Ze werkte voor Fujitsu, IBM en voor een reclamebureau, maar is inmiddels toch weer terug bij tech. Onze potentiële TechGirl van de Maand Deborah Lobry vindt tech enorm interessant. Inmiddels runt ze alweer 19 jaar ArtdCom, een bedrijf in digitale marketing en marketing.
Deborah Lobry startte haar eigen bedrijf om diverse redenen. “Ik wilde eigenlijk astronaut worden, maar daarna directeur. Betavakken zijn niet zo mijn ding, maar ik wilde als directeur graag het verschil maken en dingen met elkaar verbinden. Ik heb met veel plezier bij verschillende techbedrijven gewerkt, maar ik vond het moeilijk om daar voor elkaar te krijgen wat ik wilde. Ik was heel ambitieus en het is lastiger om jezelf goed te profileren in een bedrijf waar veel politiek is en processen – om de processen – regeren.”
Deborah Lobry
Ze liep er daarbij ook tegenaan dat ze vrouw is. “Vrouwen gaan vaak wat holistischer te werk: die willen dat dingen worden geregeld. We verliezen soms onze eigen identiteit in een mannenwereld, maar we moeten er juist voor elkaar zijn en onszelf zijn. Op een bepaald moment zag ik mijn carrière niet gaan zoals ik wilde en besloot ik actie te ondernemen. Ik wil mensen inspireren, mooie dingen neerzetten en op een goede manier producten verkopen. Ik had zo’n andere visie dat ik dacht: ik ga mijn eigen bedrijf wel opzetten. Dat dacht ik al heel lang en werd concreet middenin de zwangerschap van mijn eerste kind.”
Net na de bevalling sprak Deborah Inge Geerdens, die in 2006 zakenvrouw van het jaar werd. “Ik vroeg haar hoe ik het nou moest doen en ze zei alleen maar: ‘gewoon, beginnen.’ Dat heb ik gedaan en met de baby op de grond ging ik aan de slag. Ik heb me helemaal de tandjes gewerkt, maar dat is inherent aan het ondernemersschap. Je moet daarnaast in bepaalde netwerken zitten en kansen krijgen, ook moet je vaak het heft in eigen hand nemen en de markt openbreken. Mannen doen veel zaken en dingen onderling met vrienden, maar als er niet veel vrouwen in topposities zijn, dan is dat voor ons wat moeilijker. Niets ten nadele van mannen natuurlijk, maar het is gewoon niet makkelijk voor vrouwen.”
Een van haar grote voorbeelden is de Nederlandse econome Barbara Baarsma. “Een briljante vrouw. Ze laat zien hoe we als vrouwen ook kunnen handelen, in een wereld waarin voornamelijk patriarchaal wordt gehandeld. Je moet dus echt netwerken om te zorgen dat mensen weten wie je bent. Ik was helemaal niet zo aan het netwerken toen ik net met mijn bedrijf begon, maar inmiddels zie ik dat een groot netwerk zichzelf terugbetaalt. Daarnaast moet je dus keihard werken als je goed wilt ondernemen, maar tegelijkertijd ook slim werken.”
Ondernemerschap
Uiteraard moet je met een eigen bedrijf zorgen dat je kwaliteit levert, maar ook dat je mooie projecten neerzet. “Als je zoals ik vier kinderen hebt, kan het soms voelen als een soort mission impossible. Echter krijg je het door slim en flexibel te zijn toch wel voor elkaar. Het leven leert je pauzes te nemen. Hard werken is oké, maar slim werken is ook oké. Ik wil graag de aandacht schenken aan de dingen die ik doe. Dat heb ik in mijn werk ook vaak met bedrijven die bijvoorbeeld denken dat ze constant maar op alle social media aanwezig moeten zijn: focus je in eerste instantie op één ding en doe dat goed.”
Een van de grootste mijlpalen in de carrière van Deborah is naar eigen zeggen dat ze het al zo lang volhoudt. “Ik ben heel trots op mijn netwerk en de klanten voor wie ik werk. Je kunt zoveel verschil maken. Sowieso is de hele digitale transformatie die we met zijn allen doormaken enorm fascinerend. Ik werk met geweldige mensen.” Toch biedt de huidige tijd van corona wel uitdagingen voor Deborah. “Ik vind het een enorme uitdaging, werken en kinderen in tijden van corona. Ik heb naar mijn medewerkers dan ook gestuurd: we vragen echt niet van je om die 8 uur vol te maken, want dat is niet haalbaar. Iedereen stevent anders af op een (zoom) burnout. Ondernemers voelen dat extra, want die hebben zoveel skin in the game.”
Het ondernemersschap is enorm uitdagend. Heeft Deborah ooit teruggewild naar die loondienst? “Het is lekker veilig, maar ik houd niet van die politiek. Ik vind het essentieel om mezelf te zijn en ik wil dat mijn personeel dat ook is. Alleen daarom al ga ik door. Ik ben geen 9 tot 5-type: werk komt zoals het komt en gaat zoals het gaat. Je raakt er ook mee vergroeid, het is een manier van leven. In loondienst wil ik niet zo snel meer, want dan moet ik alles wat ik wil steeds bij iemand laten controleren en dat kan frustrerend zijn. Bovendien ben ik nog hartstikke helder en jong in mijn hoofd, ik heb een fantastische toko en wil nog een heel grote omzetgroei realiseren. Maar bovenal wil ik mijn bedrijf ontwikkelen en de mensen om me heen daarmee ook.”
Gewoon doen
Deborahs advies aan andere ondernemers is hetzelfde als ooit tegen haar werd gezegd: “Ga het gewoon doen! Wees niet bang, schroom niet, bel mensen en ga netwerken. Geef nooit op, maar let goed op jezelf. Doe het op jouw manier. Zoek gelijkgestemden, spar met andere vrouwen of mannen, deel kennis, deel ervaringen en leer ook van ervaringen. Dat doe ik ook nog steeds.”
Deborah Lobry is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Aan het einde van deze maand gaat de stemronde live. Je vindt deze in een losstaand artikel op TechGirl.nl. Houd ons in de gaten!