tiktok social media

De invloed van TikTok: zo veranderde het de wereld van social media

Er was een tijd dat Facebook, Twitter en Instagram de ‘koningen’ van de sociale media leken. Maar toen verscheen er een nieuwe speler op het toneel die de wereld veroverde: TikTok. Gelanceerd in 2016 door het Chinese bedrijf ByteDance duurde het niet lang om de hit te worden die het vandaag is. Maar wat is de invloed van TikTok op de manier waarop we social media gebruiken? Dat lees je in dit artikel.

De echte jij

TikTok heeft de wereld van social media volledig veranderd als het gaat om contentcreatie. Platforms zoals Instagram en Facebook sporen je vaak (onbewust) aan om het ‘perfecte’ leven te laten zien. Bij TikTok is dat (wat meer) anders. Bij TikTok draait het meer om authenticiteit en creativiteit. Hierdoor kan je jezelf zijn, ongeacht hoe gek, grappig of juist absurd je video’s ook zijn. Deze verschuiving van ‘het perfecte plaatje’ naar authentieke content heeft diepe impact gemaakt op hoe gebruikers zichzelf op sociale media presenteren. TikTok heeft bijgedragen om van social media een meer inclusieve online gemeenschap te maken.

Trends

De invloed van TikTok is groot als het gaat om de manier waarop trends werken. Je hebt wellicht gemerkt dat veel van de virale trends (virals) en memes van de laatste jaren hun oorsprong vinden op TikTok. Van dansjes tot liedjes en van uitdagingen tot mode – je kan bijna alles vinden op TikTok. Het platform is een broedplaats geworden voor virale content, waar trends razendsnel opkomen en zich verspreiden. Artiesten gebruiken het om nieuwe hits aan te prijzen, waarbij bepaalde dansjes horen.

Micro entertainment

Daarnaast heeft TikTok het begrip ‘micro entertainment’ op de kaart gezet. Door het beperken van video’s tot maximaal 60 seconden, moedigt TikTok je aan om snel en efficiënt te zijn in je storytelling/verhaal. Dit sluit perfect aan bij de snelle levensstijl van de hedendaagse maatschappij, waarbij de aandachtsspanne niet al te lang is. Je hoeft bij TikTok dus niet lang te wachten om vermaakt te worden; scroll gewoon door je feed en je vindt onmiddellijk iets wat je aandacht trekt.

En daarover gesproken… TikTok heeft een ongeëvenaard algoritme dat nauwkeurig inspeelt op jouw voorkeuren. Je hoeft niet urenlang door irrelevante content te bladeren, op zoek naar iets wat jou aanspreekt. Je ‘For You’ pagina is volledig gepersonaliseerd en gevuld met video’s die passen bij jouw smaak en interesses. Hierdoor is je tijd op TikTok nog boeiender. En verslavender… want juist omdat TikTok precies weet wat jij wil, kan het lastig zijn om de app te sluiten. TikTok wil jou natuurlijk zo lang mogelijk op z’n platform houden. Maar dat willen die social media platforms natuurlijk allemaal.

Marketing

Dan is er nog het aspect van marketing. Merken en bedrijven hebben nieuwe manieren gevonden om met hun publiek te communiceren via TikTok’s unieke vorm van content. Van gesponsorde uitdagingen tot influencer partnerships, TikTok heeft een nieuw landschap gecreëerd voor digitale marketing. Ook (onbekende) artiesten en creatievelingen gebruiken het platform om gezien te worden. Het maakt niet uit of je al beroemd bent of nog maar net begint, iedereen krijgt de kans om viraal te gaan op TikTok. Hierdoor heb je artiesten als Lil Nas X en Doja Cat zien opkomen uit de TikTok-community en internationale sterren zien worden. De invloed van TikTok op de manier waarop muziek en talent wordt ontdekt en gepromoot is groot.

TechGirl op TikTok

Wil je TechGirl volgen op TikTok? Dat kan! TechGirl Anke plaatst hier regelmatig nieuwe tips & tricks. Ga naar www.tiktok.com/@techgirlnl en druk op ‘volgen’!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.