social media

#DrTechGirl – Waarom is er een social media-boycot gaande?

Unilever heeft er even geen trek meer in: adverteren op social media. Grote bedrijven sluizen enorme bedragen over naar Facebook en consorten om zo precies die doelgroep -en simpelweg een groot aantal mensen- in één keer te bereiken, maar Unilever stopt er dus mee. Op dit moment zegt echter het ene na het andere grote bedrijf social media links te gaan laten liggen. Dr TechGirl duikt in het waarom achter dit fenomeen.

Het is in de maand juli even niet zo tof om social media marketeer te zijn voor Coca-Cola, Unilever of Patagonia. Deze bedrijven hebben namelijk gezegd in ieder geval in juli (en Unilever zelfs het hele jaar) niet te adverteren op social media zoals Twitter en Facebook. Heftig, want het betekent niet alleen dat de sociale kanalen aanzienlijk aan inkomsten missen (de aandelen van Facebook en Twitter hebben aan aardige duik genomen toen vorige week het ene na het andere bedrijf mee begon te doen met de boycot). Het betekent ook dat deze bedrijven bewust kiezen om een groot deel van de mensen niet meer te bereiken met reclames.

Dat doen ze niet omdat ze niet meer in hun product geloven, of niet in de kracht van social media. Het is eigenlijk juist omdat ze de kracht van social media kennen en hier niet helemaal achter staan. En om dat te begrijpen, moeten we goed kijken naar het jaar 2020. Dit was al een enorm beladen jaar voor Amerikanen, die in november moeten gaan bepalen of de enorm veelbesproken president Trump nog een termijn mag blijven zitten.

Black Lives Matter

Daarnaast is dit jaar, naar aanleiding van de dood van George Floyd, de Black Live Matter-beweging internationaal gigantisch gegroeid. En onder die Black Lives Matter-vlag stonden er meer groepen op die systematisch worden veroordeeld om de verkeerde dingen. Een belangrijke discussie die overal ter wereld zeer relevant is, maar die in combinatie met onze instabiliteit rondom het coronavirus nog harder binnenkomt. Misschien dus juist het perfecte moment?

Hoewel dit allemaal initiatieven zijn die de wereld uiteindelijk beter moeten gaan maken, is het niet allemaal zo positief. Er wordt via social media nog altijd veel hatelijke praat verspreid, en daar wordt soms zelfs advertentiegeld voor ingezet. Niet door die grote corporates, want die willen gewoon dat je hun frisdrank koopt, maar het kan wel zijn dat die advertentie onder een geweld oproepend of anderzijds ongewenst bericht staat. Iets wat natuurlijk in handen is van mensen die zoiets posten, maar waarvoor mensenrechtenorganisaties ook een deel van de verantwoordelijkheid bij social media-bedrijven neerleggen.

Social media boycot

Diverse organisaties hebben corporates opgeroepen social media te boycotten voor de maand juli. Iets waar veel bedrijven in meegaan: al meer dan 100. Dat is niet zo gek, want er wordt namelijk ook al heel lang gediscussieerd over de kwestie ‘is Facebook slechts een virtueel plein waar iedereen op een sinaasappelkistje mag staan schreeuwen, of moeten we elkaar (en Facebook ons) beschermen tegen zoveel haat’? Bovendien heeft het ook met die magische algoritmes te maken: like je constant politiek linkse posts, dan zul je op een gegeven moment geen extreem-rechtse posts meer zien. Oogkleppen, dus.

Het moge duidelijk zijn wat organisaties als Color of Change en The Anti-Defamation League met de boycot willen zeggen: Zuckerberg, doe er wat aan. De CEO heeft op zijn beurt wat subtiele aanpassingen aangekondigd, zoals het toevoegen van een linkje naar een objectieve pagina over de presidentsverkiezing wanneer een post hierover gaat, maar dat is natuurlijk bij lange na niet genoeg om de haat te bestrijden. Vandaar dat er door grote bedrijven de keuze wordt gemaakt om deze man iets harder te laten voelen hoe zijn beleid tot nu toe bevalt.

Veel onrust in de wereld dit jaar, en het is logisch dat dit zich voor een groot deel op social media ontwikkelt. Echter hopen we dat die grote onrust uiteindelijk ook voor verandering gaat zorgen, en het zou zomaar kunnen dat het dichtdraaien van de geldkraan daarvoor kan zorgen. Als de colakraan maar open blijft.

Heb jij een vraag voor Dr TechGirl? Stel hem onder dit artikel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.