Black_Friday_Online

De winkelstraat duwt ons naar online shoppen

TechGirl Jenny koopt bijna alles online, maar soms is het wel zo gezellig om even met je moeder uit winkelen te gaan. Tenminste, dat was vroeger. Zijn door het coronavirus niet al allerlei gaten geslagen in de winkelstraat, dan is het wel om andere redenen dat je wordt gedwongen om online te shoppen. Dat is erg verdrietig, vooral voor mensen zoals haar moeder.

Mijn moeder doet namelijk wel haar research online. Zo moesten we tijdens onze laatste shoptrip echt even naar parfumerie Douglas en naar schoenenwinkel Meijerink. Mijn moeder – die een zeer degelijke iPhone rockt – had namelijk online gekeken en ze had een lippenstift én schoenen gezien die ze graag even in de winkel wilde uitproberen.

Hoewel je schoenen nog wel online kunt kopen en kunt proberen, geldt dat niet voor lippenstift, dus logisch dat ze daarvoor graag naar de winkel wilde. Ze had op papiertjes geschreven welk type schoenen en lipstick het precies waren (daarvoor gebruikt ze haar iPhone dan weer helaas niet) en met deze papiertjes stapten we de winkel in.

Online bestellen

“Ah, ik zie dat wij die niet op voorraad hebben, maar ik kan hem online voor u bestellen en dan heeft u hem morgen gratis in huis,” gaf de Douglas-medewerker aan, waarop mijn moeder aangaf dat ze dat zelf ook wel kan doen. Mijn moeder vroeg zelfs nog of ze een andere lipstick had van ongeveer diezelfde kleur of dat merk, maar de medewerkster leek vooral graag te herhalen dat ze online gewoon die lipstick kon bestellen die mijn moeder op haar briefje had staan. 

“Oke, dan niet” zei ik, terwijl ik besefte dat het helemaal niet zo zielig is dat er zoveel leegstand is. Je staat als winkel al 1-0 achter omdat klanten online een product vaak goedkoper en gemakkelijker kunnen vinden, als je dan ook nog eens compleet niet serviceverlenend bent, wat verwacht je dan dat de klant doet? De Douglas-medewerkster zei nog: “Ja, je komt Douglas snel tegen op het internet, want de site is zo gemaakt dat je bij Google vaak bij Douglas uitkomt. Ze willen de grootste online drogist zijn.”

MobileMobile

Dat blijkt ja, maar of je dat bereikt door je klanten de winkel uit te jagen, is een tweede. Mijn moeder, die normaal altijd heel schappelijk is, zei zelfs teleurgesteld: “Ik ga dat niet online bestellen, hoor.”

Ze had gelukkig nog een briefje in de hand, dus na een korte stop in een kledingwinkel waar ik iets leuks heb gekocht om toch even de lokale winkelier te sponsoren, stapten we de schoenenwinkel binnen. We liepen eerst even rond en mijn moeder zei: “Volgens mij zijn dit de schoenen die ik online in de aanbieding had gezien.” Ze was er niet direct kapot van om ze in het echt te zien en ze was niet helemaal zeker of dit ze waren.

Toen de verkoopster kwam en vroeg wat we zochten, bekeek ze het briefje en zei ze meteen: “Die hebben we niet.” Mijn moeder wist bijna zeker dat het die schoenen wel waren, maar dan nog: even aanbieden om misschien een schoen van hetzelfde merk te passen of enige andere poging om iets anders te verkopen deed deze vrouw ook niet. 

Weg van de winkelstraat

Wederom ietwat verbouwereerd verlieten we de winkel. Ik roep altijd het hardst dat je gewoon lekker online moet shoppen, maar mijn moeder aarzelt daarbij soms. Ze heeft ooit iets uit Amerika willen importeren dat nooit arriveerde en ze heeft een keer een virus gehad dat ze wijdt aan online shoppen, dus ze is er wat meer huiverig voor dan de mensen in mijn generatie. Toch zie ik ook haar nu steeds vaker online winkelen en na ons zeer onsuccesvolle winkelstraatbezoek verwacht ik dat ze dat vaker gaat doen.

Dat vind ik ergens jammer. Niet zozeer voor onze gezellige shoptrips, want wij vermaken ons wel. Voor de winkeliers, die zich hier zo pijnlijk in de eigen voet schieten. Juist door mensen die eerst online keken en graag de winkelier steunen of het product nog even willen zien, weg te sturen. Die lippenstift voor mijn moeder, die koop ik alsnog online, maar niet bij die ene winkel.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.