wearables

#DrTechGirl | Geld terugvragen bij abonnement met telefoon

Een tijdje geleden was het ‘hot news’: heb je een bel/internet abonnement met telefoon? Dan is er kans dat je een deel van je maandelijkse premie kunt terugvragen bij je provider. Rene heeft hier wel oren naar, maar weet alleen niet hoe hij dit voor elkaar krijgt. #DrTechGirl ging voor hem op onderzoek uit.

Wie hebben er recht op geld terug?

Recht toe, recht aan: als je een telefoonabonnement hebt of hebt gehad met ‘gratis toestel’. De Hoge Raad heeft namelijk besloten dat dergelijke abonnementen met ‘gratis telefoon’ ongeldig zijn, als in dat contract de kosten niet uitgesplitst zijn. Je moet binnen één oogopslag kunnen zien wat je per maand betaald aan dataverbruik, belminuten, maar ook wat je aflost op je telefoon.

Feitelijk gezien los je iedere maand een bedrag af op je telefoon, als die telefoon door jouw abonnement wordt aangeboden. De rechter oordeelt dat het hier dan gaat om een persoonlijke lening en de regels omtrent zo’n persoonlijk krediet zijn enorm streng. Meerdere telefoonproviders hebben zich hier niet aan gehouden. Dergelijke contracten zijn ongeldig.

Veel telefoonproviders schotelen alleen een maandbedrag voor en vertellen niet voor welk bedrag de consument een lening afsloot. Deze mensen kunnen alle betaalde kosten voor de telefoon terugvragen. Je moet wel je telefoon weer inleveren op dat moment, maar hij hoeft er gelukkig niet pico bello uit te zien.

Hoe krijg jij geld terug?

Van bovenstaand verhaal kreeg je hoop. Van wat ik nu vertel minder. Het is nog niet zo makkelijk om je geld terug te vragen namelijk. Niet dat de stappen zo moeilijk te nemen zijn, maar wel omdat providers slecht reageren op de acties. Wat je in ieder geval kunt doen:

– Je (oude) telefoon opsturen naar de betreffende telefoonprovider met de boodschap dat je het bijbehorende contract met terugwerkende kracht nietig verklaard. (Bron: NOS) Je zou dan de waarde van het toestel weer terug moeten krijgen.

– Als je je (oude) telefoon niet meer hebt, kun je ook je geld terugvragen bij de betreffende telefoonprovider. Hou er dan rekening mee dat je recht hebt op een bedrag ter grootte van: oorspronkelijke telefoonwaarde minus de huidige telefoonwaarde.

– Via Consumentenclaim je geld terugvragen. Hierbij geldt wel dat de organisatie 15% neemt van het bedrag dat je terug zou krijgen. Minder geld dus, maar wel een grotere kans om je geld terug te krijgen, aangezien je als een groep optrekt tegen de telefoonprovider.

Ik hoop dat dit antwoord jou helpt!

Liefs, DrTechGirl.

#DrTechGirl is een terugkerende reeks waarin we op zoek gaan naar oplossingen voor jouw tech gerelateerde problemen. Heb je slecht WiFi bereik in huis? Wil je weten hoe je de beste foto’s kunt maken? Heb je een heel andere praktische tech vraag? Stel hem aan ons en wie weet helpen we je met de oplossing! *** Bij veel belangstelling maken we een selectie uit de inzendingen ***

    Uw naam (verplicht)

    Uw email (verplicht)

    Onderwerp

    Uw bericht

    Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.