Rene Lunshof

De mannelijke kijk op tech: cameraman Rene Lunshof

Hij was een paar weken geleden nog bij de wedstrijd tussen Badr Hari en Rico Verhoeven om de reacties van het publiek te filmen: Rene Lunshof. Hij is cameraman voor onder andere RTL Nieuws, maar maakt ook sollicitatievideo’s en bedrijfsvideo’s. We voelen hem in deze eerste editie van onze gloednieuwe mannelijke kijk op tech aan de tand over zijn relatie met tech, iets waar hij als cameraman toch dagelijks mee bezig is.

Je bent cameraman, dus je zal veel tech meedragen elke dag. Wat heb je zoal bij je?

“Een camera, maar ook lampen en een laptop om te monteren. Ik gebruik veel WhatsApp, maar er zijn ook collega’s die Slack gebruiken. Ik snap dat niet zo goed, dus ik gebruik dat niet. Om de beelden die ik draai te monteren, gebruik ik Final Cut Pro. Ik heb een MacBook.

Een MacBook, ben je Apple-minded?

“Ja, want het werkt allemaal met elkaar samen. Als ik dit zeg dan zegt iemand met Windows: “Ja maar..” Toch is het wel zo. Als ik een foto met mijn iPhone maak, dan staat die ook op mijn iPad. De rekening op mijn Macbook staat ook op de iPad.”

Heb je dan ook meteen het nieuwste van het nieuwste?

“Nou, ik ga niet in de rij liggen. Toch heb ik uiteindelijk vaak wel de nieuwe producten. Ik heb nu een iPhone X, maar die nieuwe elfde die komt er ook binnenkort. Ik heb ook de nieuwe Apple Watch in grote uitvoering. Daarmee kun je hartfilmpjes maken: lachen, dat moet ik hebben. Er is ook nooit een communicatieprobleem tussen Apple-producten.”

Je hebt als cameraman natuurlijk veel baat bij tech ‘die gewoon werkt’…

“Het moet stabiel zijn. Vooral die Macbook waarmee ik monteer, die moet gewoon echt werken.”

Nu ben je de hele dag film aan het draaien en moet je dat ook nog monteren. Vind je het allebei leuk?

“Ik ben cameraman geworden voor het camerawerk, het monteren hoort erbij. Sommige cameramensen willen het echt niet, maar je moet wel multi-inzetbaar zijn. Monteren kost veel tijd. De verslaggever moet bedenken welke zin hij in de uitzending wil hebben en wanneer de voice-over erin komt. Het plaatje is niet moeilijk, maar het leggen van de puzzel is de grootste klus. Bovendien monteren 9 van de 10 verslaggevers zelf, soms doe je het samen.”

Het jaar 2019 is net afgelopen, maar ik moet het vragen: wat was je mooiste opdracht?

“Ik was in Ierland voor het nieuws over Brexit. Best taai en stoffig, niemand snapt eigenlijk nog hoe het zit. We landden op een zaterdagochtend in Ierland en toen viel zaterdagmiddag die hele Brexit. Er was niets van over. Wij stonden daar in Londonderry: en nu? Het verhaal was er niet, niemand had dit verwacht. We gingen toen een hapje eten en de verslaggever had gehoord dat er in kerkdiensten wel eens werd opgeroepen tot een goede Brexit met een gebed. We zijn de volgende dag vroeg opgestaan en besloten gewoon naar die betreffende kerk toe te rijden en te kijken wat er gebeurde als we er aankwamen.

We kwamen bij de kerk aan, werden hartelijk ontvangen met koffie en koek en legden uit dat we uit Nederland kwamen en een item draaiden over Brexit. We mochten uiteindelijk de kerkdienst filmen en het bleek dat Ieren bang zijn dat er weer een harde grens tussen Ierland en Noord-Ierland komt, compleet met grenscontroles en stempelboekjes. We kwamen bovendien een leraar tegen die vertelde hoe het vroeger was toen dat nog gaande was: dat het echt verschrikkelijk was. We hadden een probleem, maar we hebben er uiteindelijk een heel mooi verhaal van gemaakt.

Je verhalen vallen dus wel eens uit, maar is je tech uitgevallen vorig jaar?

Soms storen draadloze microfoons weleens. Soms gebeurt er iets ongebruikelijks. Dat is eigenlijk je grootste angst als je met een belangrijke klus bezig bent. Wat als je camera ineens zegt: het is over. Het blijft wel techniek. Gelukkig is dat me niet gebeurd in 2019.

Je komt op allerlei plekken, ben je ook veel op social media te vinden?

Ik heb diverse accounts, maar geen TikTok bijvoorbeeld.

En voel je dan ook de druk om mooie dingen te plaatsen, met zo’n visueel beroep?

Ik voel de druk om mooie beelden te hebben op Instagram. Ik kan ook niet zo makkelijk vakantiekiekjes maken. Ik was dit jaar in Japan en daar was een heel mooi bruggetje. Ik wil dan dat er geen mensen op staan op de foto, dus ik wacht net zo lang tot alle mensen weg zijn. Mijn vriendin zegt dan: stel je niet zo aan, die mensen lopen daar gewoon. Maar ik wil een shot zonder mensen. Ik zou trouwens wel wat meer met Stories moeten doen. Het lijkt allemaal echter zo glamoureus, terwijl dat ook wel mee valt. Laatst was het item maken over Badr Hari en Rico Verhoeven erg gaaf, maar ik zit soms ook 300 kilometer in de auto, doe even een interview en rijdt dan weer 300 kilometer terug.

Is het moeilijk om zakelijk en privé gescheiden te houden?

Ik gebruik mijn social media alleen zakelijk, maar niet constant. Er zit wel eens een vakantiekiekje tussen, maar je ziet niet dat ik ‘s avonds op de bank een flesje bier opentrek. Het moet allemaal wel leuk blijven, geen obsessie. Ik zie mensen om me heen de hele dag Insta volplempen en dat is niets voor mij. Al is het wel lekker als je meer dan 100 likes krijgt. Het lijkt me dat het ook niets meer aan is als je straks die likes niet meer kunt zien.

Hoe zit het met vrouwen in je werkgebied, zijn er veel vrouwelijke cameramensen?

Ze zijn er niet zoveel, wat ik jammer vind. Voor sommige onderwerpen zou het heel goed zijn. Sommige situaties zijn beter door een vrouw te filmen, omdat je sommige dingen makkelijker en sneller verteld waar een vrouw bij is. Het cameravak is echter wel een mannenwereld. Het is wel een klein beetje veranderd, maar het had een enorme machocultuur. Bovendien begeef je je echt niet in de allergezelligste wereld. Maar, vrouwen zien soms net iets meer, ze hebben iets meer oog voor detail.

Hoe kijk je er tegenaan dat er meer vrouwen in de tech komen?

Zolang er een quotum is en je dingen verplicht, dan vind ik het niet zo tof. Je gaat dan iets afdwingen wat eigenlijk niet natuurlijk is. Wat als de mannelijke kandidaat beter was en meer ervaring had? Ik denk dat het scheve verhoudingen oplevert. Het zou natuurlijk moeten zijn, dat vind ik zeker, maar dat is het niet.

Wat zijn je plannen voor 2020, heb je nog bepaalde doelen?

Dat weet ik niet, maar ik heb wel cameramansdromen. Ik ga nu in de winter op vakantie, maar al zou ik in Nieuw-Zeeland zijn en de Elfstedentocht vindt plaats, dan koop ik zonder blikken of blozen direct een ticket naar huis. Niet om zelf mee te doen, maar om items op te nemen. Als het gebeurt, dan is dat het allergrootste organisatorische 1 daagse evenement van de wereld. Iedereen is elk jaar weer op scherp: ben je er wel? Ook het Songfestival dat dit jaar in Nederland neerstrijkt is interessant. Ik ben geen fan van het Songfestival, maar het lijkt me gaaf dat te draaien.

Zijn er tech-innovaties waar je nog steeds heel blij van wordt?

Ja, we hebben een pack, een soort rugzak. Hij is zo groot als een schoenendoos en er zitten zes Simkaartjes in van verschillende providers die vervolgens samen één uitgaande internetverbinding vormen. Ik kan dan direct live beelden sturen naar de RTL-redactie, die daar live uitgezonden kunnen worden of opgenomen voor montage. Iemand kan meteen live meekijken en zelf bedenken of ze het gaan monteren of live uitzenden. Vroeger moest er een grote bus komen met een grote schotel erop, maar als het onweerde, hard waaide of je stond naast een boom, dan kon je niets verzenden. Aan de andere kant heb je nu soms, zeker als er veel mensen om je heenzitten die allemaal ook van 4G gebruikmaken, een slechte verbinding, wat ook niet fantastisch is.

En er is tot slot iets waarvan je niet snapt dat mensen het gebruiken?

Waarom hebben mensen nog een huistelefoon? Het is toch veel handiger om even te bellen onderweg of te Whatsappen? Je mobiel heb je altijd bij je. Bellen naar een huistelefoon betekent dat je niet weet of iemand thuis is. Geen gehoor. Dat heb je ook op mobiel en dat verbaast me wel: hoeveel mensen hun telefoon niet opnemen. Waarom heb je dan een mobiel, als je hem niet gebruikt om mobiel bereikbaar te zijn? Ik zie dat mensen hun mobiele telefoons vaak maar wat laten slingeren.

Maar misschien hebben daarom mensen nog een huistelefoon: die laat je niet zo makkelijk slingeren. En je kunt hem niet op stil zetten, toch?

Jawel hoor, gewoon de hoorn ernaast leggen.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.