Vrouw in de IT tussen mannen

Enige vrouw in het team bij je nieuwe baan in de IT-sector? Geen probleem!

Het is over het algemeen bekend dat de IT-sector meer ‘bemand’ is (pun intended) door mannen dan vrouwen. Het kan daarom wel eens voorkomen dat je de enige vrouw bent in een team van alleen maar mannen! Maar geen zorg: met de volgende 5 tips kun jij gewoon je ‘mannetje’ staan.

Dit artikel focust op een open gesprek over hoe de samenwerking tussen mannen en vrouwen kan zijn en gaan. Het beoogt niet om mannen in een ‘bad spotlight’ te zetten. Op de werkvloer gaat het namelijk uiteindelijk om om teamwork. Het hierbij ingenomen perspectief is die van de ‘strong female’, aangezien de doelgroep van TechGirlNL grotendeels vrouw is. Goed, terug naar de tips. Wat kan je doen om het beste uit jezelf en je team te halen?

1. Focus op waar je goed in wilt zijn

Het komt vaak voor dat vrouwen uit angst hun vragen of ideeën in meetings met mannelijke collega’s niet bespreken. Sommige (niet alle) vrouwen denken dat ze bij voorbaat niet serieus genomen worden in de techniek omdat ze vrouw zijn. Mannen zijn immers toch beter in techniek dan vrouwen? De eerste tip is: focus op waar je goed in wilt zijn. Vertel aan je team waar je goed in wilt worden en wat je dus graag wilt leren. Daardoor shift je de focus naar je werk en hoe je je opstelt als professional. Tevens zijn mensen altijd bereid anderen te helpen die beter willen worden in hun werk. Kortom: daar is je ‘vrijpas’ voor het stellen van vragen en het delen van je ideeën. Het allerbelangrijkste, je zorgt daarmee voor een synergie van creatie binnen je team! Dit is beter dan blijven hangen in het perspectief of je wel of niet goed genoeg bent.

2. Helderheid is power

Als je net begint bij een bedrijf, kan het nogal overweldigend zijn. Je hebt te maken met verschillende nieuwe technieken, software, workflows en nog veel meer. Deze tip gaat over direct aan de bel trekken wanneer dingen onduidelijk en onhelder voor je zijn. Dit klinkt heel logisch maar is echt enorm belangrijk. Want wat je eerder niet vraagt omdat je overweldigd was, kan effect hebben op het begrijpen van latere concepten.

3. Stel vragen waarbij je creativiteit, asserviteit en oplossingsgericht denken laat zien

Bij een nieuwe baan is het logisch dat je nog niet weet hoe alles werkt beantwoorden. Iedereen is op dat moment bereid om je te helpen. Hoe je een vraag stelt, is hierbij wel heel erg van belang. Bijvoorbeeld:

Vraag 1: Ik weet niet waarom dit het niet doet, kan je helpen?

Of vraag 2: Ik heb scenario A, B C en D geprobeerd maar krijg niet het gewenste resultaat. Kan jij me hierbij helpen?

De tweede vraag is gebaseerd op assertiviteit, creativiteit en oplossingsgericht denken. Doorgaans vinden mensen het niet erg om een vraag te beantwoorden in de vorm van vraag 1. Vooral niet als jij net bij je nieuwe werkgever bent begonnen. Echter, op de langere termijn, worden vragen gesteld zoals vraag 2 toch meer gewaardeerd. Deze stijl getuigt namelijk van assertiviteit, creativiteit en oplossingsgericht denken. Ook kan je bedenken dat dit tot snellere beantwoording van je vraag zal leiden.

4. Iedereen in je team is een professional, dus jij ook

Het is echt belangrijk dat je vanaf binnenkomst bij je team, jezelf gaat zien als een van de professionals. Zeker als je je eerst onzeker voelt over allerlei dingen waardoor je je geen onderdeel van het team voelt. Stel je bent de enige vrouwelijke developer in je team. Zie jezelf dan als een van de software development professionals, die toevallig vrouw is. En niet als de enige vrouw binnen dat team.

5. Geef je eigen grenzen aan

Dit is misschien wel het allermoeilijkste op de werkvloer maar ook het meest belangrijke. Wanneer jij het gevoel hebt dat iemand je grenzen heeft overschreden, dan moet je dat aangeven. Ongeacht de situatie en ongeacht of die collega een man of vrouw is. Dit gaat om jouw professionele carrière. Ook hier, creëer helderheid, wees assertiviteit en ga creatief op zoek naar oplossingen. Daarbij kan je denken aan dingen zoals, eerst diegene apart nemen en dan gewoon vragen stellen om dingen te verhelderen.

Als je dat eng vindt, zul je eerst hulp moeten vragen aan je leidinggevende en samen tot oplossingen moeten komen. Mocht het zo zijn dat dat laatste ook niet kan, is er altijd de mogelijkheid om een extern HR-persoon inschakelen. Het is altijd goed om eerst dingen objectief te bespreken om je eigen perspectief scherp te stellen. Wat je ook doet, zorg voor helderheid, assertiviteit, oplossingsgericht denken en denk aan jouw leven als professional op de werkvloer!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.