‘Samen staan we sterk’ lijkt het nieuwe motto in gadgetland. En dan bedoel ik vooral de samenwerking tussen (fashion)designers en gadgetontwikkelaars. Producenten hebben inmiddels wel in de gaten dat klanten niet alleen kijken naar goede ‘specs’. Het oog wil ook wat. En dat oog kijkt graag naar een luxe design uitvoering. Uiteraard gaat deze trend hand in hand met de opkomst van steeds meer Wearable Tech. Hier volgen een aantal voorbeelden.
Gouden tijden
Voor degene die de afgelopen dagen onder een steen heeft gelegen; naast de iPhone 6 (en 6 Plus) is deze week ook de Apple Watch gepresenteerd. Met name de Watch Edition doet veel hoofden draaien. Er is een uitvoering gemaakt van, let op, 18 karaats goud!
Om de Watch vorm te geven, heeft Apple niet zomaar een paar mensen uit de fashion industrie benaderd. Patrick Pruniaux is weggekaapt bij Tag Heuer, Angela Ahrendts is weggelokt bij Burberry en Paul Deneve ging op Apple’s aanbod in en verliet zijn geliefde modehuis YSL. Met de indiensttreding van deze prominenten uit de fashion industrie laat Apple zien dat zij de invloed van fashion niet onderschatten.
Designer zicht
Google wist niet direct het pad naar fashionland te vinden. Het bedrijf kreeg dit jaar harde kritiek over het design van de Google Glass. De bril werd door gerenommeerd ontwerper Marc Newson ‘stupid looking’ genoemd. Niet te vergeten dat Marc er niet dood gevonden mee wilde worden.
Gelukkig geeft Google niet zomaar op. Het bedrijf heeft een samenwerkingscontract getekend met Luxottica (o.a. bekend van Ray-Ban, Oakley en Vogue-Eyewear) en presenteert in samenwerking met Diane von Furstenberg een reeks modieuze Google Glass brillen. De brillen zijn sinds 23 juni te koop via Net-a-Porter en uiteraard via Google zelf. Helaas alleen beschikbaar voor inwoners van de Verenigde Staten…
Intel in Fashion
Intel maakte deze maand bekend te gaan samenwerken met Fossil voor de ontwikkeling van fashionable wearable technology. Deze aankondiging werd gedaan vlak na de presentatie van de MICA Smart Bracelet. (MICA staat voor My Intelligent Communication Accessory) Wat deze armband met touchscreen nou zo Smart maakt, is nog niet echt bekend. één ding is echter zeker, ook Intel lijkt de fashion industrie te omarmen.