Elisabeth Mouchy

Elisabeth Mouchy: “Elke dag mag ik mensen helpen de liefde te vinden”

Een chatbot bouwen, dat klinkt sowieso al fantastisch, maar hoe tof is het als je de meest succesvolle chatbot van de dating wereld runt? Onze potentiële TechGirl van de Maand Elisabeth Mouchy doet het. Zij en haar team hebben de leiding over Lara, de chatbot van datingsite Lexa die singles net als een real life coach helpt bij de zoektocht naar de liefde.

Lara zag eind 2017 het levenslicht. Elisabeth Mouchy: “Het was de eerste chatbot in de datingwereld. Ze hielp singles met het dating avontuur. In eerste instantie was dat via Facebook Messenger. Ze hielp singles met het maken van een profiel op Lexa en vroeg hen bijvoorbeeld wat hun gender was, waar ze naar zochten, enzovoort. Op basis hiervan werd een quick profile aangemaakt en dat werkte eigenlijk heel goed. Zo goed, dat er later intelligentie aan is toegevoegd via natural language processing.”

Lara

Zo kon je destijds Lara vertellen dat je bijvoorbeeld op zoek was naar een lange man met donker haar, die dan ook nog eens zorgzaam was bijvoorbeeld. “Lara deed dan suggesties. Je kon dan bijvoorbeeld ook aangeven dat je de potentiële lover te oud vond. Lexa updatete dan de zoekopdracht. Dit was de basis van de oude Lara. In 2019 is het team verder gegaan en zijn ze naar een échte datingcoach gegaan om te vragen welke adviezen er op het vlak van daten en liefde worden gegeven en waar singles het meest naar vragen. Deze informatie is gebruikt voor de vernieuwde Lara.

Lara functioneert nu als een echte ‘wingwoman’. Naast dat zij singles voorziet van handige datingtips, de beste matches op basis van hun profiel en wensen, deelt Lara nu ook persoonlijk advies. Zij ‘praat’ met gebruikers als een echte datingcoach. “Nu geeft ze ook tips, zoals ijsbrekers om het gesprek op gang te brengen met een match, of geeft ze advies over foto’s op je profiel. Maar denk ook aan kledingadvies voor de eerste date. Ze heeft een antwoord op elke vraag. Mensen waarderen dat heel erg. Veel mensen zijn bijvoorbeeld wat verlegen, maar Lara kan tips geven om te zorgen dat je wat meer zelfverzekerd wordt. Maar ook als je bijvoorbeeld een technische vraag hebt over je account, dan kan Lara ook klantenservice taken doen. Lara is in het algemeen gesproken één van de slimste chatbots in Europa.”

Elisabeth Mouchy

Elisabeth is enorm trots op Lara, dat is duidelijk. Ze was zelf altijd geïnteresseerd in nieuwe tech. “Vooral als het echt een bijdrage levert aan iemands leven. Ik vind nu bijvoorbeeld virtual reality heel gaaf, maar er is nog niet echt een goede use case voor. Voor chatbots is dat er nu wel. Ik ben geïnteresseerd geraakt in chatbots toen ik in San Francisco woonde en voor werk vaak naar conferenties ging. Ik kwam er daar achter dat ze heel trendy zijn en dat we zelf curator kunnen zijn over het gesprek. Het was zo Black Mirror-achtig, bijna magisch.”

MobileMobile

Elisabeth is in 2018 terugverhuisd naar Frankrijk, waar ze ook vandaan komt. “De innovatiemanager van Lexa vertelde me over Lara en ik was daar zo van onder de indruk. Ik was erg benieuwd hoe ze in de toekomst verder kan ontwikkelen. Ik ben toen aangenomen als productmanager van Lara, oftewel: chef chatbot. Ik zag mezelf helemaal werken in de datingwereld. Ik zag in andere apps zoveel dingen die anders kunnen, specifiek als het gaat om wat vrouwen willen. Die apps zijn zo op mannen gefocust, hun wensen. Nu kan ik bij Lexa dingen implementeren die de ervaring veel meer op vrouwen gericht maakt.”

Er wordt enorm veel energie gestoken in de tips en de service die Lara geeft. Zo heeft Lexa bij het maken van de vernieuwde versie van Lara niet alleen een echte datingcoach geraadpleegd, maar is ook aan echte mensen gevraagd wat nu hun uitdagingen en angsten zijn op het gebied van daten. “We zijn zo blij dat vooral meer gesprekken worden gestart. Vroeger was het aantal gesprekken met de chatbot aanzienlijk lager en we hebben dit door de charme van Lara enorm verbeterd. Ze weet je bijvoorbeeld echt te motiveren iets leuks te zeggen om met iemand in gesprek te raken. Dat is uiteindelijk wat ik wil, dat mensen elkaar vinden op Lexa.”

Mensen helpen in de liefde

Bij Lexa werken ongeveer 250 mensen, waarvan 7 mensen voor de chatbot. “Het klinkt cliché, maar eerlijk waar, het is een geweldige werkgever. Voor een digitale werkgever zijn ze  naast innovatief, ook enorm op de mens gericht. Collega’s zijn enorm aardig naar elkaar toe. Het is ook heel tof om bij een datingsite te werken. Elke dag word ik wakker en kan ik mensen helpen de liefde te vinden. Ik verveel me bovendien geen dag bij Lexa. Bovendien werken er ook ongeveer net zoveel mannen als vrouwen, wat een fijne balans is. Plus, de CEO is een vrouw.”

Tot slot heeft Elisabeth nog een tip voor TechGirls: “Eigenlijk geldt dit voor alles in het leven: als je een carrière in de tech wil, wees er dan gepassioneerd over. Ik volg altijd mijn hart en ik eindig altijd op de meest geweldige plekken!”

Elisabeth Mouchy is in de running om TechGirl van de Maand te worden. De stemronde opent eind deze maand op TechGirl. Je kunt dan je stem uitbrengen in dat aparte artikel. Houd ons in de gaten!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Ook interessant
Review Cewe
Review CEWE fotoboek met je smartphone maken

Cookies op TechGirl.nl

Mogen wij cookies plaatsen? Zo nee - verander dan je cookie settings.

Privacy beleid | Sluiten