iPhone X met Facebook app naast MacBook

Facebook wil een ‘metaverse’ worden, wat betekent dat?

Facebook wil zichzelf opnieuw uitvinden en evolueren naar een Facebook Metaverse. We kennen Facebook allemaal. Je gebruikt het om foto’s en updates te delen en om familie, vrienden, bedrijven of vage kennissen te volgen. Misschien gebruik je je account ook om gemakkelijk in te loggen bij apps of websites, koop of verkoop je wel eens wat via Facebook Marketplace of Groepen of erger je je helemaal rot aan alle advertenties die ze je tonen.

Maar nu heeft Mark Zuckerberg gezegd dat hij Facebook opnieuw wil gaan uitvinden en er uiteindelijk een ‘multiverse’ van wil maken. Als dit voor jou (net als voor mij) klinkt als iets uit een jaren ’80 sciencefiction film, dan zit je er niet heel ver naast. De term en het idee werd voor het eerst geopperd in 1992 door de Amerikaanse schrijver Neal Stephenson in zijn klassieker Snow Crash. Hij beschrijft het internet als een 3D-leefruimte, waar individuen in en uit kunnen stappen en in real time met elkaar kunnen omgaan.

In Silicon Valley zien ze metaverse als de toekomst. Google investeert bijvoorbeeld heel veel in augmented reality (AR), waarbij je technologie gebruikt om naar de echte wereld te kijken, met digitale 3D-objecten eroverheen gelaagd. En er gaan geruchten dat Apple producten aan het bouwen is zoals brillen om virtuele ruimtes te ervaren.

Maar wat is het Facebook Metaverse? En wat heb ik eraan?

Mark Zuckerberg verwacht dat men over een paar jaar Facebook niet langer in de eerste plaats zal zien als een sociaal mediabedrijf, maar als een metaverse. Maar wat is het nou? In veel opzichten kun je het zien als de ultieme vorm van sociale technologie.

Facebook werkt aan een systeem waarin mensen tussen virtual reality (VR), AR en ‘ouderwetse’ apparaten zoals smartphone of PC schakelen, soms ook met realistische avatars van zichzelf. Zo wordt een digitale wereld gemaakt waarin mensen, net als in het gewone leven, sociale contacten onderhouden, dingen delen en andere ervaringen opdoen. Een beetje zoals (wie kent het nog) Second Life ooit bedoeld was, maar dan met betere technieken.

MobileMobile

De Metaverse zou het, met behulp van VR en AR, mogelijk moeten maken om “jezelf te teleporteren” naar plekken. Zo zou je een kaartje voor een festival kunnen kopen dat aan de andere kant van de wereld plaatsvindt, of een conferentie kunnen hosten met collega’s vanuit het hele land. Facebook verwacht over zo’n 5 jaar al operationeel te zijn, maar alles is afhankelijk van ontwikkelaars en bijvoorbeeld events die instappen.

Moet dit Facebook weer wat populairder maken?

Qua gebruikerscijfers (die nog steeds ieder kwartaal groeien) en inkomsten heeft Facebook niks te klagen. Ze zijn nog steeds het allergrootste platform ter wereld en het lijkt dat dat ook nog wel even zo blijft. Waarom dan toch die aangekondigde veranderingen? Heeft dat te maken met het feit dat Facebook niet meer zo “hip & happening” is als in het begin? Of zit er meer achter?

Je kunt je voorstellen dat deze techniek heel interessant is voor bedrijven om voor te betalen. Onbeperkt plek bij een festival betekent onbeperkt kaartjes verkopen. Ook gebruikers zullen misschien maar al te graag willen betalen om van de wereld gebruik te kunnen maken. Of wat denk je van designer outfits of nieuwe kapsels voor je avatar? Het zal, net als bijna alles wat Facebook doet, dan ook een manier zijn om geld te verdienen.

Conclusie? Eerst zien, dan geloven – maar bijzijn is meemaken

Ik ben heel benieuwd naar deze Multiverse en in hoeverre het gaat werken én zal aanslaan bij het bredere publiek. Maar ik vind het wel een hele grote stap van een plek waar je af en toe selectief iets van je leven deelt (zoals social media nu gebruikt worden) naar een plek waar je letterlijk je leven kunt gaan leiden. Het voelt toch een beetje alsof je in een sciencefiction film zit. En hoewel dat vaak als minder goed wordt gezien is het natuurlijk ook tof, want het is spannend en interessant. Afhankelijk van de uitwerking en wie er meedoen, is het iets dat je niet wil missen.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.