Chromebook

Een Chromebook is zo slecht nog niet

Op mijn werk ben ik altijd bezig op een Windows-laptopje, maar thuis gebruik ik al twaalf jaar MacBooks. Ik ben dol op ze en ik kon me geen leven zonder mijn MacBook voorstellen. Kon, want ik ben inmiddels een maandje over op een ander toestel. Het was een heel moeilijke keuze, want je wordt best lui van Apple-producten. Immers werken die vrijwel altijd goed, zijn ze meteen te gebruiken en hoef je dus ook geen handleidingen door te nemen of te weten wat de specificaties zijn.

Is dat slecht voor een TechGirl? Ja! Dus heb ik me de laatste tijd verdiept in laptopjes. Daar is namelijk nogal wat keuze in. Wil je erop gamen, wil je dat de accu lang meegaat, wil je dat je 5000 safari-foto’s erop opgeslagen kunnen worden? Ik had besloten een wat goedkoper laptopje te kopen, want budget. Gamen doe ik nu toch liever op mijn gloednieuwe Switch en mijn vorige MacBook is nog niet zo overleden dat ik een zware laptop nodig had om al mijn foto’s op te zetten.

Wat ik eigenlijk gewoon wilde was een laptopje dat ik op vakantie kan meenemen om lekker artikelen op te tikken. Kortom: klein, licht en een lange accuduur. Het viel me tegen hoeveel ik moest zoeken voor ik zeker wist wat ik wilde en waar ik naar moest zoeken. Wat was het verschil in processors, hoeveel intern geheugen was er nodig? Hoe weet ik zeker dat andere mensen die de laptop al hebben gekocht tevreden zijn? Het was een zoektocht van diverse uren over verschillende dagen, waarbij ik uitkwam bij de laptop die ik in mijn eerste seconde van mijn zoektocht alvast in mijn winkelmandje had geplaatst.

Het probleem van veel research doen is namelijk dat je er steeds meer over leert, waardoor je weet wat beter is. ‘Beter’ betekent in de wereld van laptops ook eigenlijk altijd duurder, dus voor je het weet zit je alweer op 600 euro, in plaats van de bescheiden 400 euro die ik ervoor had uitgetrokken. Voor de duidelijkheid: ik zocht naar een laptopje voor tussendoor, want die MacBook die komt er echt wel weer als het vakantiegeld is gestort.

Wat is het geworden? Het is een Acer Chromebook geworden, 14 inch in full HD. Ik geloof dat ik er ongeveer 300 euro voor betaalde, en dat is tot nu toe een goede keuze geweest. De laptop is lekker licht, precies het goede formaat (11 inch heb ik ook geprobeerd, maar dat is net even iets te klein om echt lange stukken op te tikken) en hij heeft niet allemaal rommel opgeslagen omdat je alles in Google Drive doet. Heerlijk om met deze laptop met een schone lei te beginnen. Ik heb geen enkel bestand op de laptop gezet, geen foto’s: dit is een heel nieuw apparaat dat ik alleen gebruik voor blogjes en artikelen, waarbij ik de bestanden elke week verwijder zodat hij snel en leeg blijft.

Tot nu toe bevalt die omschakeling naar een Chromebook me heel goed. Ik heb het geluk op mijn werk al met Google te werken, waardoor ik Drive en Google Docs al goed onder de knie heb. Bovendien kan er ook niet veel op de laptop, waardoor er ook niet veel zoekwerk nodig is of veel stuk kan gaan. Natuurlijk is het nog te vroeg om echt een eindoordeel te vellen over de Chromebook, maar tot nu toe ben ik zeker niet teleurgesteld. Vooral de accuduur van een hele werkdag is heerlijk, zeker gezien mijn MacBook inmiddels niet meer zonder de accu aan kon blijven.

Het fijnste aan een Chromebook is dat het voelt alsof je een nieuw notitieboekje hebt gekocht, dat je heel clean kunt houden door er simpelweg veel aandacht aan te schenken. Nu kan ik natuurlijk niet mooi schrijven in een laptop zoals je dat in een notitieboekje dan zou doen, maar ik kan wel zorgen dat ik hem goed opgeruimd houd. En, het voordeel aan Chrome is dat er veel personalisatiemogelijkheden zijn, waardoor het helemaal mijn eigen apparaat is straks. Bovendien is het ook geen ramp als het laptopje gestolen zou worden; mijn belangrijke documenten staan er toch niet op. Dat is toch weer een zorg minder, want er zit steeds meer dure tech in onze tas.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.