Misschien heb je nog nooit van Eileen Burbidge gehoord. Deze investeerder bedenkt tegenwoordig in welke tech-projecten ze wil investeren, maar werkte ooit bij Skype, Apple en Sun Microsystems. Niet de minste dus. Wat je van deze geweldige zakenvrouw kunt leren, dat lees je hier. Dit zijn haar tien geboden, die ze met ons deelde tijdens de Booking.com-Technology Playmakers awards.

Blijf van je haar af

Als je met mensen aan tafel zit, houd dan op met aan jezelf te friemelen. Houd een pen vast, iets, maar zit niet aan je haar, blijf van je sieraden af: het doet je allemaal zo onzeker overkomen, terwijl dat helemaal niet nodig is. En als je wel onzeker bent: verberg het. Dat gaat niemand om tafel iets aan en het maakt je positie sterker als je je handen in elkaar vouwt, gebruikt om een kopje vast te houden of een pen.

Gebruik je ellebogen

Niet letterlijk, maar figuurlijk. Stel je bent in de winkel en je wil de laatste zak brood pakken en iemand anders ook: laat niet los. Hetzelfde geldt in het bedrijfsleven. Hoe vaak hebben we niet dat we een idee opperen en een collega naast ons er met dat idee vandoor gaat? Zeg dat jij het opperde, zeg het harder: wees niet bang. Gebruik die ellebogen.

Zeg geen sorry

We zeggen zo vaak zinloos sorry. “Sorry dat ik te laat was bij de meeting”. Mannen zeggen zelden sorry, die geven gewoon aan: “Nee, het werkte niet.” Je hoeft niet zo verontschuldigend te zijn.

Haast je niet

Je hoeft niet constant bij alle meetings aanwezig te zijn. Het is een lang spel en de industrie begint steeds kleiner te worden. Het duurt lang. Je hoeft niet altijd bij elke meeting te winnen. En als iemand je rug niet heeft, geeft niet, het komt wel. Haal uit alles het meeste voor jezelf, maar dat hoeft dus niet altijd winnen te zijn. Het gaat om playmakers, niet om gamewinners, het gaat om een groter geheel.

Negeer je geweten niet

We zijn vaak geneigd om ons af te vragen van hey, waarom doen we dit eigenlijk? Waarom communiceren we dit op deze manier? Als er een stemmetje in de achterkant van je hoofd begint te piepen, luister er dan naar. Het is veel waardevoller om daar wel iets mee te doen, het is er niet voor niets. Negeer het niet.

Vergeet niet waarom je doet wat je doet

We willen steeds door naar de volgende mijlpaal en daardoor verlies je uit het oog waarom je doet wat je doet. Sta erbij stil dat het een doel diende wat je deed, dat je er blij van werd, dat je iets belangrijks hebt bewerkstelligd. Dat sleept je namelijk ook door eventuele moeilijkheden in nieuwe projecten.

Ga niet zitten naast iemand die je aardig vindt

Als je een meeting hebt, ga dan op de plek zitten die je het meest oncomfortabel lijkt. Niet letterlijk natuurlijk, maar bijvoorbeeld aan de kop van de tafel, of naast je manager. Hoe meer je in de comfortabele positie blijft zitten, hoe meer je blijft hangen in wat je al doet. Wees vernieuwend!

Vergeet niet om plezier te hebben

Er zijn veel opties die we hebben om onze dag te spenderen, er zijn veel beroepen die je kunt doen, maar zorg dat je iets doet waar je plezier uithaalt. Doe iets waar je voldoening uithaalt, waardoor je goed kunt slapen ’s nachts. Als iets het waard is om te hebben, dan is het vaak niet makkelijk. Geef niet op. Geniet ervan.

Denk niet dat je een vrouw in de tech bent

Je bent werkzaam in de tech: je hoeft niet te kwalificeren waar je bent in de tech of hoe je daarin bent: je bent er! Zie jezelf niet constant als vrouw. Je hebt elk recht om in de tech te werken, net als iedereen om je heen. Ik vergeet soms wel eens dat ik Chinees ben, vergeet die omschrijvingen. Je bent er, het gaat om je aanwezigheid.

Geef karma niet op

Ik geloof in karma. Wat je allemaal maakt, doet en brengt, dat komt allemaal naar je terug. Je krijgt daar nog wel credit voor. Terwijl de mensen die te veel credit krijgen voor minder werk, het ook altijd terugkrijgen. Ik weet dat vooral nu ik investeerder ben. Of het nu in de me too-context is of iets anders: karma komt terug. Vergeet karma niet.

Nou, genoeg tips om al direct toe te passen! Ik vond het heel inspirerend wat Eileen Burbidge te zeggen had. Want ja, waarom zeggen we eigenlijk zo vaak sorry? Komen we dan echt zoveel vriendelijker over en is dat nodig? Lekker mee stoppen dus.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.