social media

#DrTechGirl: Waarom zie ik de hashtag #Ad vaker voorbijkomen?

Heb jij de hashtag #Ad de afgelopen tijd ook voorbij zien komen? Nee, je bent niet de enige. En nee, het is geen toeval. Influencers en vloggers zijn een stuk voorzichtiger geworden door aangepaste wetgeving, die het maken van reclame aan banden legt. Moeten we ons dan nu zorgen maken dat er bekende YouTubers zonder inkomsten komen te zitten?

Déjà vu

Kort uitgelegd geldt de verplichting voor influencers en vloggers om eerlijk te zijn over wanneer zij reclame maken. Dat kan bijvoorbeeld door de aanduiding #Ad bij het bericht als het gaat om een betaalde samenwerking. Als je nu een soort van déjà vu ervaart, dan kan dat kloppen. Dit gebod bestaat namelijk al veel langer in de vorm van een Reclamecode Social Media. Wat maakt het nu dan allemaal zo anders?

Vanaf 1 november 2020 geldt een aangepaste versie van de Mediawet. Eerder moesten radio en televisie zich al houden aan een sluikreclameverbod en het gebod om transparant te zijn in reclame maken, maar nu moeten dus ook videoplatformdiensten zich houden aan deze wet. Waar influencers eerder alleen een berisping konden krijgen van de Reclamecode Commissie, kunnen zij nu onder de Mediawet een flinke boete opgelegd krijgen. Oppassen geblazen!

Vaarwel, Youtubers?

Er wordt door sommigen gesproken over het einde voor influencers op YouTube. Reclame maken wordt nu een stukje lastiger. De kracht van reclame zit ‘m immers vaak in het raken van het onderbewustzijn. Wanneer influencers actief moeten wijzen op reclame , zou dit mogelijk het effect teniet kunnen doen. Ook mogen influencers dus niet alle soorten reclame meer maken. Willen bedrijven dan nog wel investeren in betaalde samenwerkingen?

MobileMobile

De toekomst is natuurlijk niet goed te voorspellen. Feit is wel dat social media een krachtig middel is om een groot publiek te bereiken. Dat influencers nu bijvoorbeeld voor of na de video een korte boodschap moeten plaatsen dat er sprake is van een reclame-uiting, verandert daar waarschijnlijk niet heel veel aan. Verder verandert er misschien nog het een en ander qua regels. Het Commissariaat voor de Media heeft namelijk nog laten weten dat er overleg plaatsvindt om wat onduidelijkheden weg te nemen over hoe de nieuwe Mediawet moet worden geïnterpreteerd. Dan komen we dus ook meer te weten over welke regels precies zullen gelden voor vloggers en influencers. To be continued!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Ook interessant
Bitcoin, wat is het eigenlijk?

Cookies op TechGirl.nl

Mogen wij cookies plaatsen? Zo nee - verander dan je cookie settings.

Privacy beleid | Sluiten