Eva Westerhoff

Eva Westerhoff: “Uiteindelijk heeft iedereen een beperking”

“Ik wil dat iedereen gebruik kan maken van het internet en digitalisering. Dat we niet dezelfde fouten maken zoals we deden in de fysieke wereld door het bouwen van drempels en stoepjes“, het is wel duidelijk waar onze potentiële TechGirl van de Maand Eva Westerhoff voor staat: voor alle mensen.

Eva is digitale inclusie en toegankelijkheidsexpert en geeft trainingen. “Dat was geen beroep, maar een natuurlijk ontstaan vanuit behoefte. Ik ben erin gerold. In het buitenland is het nu echt een beroep. Ik ben begonnen als marketingcommunicatie adviseur en ging mij steeds meer specialiseren in online. Ik ontdekte hoeveel voordelen dit gaf, maar ook hoe ontoegankelijk het vaak was. Zodoende ging ik mij steeds verder richten op digitale toegankelijkheid. Nu help ik developers en ux-designers voor IT-toegankelijkheid, maar ook breder dan dat, zodat ik verschillende business-onderdelen kan adviseren en zicht heb op het totaalplaatje van verschillende processen.”

Dat is heel nobel, maar Eva ziet dat anders. “Het is ook een beetje uit eigenbelang natuurlijk. Ik had er zelf last van en wilde meer aandacht voor de problemen en oplossingen.” Eva denkt sowieso graag in oplossingen en daarmee begon ze al vroeg. “Ik ben van jongs af aan altijd al een nerd geweest. Wilde vliegtuigbouwkunde studeren. Helaas werd ik afgewezen voor de opleiding vanwege mijn doofheid. Dat was vroeger. Ik zou nu wel toegelaten worden. Ik ken in het buitenland jongere mensen die wel dit werk doen en ook dove piloten.”

Fietsen versus internet

Eva heeft toen besloten economie te gaan, maar wel in de richting bedrijfsinformatiekunde. “Ik vond computers geweldig en later het internet. Ik zag gewoon hoeveel kansen daar lagen. Ik kon niet bellen en moest altijd op de fiets naar mijn vrienden of familie toe of om hulp vragen van anderen. Waar ik geen zin in had. Toen het internet kwam kon ik mailen en chatten. Een verademing.”

Het is dan ook niet verbazingwekkend dat Eva alles uit het internet probeert te halen dat erin zit. “Skypen, mailen, chatten, videobellen, WhatsAppen, Facetimen, Signallen, Telegrammen, Twitteren, chatten op Messenger: ik doe het allemaal. Daarnaast gebruik ik verschillende apps om spraak om te zetten naar tekst. Op dit moment is Google Transcribe mijn favoriet, maar ik gebruik ook wel eens Ava en MS Translate. Ik heb ook een app die omgevingsgeluiden visueel maakt.“

In haar huis gebruikt ze tech ook in haar voordeel: “Thuis heb ik apparaten die trillen en flitsen, voor de deurbel, telefoon en wekker. Ik ben al een tijdje aan het knutselen om met Philips Hue en Rasberry mijn huis zo te maken dat alles een eigen kleurtje krijgt, maar tot nu is dat een eeuwig durend project, omdat ik het te druk heb met andere dingen. Hulpmiddelen voor gehandicapten die vergoed worden door de zorgverzekering zijn vaak echt heel lelijk. Het oog wil ook wat. Dus ik heb behoefte aan mooi design en geïntegreerde oplossingen, maar dan moet ik ze zelf betalen of bouwen.”

Iedereen een beperking

Eva is doof, maar heeft ook zichtproblemen. “Hiervoor heb ik instellingen dat ik het beeld kan vergroten, kleuren omdraaien, donkere modus, vette letters. Dit verschilt per apparaat, maar ook per dag en wat ik aan het doen ben. Ik heb op al mijn devices de toegankelijkheidsinstellingen aan. En ik probeer continue nieuwe apps uit. Ben altijd op zoek naar hoe ik zo efficiënt mogelijk kan werken en mijn beperkingen kan minimaliseren. Uiteindelijk heeft iedereen een beperking: denk ook aan situationele beperkingen en tijdelijke. Bijvoorbeeld: als er veel zonlicht is of als je in het donker zit of als je handsfree moet werken in de auto.”

“Daarnaast hebben mensen ook persoonlijke voorkeuren. De een is meer auditief gericht en de ander visueel. De toegankelijkheidsopties zijn niet alleen voor gehandicapten. Ze zijn voor iedereen handig. Het is echt de moeite waard om te kijken wat er allemaal mogelijk is onder de knop toegankelijkheid. Verschil is dat het voor mensen zonder een beperking handig is, maar voor mensen zoals ik met een beperking is het noodzaak.”

Toegankelijkheid op de digitale agenda

Eva maakt zich hard voor inclusie en toegankelijkheid, en dat doet ze niet alleen de bedrijven waarvoor ze werkt. “Ik ben erg trots dat de overheid toegankelijkheid en inclusie heeft opgenomen in de digitale agenda.” Daarnaast is Eva erg gedreven in het adviseren van mensen die bijvoorbeeld een website toegankelijker willen maken: “De eerste stap is: niet bouwen voor jezelf maar voor andere gebruikers. Zet de gebruiker centraal. En als je dan kiest voor de gebruiker met een handicap dan zit je echt altijd helemaal goed. Daar heeft iedereen baat bij. Kijk bijvoorbeeld op digitoegankelijk.nl voor meer informatie.”

Eva is nog lang niet uitgestreden. “Het moeilijkste aan mijn baan is de weerstand. Er zijn mensen die het allemaal maar onzin vinden, of te duur, of lelijk. En we moeten ons realiseren dat het niet alleen gaat om mensen die blind zijn. Er zijn ook mensen met andere beperkingen: auditief, fysiek en cognitief bijvoorbeeld. Volgens de wereldgezondheidsorganisatie heeft 20% van de bevolking een handicap. Dat is veel. In Nederland gaat om bijna 2 miljoen mensen en de groep groeit door vergrijzing.“

Eva is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Volgende week gaat de stemronde open en kun je op haar stemmen. Kijk daarvoor volgende week maandag op TechGirl.nl!

Bron foto: Monte Gardenier 

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Ook interessant
Netflix abonnees
Aantal Netflix abonnees stijgt minder snel

Cookies op TechGirl.nl

Wij maken gebruik van cookies op TechGirl.nl. Je kunt ze direct toestaan door op 'Accepteren' te klikken. Liever handmatig aangeven wat je wel en niet wilt toestaan? Kies dan voor 'Verander cookie settings'.

Privacy beleid | Sluiten