf snel uit. Ik was bijvoorbeeld een van de eerste niet-jongeren die op Snapchat actief was en die zelf ging vloggen. Enzo Knol was toen bekend en het was bijzonder dat vloggers beroemd werden, maar op zakelijk vlak gebeurde dat helemaal niet. Ik ging vast met mijn telefoon op pad om te kijken in hoeverre ik dat zelf kon doen.”

Femke monteerde haar video’s in iMovie en probeerde in Snapchat filters uit. Door het online te plaatsen bouwde ze een community op. “Ja, dat gebeurt als je altijd vooroploopt met nieuwe dingen uitproberen. Ik probeer nieuwe dingen altijd te omarmen, in plaats van te denken: he nóg een social media-kanaal erbij. Vroeg of laat moet je toch meegaan en daardoor ben ik bedrijven een stapje voor. Als ze dan iets willen met jongeren en Snapchat bijvoorbeeld, dan weten ze dat ze me kunnen bellen.”

Een echte autodidact, dus. “Ik probeer nu bijvoorbeeld challenges te maken voor TikTok. Ik werk nu voor een bedrijf dat zich richt op kinderen, dus samen met een meisje van 15 dat heel actief is op TikTok kijken we hoe we iets kunnen maken dat educatief en leuk is. Een challenge die hopelijk viral gaat dus. Ik kan soms hele avonden dingen uitproberen.”

Crowdfunding

Femke heeft nu 5,5 jaar haar eigen bedrijf en daarmee heeft ze al veel toffe dingen gedaan. Een van de mijlpalen? Een zeer succesvolle crowdfundingcampagne: “Energy Floors, dat je kunt kennen van de sustainable dancefloor, had een nieuw product. We hadden een crowdfunding campagne bedacht om meer research en development te krijgen, voor een nieuw product. We hadden voor de crowdfunding een maand gepland, maar binnen 24 uur hadden we al het maximum budget binnengehaald. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan mij, het is ook een goed product. We kregen van het crowdfundingplatform een compliment omdat we de doelgroep zo mee hadden genomen in het complete verhaal van de ontwikkeling, en dat is mijn toegevoegde waarde: de persoonlijke touch van het bedrijf te laten zien.”

Volgens Femke begrijpen bedrijven vaak niet dat ze meer moeten laten zien. “Je wilt je doelgroep meenemen in je verhaal, anders leven ze niet mee. Ook is het vaak lastig voor bedrijven om de continuïteit te bewaren. Mensen zijn tijdens mijn workshops heel enthousiast en maken ook meteen al hun eerste vlog. Ze zien dan ook dat het werkt, dat er reacties komen, maar het daarna ook blijven doen blijkt toch lastig. Mensen moeten toch over een drempel, uit de comfortzone en dat lukt onder begeleiding in een workshop makkelijker dan in het dagelijkse leven zonder die begeleiding.”

Bovendien lijken niet alle bedrijven te begrijpen dat vloggen niet altijd helemaal strak en gladgestreken hoeft te zijn. “Ze willen het vaak te gelikt hebben of ze vinden het anders niet bij hun huisstijl passen. Uiteindelijk wordt er dan zo moeilijk gedaan over de kwaliteit, dat er een te grote drempel ontstaat. De kracht is juist dat het niet gelikt is, dan kun je het sneller klaar hebben en heeft het zelfs meer impact.”

Tips voor vloggen

Als je zelf ook meer met deze dingen aan de slag wil, dan heeft Femke een goede tip voor je: “Ik zou beginnen met Instagram Stories. Daarmee kun je goed oefenen met in de camera praten, en je hoeft niet meteen een hele edit van jezelf te maken. In stukjes van 15 seconden (de max van Instagram) kun je dan oefenen. Je vertelt gewoon wie je bent, wat je gaat doen en dan zet je dat online. Kijk wat voor reacties erop komen en kijk dan hoe je het verder kunt uitbouwen. Je hoeft echt niet meteen een script maken en een gemonteerde video. Dus, even jezelf over die drempel duwen en denken: fuck it, ik ga het gewoon een keer proberen.”

Er zijn inmiddels al jaren social media en alles is al gedaan, maar dat laatste trekt Femke in twijfel. “Social media innoveren zo snel. Ik denk dat daarin de kracht vooral zit in de creativiteit van mensen zelf. En creativiteit kan met elk platform weer anders worden geuit. Wat mij betreft is creatief zijn de basis van innovatief zijn. Daar zit geen einde aan.” Zelf blijft Femke ook maar leren. “Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een podcast samen met mijn zus. In Sisterpreneurs Stories hebben we het over alle worstelingen die gepaard gaan met het ondernemersschap. Maar gaandeweg leren wij dus ook nog een podcast te maken, want elke aflevering die we opnemen lopen we wel tegen een ander technisch leermoment aan. Het is interessant om te onderzoeken in hoeverre je op trends kunt aanhaken met minimale middelen. Dat merk ik nu ook: we hebben een leuke basis, maar we kunnen bijvoorbeeld wel betere microfoons gebruiken om mee te werken.” 

Een andere uitdaging die Femke heeft, dat is om te zorgen dat haar bedrijf goed blijft lopen nu de coronacrisis de wereld op zijn grondvesten laat schudden. “Ik had net twee grote projecten die zijn geannuleerd, waaronder eentje gerelateerd aan het songfestival. Ik sta wel sterk, veel bedrijven moeten vloggen en daar ben ik goed in, maar net als veel anderen moet ik even schakelen. En het is juist nu moeilijk om rustig te blijven, en dat is voor mij wel nodig om creatief te zijn.” 

Heb jij een eigen bedrijf of wil je dat beginnen, óf wil je gewoon meer horen over ondernemerschap en de struggles die daarmee gepaard gaan? Luister dan eens naar de Sisterpreneur Stories via Apple Podcasts, Soundcloud of Spotify. Ook worden de podcast-opnames gefilmd, dus wil je de gezichten erbij, klik dan hier.

Femke Akkerman is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Je kunt hier op haar stemmen (tot 2 mei 2020)

Fotocredit: Jan-Willem Bullée

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.