Cadeau tasjes

#DrTechGirl: Wat zijn je rechten als je niet blij bent met je aankoop?

Online shoppen kan een wilde gok zijn. Denk je dat je een kleine knuffelbeer hebt gekocht, staat daar ineens een pakket van een meter hoog voor je neus. Oeps, verkeerd gekeken… Heb je nou echt een online miskoop gedaan bij een Nederlandse webwinkel, dan zijn er gelukkig vaak wel opties om je online aankoop retour te doen. Je hebt namelijk rechten als je niet blij bent met je aankoop. Wel zo handig, met het shoppen voor de feestdagen in het vooruitzicht.

Bedenktijd

Heb je bij een Nederlandse webwinkel een bestelling gedaan, en ben je bij ontvangst van je artikel toch niet blij met wat je zojuist uit de verpakking hebt getrokken? Geen zorgen, want in de meeste gevallen heb je veertien dagen na ontvangst om van je koop terug te komen. Weet je al vóór ontvangst dat je het artikel toch niet wilt kopen? Dan mag je ook eerder annuleren. Je hoeft in dat geval niet uit te leggen waarom je het artikel toch niet wilt kopen. De verkoper moet dit accepteren zonder opgave van redenen. Nog fijner: sommige webwinkels geven een ruimere bedenktermijn dan veertien dagen.

Let wel op, want niet op voor alle aankopen geldt de wettelijke bedenktijd. Dit is bijvoorbeeld het geval als je bederfelijke waren hebt gekocht, of iets op maat hebt laten maken. Dat is ook niet zo gek: anders zou je rustig een bakje aardbeien kunnen vergeten voor een tijdje, om het dan op de laatste dag van je bedenktermijn beschimmeld te kunnen retourneren.

Duur grapje?

Kost het dan ook nog wat om je online aankoop retour te doen? In beginsel moet je de koopprijs gewoon weer terugkrijgen als je je hebt beroepen op de bedenktermijn. De verkoper mag alleen wel een gebruiksvergoeding rekenen in sommige gevallen. Net als in de winkel, is het namelijk de bedoeling dat je het product alleen kort test om te bepalen of je het product wil kopen of niet. Het is niet de bedoeling dat je die nieuwe jurk eerst tien dagen gaat dragen. Doe je dit wel, dan kan het zijn dat de verkoper een waardevermindering in rekening brengt bij jou.

Verder zijn in beginsel ook de retourkosten voor jou, tenzij de verkoper laat weten dat zij deze voor eigen rekening neemt. Of wanneer ze niet expliciet heeft laten weten dat de retourkosten voor jou zijn: ook dan zijn de kosten eigenlijk voor de verkoper. Houd er dus wel rekening mee dat het terugsturen van je bestelde cadeautjes dus toch een dure grap kan worden.

Heb jij ook een goede vraag voor #DrTechGirl? Stel ‘m in de comments!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.