Chatbots zijn eigenlijk maar saaie dingen. Je hebt vaak binnen een paar woorden al door dat je met een robot praat en dat zijn zelden grappige, interessante of leerzame gesprekken. Facebook wil daar verandering in brengen, want het onderzoekt een chatbot die van zijn fouten leert.
Waar mensen nog wel eens moeite hebben om van fouten te leren, zijn robots als het goed is beter programmeerbaar om domme dingen niet vaker te laten gebeuren. Facebook is daarom samen met de universiteit van Stanford bezig om een chatbot te maken die bij foutjes leert om in een volgende zelfde situatie een andere keuze te maken.
Het gaat daarbij om fouten van zichzelf, want de chatbot leert op basis van gesprekken die hij zelf voert met klanten wat hij het beste wel kan gebruiken. Hij imiteert wat hij zegt als alles goed gaat en als er iets misgaat, dan vraagt hij om feedback, zodat hij daarvan kan leren. Het gevaar van dit leertraject is natuurlijk dat de chatbot, juist omdat hij wordt getraind door zijn eigen gesprekken, hele rare dialogen voert omdat hij van de raarste dingen besluit te leren.
Stel de chatbot een vraag
Het werkt ongeveer als volgt. Stel je vraagt de chatbot welk chocolademerk hij lekker vindt. Als hij dan zegt “Durex”, dan zal je zeggen: haha, dat lijkt me niet. En uit zo’n negatieve reactie maakt hij dan op dat hij een fout maakte. Hij zal dan zeggen: Oeps, dat ging niet helemaal goed, wat had ik moeten zeggen? En dan kun je hem vertellen dat hij had moeten zeggen: Godiva. Zo leert hij steeds beter welke opties er zijn en wat hij in het vervolg moet terugzeggen. Interessant, want als Facebook zoiets zou openstellen voor bedrijven die het medium gebruiken voor klantenservice, dan kan het best eens zorgen voor een opleving in Facebook-gebruik.
Grappig weetje: chatbots worden veel meer gebruikt dan je zou denken. Alibaba (van AliExpress) heeft een chatbot genaamd Dian Xiaomi. Het is een verkoopwidget die 3,5 miljoen klanten per dag helpt. Ja, echt, 3,5 miljoen!