Esther Bennett

Esther Bennett: “Programmeren is het nieuwe haken en breien”

Vorig jaar zegde ze haar baan op en toen kwam ondernemen op haar pad. Op dit moment is onze potentiële TechGirl van de Maand Esther Bennett nog druk bezig haar bedrijf op te zetten, maar de missie is duidelijk: “Ik wil dat vrouwen begrijpen hoeveel creativiteit je kwijt kunt in programmeren.”

Het idee van Esther haar bedrijf is om basisscholen te helpen programmeren meer in de lesstof te integreren. Esther heeft programmeren zelf geleerd, maar kreeg er ook wel iets van mee op haar opleiding tot werktuigbouwer. “Ik was Test engineer en ik heb mijn baan opgezegd omdat ik niet tevreden was met mijn werk. Ik besefte me dat ik altijd aan het programmeren was en dat ik daar meer mee wilde doen. Het valt me op dat vrouwen anders naar dingen kijken, zo vind ik het belangrijk hoe iets eruit ziet. Dat is ook bij programmeren belangrijk, wat het een heel creatief proces maakt. Ik noem het altijd het nieuwe haken en breien.”

Programmeren

Esther zelf kan altijd wel programmeren, je kunt haar ervoor wakker maken. “Ik word zo blij van programmeren, dat ik het eigenlijk niet kan laten. Alleen vind ik het jammer dat er niet zoveel diversiteit is onder programmeurs en daar zou ik verandering in willen brengen. Voor mij zijn meisjes/ vrouwen in deze diversiteit heel belangrijk. Een groot voordeel is dat je programmeren prima kunt combineren met andere dingen. Je kunt het immers overal doen: op reis, thuis als je kind ziek is, enzovoort.”

“Ik vind het goed om meisjes op een speelse manier te leren programmeren. Plus, als je alle basisscholen weet te bereiken, dan dus ook alle meisjes. Ik focus me er vooral op hoe programmeren aansluit bij het onderwijs dat er al is. Ik geloof niet in programmeren als extra vak. Je kunt bijvoorbeeld in plaats van een Powerpoint-presentatie een website bouwen om te laten zien dat je de stof van een bepaald vak beheerst. Ik werk nu met Codetalent samen om meer basisscholen ‘on board’ te krijgen. Ik ben nu bezig de lesstof zo te maken dat het perfect past bij de bestaande lesstof.”

Werktuigbouwkunde

Het programmeren leerde ze gedeeltelijk op haar opleiding werktuigbouwkunde, maar ze begon eigenlijk al toen ze een jaar of 8 was. “Ik vind het eindeloos interessant om te weten hoe iets werkt. Ik begon met een vriendje op een toetsenbord te programmeren, dat was toen nog aangesloten op een televisie. Zo heb ik mijn eerste programma’s geschreven. Bij werktuigbouw is het belangrijk dat je begrijpt hoe machines in elkaar zitten en ik kan die kennis nog steeds goed gebruiken in het programmeren.”

Naast haar missie om meisjes te bereiken, is Esther technisch virtual assistant, wat betekent dat ze mensen helpt hun website te bouwen. Ze doet ook vragenuurtjes voor een grote online onderneming om mensen tips en tricks te geven over het bouwen van een online leeromgeving. Dat doet Esther om geld te verdienen, zodat ze uiteindelijk haar droom kan waarmaken. “Ik had altijd al het gevoel dat inclusiviteit belangrijker moest worden gevonden. Ik vond het nooit erg om één van de weinige vrouwen te zijn, maar de enige zijn is te weinig.”

“Vanaf dat ik mijn specialisatie op mijn studie koos, was ik altijd de enige technische vrouw op de afdeling. Het hoeft van mij echt niet 50/50, maar meer dan één is wel prettig. Laatst las ik  het boek van Melinda Gates, Moment of Lift. Daarin stond een voorbeeld over hoe gezichtsherkenningssoftware  door blanke mannen is ontwikkeld. Joy Buolamwini, een Afro-Amerikaanse computerwetenschapper, ontdekte dat de foutmarge voor het herkennen van mannen met een witte huid minder dan 1 procent was, en voor vrouwen met een donkere huid rond een schokkende 35 procent. Sommige bedrijven zijn hierop flink aan de slag gegaan, maar het is mijns inziens een veelzeggend voorbeeld.”

Diversiteit

Volgens Esther kun je dus wel zeggen dat iets schort aan diversiteit en dat dat enorm verstrekkende gevolgen kan hebben. “Het boek geeft dat ook aan: wat als mensen daarom geen uitkering krijgen of geen toegang tot een land? Ik denk dat door programmeren deel te maken van het basisonderwijs de diversiteit onder programmeurs vanzelf zal toenemen. Door creativiteit een belangrijk onderdeel te maken van de lessen zal het meisjes ook meer aanspreken.”

Esther hoopt dat vooral meisjes en vrouwen zich wat vrijer voelen om programmeren een kans te geven. “Je kunt er echt veel creativiteit in kwijt. Je moet het stapje voor stapje aanpakken. Ik weet ook vaak de oplossing niet. De truc is om niet te denken ‘oh help, ik snap het niet’. Ik denk vooral: ‘hoe kom ik erachter wat het wel is en wie kan me helpen als ik er niet uitkom’. Bovendien ontwikkel je hierdoor een mindset die je op heel veel vlakken goed kunt gebruiken.”

De foto is gemaakt door Mirjam van Helvoort van Fotografie met een Verhaal.

Vind jij het verhaal van Esther inspirerend? Ze doet mee aan TechGirl van de Maand. volgende week gaat de stemronde open hier op TechGirl en kun je op haar je stem uitbrengen!

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Ook interessant
Greenwheels
Greenwheels: auto huren on demand

Cookies op TechGirl.nl

Wij maken gebruik van cookies op TechGirl.nl. Je kunt ze direct toestaan door op 'Accepteren' te klikken. Liever handmatig aangeven wat je wel en niet wilt toestaan? Kies dan voor 'Verander cookie settings'.

Privacy beleid | Sluiten