social media

De geschiedenis van social media – 1990 tot nu

Sociale media – je kan er niet meer omheen. Je gebruikt het om contact te houden met vrienden, het laatste nieuws te volgen en je eigen verhalen te delen. Maar hoe zijn we hier eigenlijk gekomen? Wat is het verhaal? Ga mee op de social media tijdlijn, van 1990 tot nu.

Van prikbord naar profiel

We starten n de vroege jaren ’90, voor de komst van het web zoals je het nu kent. Je communiceert dan via zogenaamde Bulletin Board Systems. Dit zijn digitale prikborden waarop je berichten kan achterlaten en lezen. Wanneer het World Wide Web opkomt, groeit deze vorm van online communicatie uit tot iets groters. Je ziet de eerste voorlopers van sociale media verschijnen, zoals SixDegrees in 1997, die je de mogelijkheid bieden om een profiel aan te maken en connecties te leggen.

Maar de echte revolutie komt in 2004 met de lancering van Facebook. De Harvard-student Mark Zuckerberg creëert een platform waarop je niet alleen met je vrienden kan connecten, maar ook foto’s en updates kan delen. Facebook verandert de manier waarop je je online presenteert en communiceert en groeit uit tot een mondiaal fenomeen. De laatste jaren is het gebruik flink teruggenomen, maar het blijft een populair social media platform.

Ondertussen komen ook platforms op die zicht ringen op microblogging, zoals Twitter. Dit wordt gelanceerd in 2006. In plaats van lange berichten, focust Twitter op korte, snelle updates van maximaal 140 tekens – later verhoogd tot 280. Hiermee heb je de mogelijkheid om in realtime te communiceren, waardoor het een populair platform is voor nieuws en discussies (threads). En dat brengt ons weer een stukje verder op de social media tijdlijn.

Van tekst naar beeld

In 2010 kwam Instagram; een nieuw concept. Een sociale media-app volledig gericht op foto’s. Je kon nu je leven in beelden delen, met filters om je foto’s net dat beetje extra te geven. Ken je de filters Sierra, Mayfair, Sutro, Amaro en Willow nog? Instagram werd razendsnel populair, vooral onder de jongere generatie. Het werd in 2012 overgenomen door Facebook.

Dan is er natuurlijk ook nog YouTube. Het wordt gelanceerd in 2005 en stelt video centraal. Het geeft je de mogelijkheid om alles – van kooktutorials tot muziekvideo’s – te delen en te bekijken. Het belang van YouTube als sociaal medium kan niet worden overschat. Elke minuut wordt er voor honderden uren aan materiaal geüpload. Het blijft dan ook tot op de dag van vandaag een van de meest bezochte websites ter wereld.

Zakelijk en privé

Als we het over sociale media hebben, mag je zeker LinkedIn niet vergeten. Het platform wordt opgericht in 2022 en biedt je de mogelijkheid om je professionele netwerk online op te bouwen en te onderhouden. Hierdoor krijg je als professional toegang tot een wereld aan mogelijkheden voor het vinden van een baan of het verbinden met gelijkgestemden in jouw sector. Nog steeds is het hét social media platform voor de zakelijke kant, al zie je steeds vaker een ‘discussie’ ontstaan over (privé) content en of dat dan wel geschikt is op een platform als LinkedIn.

In de jaren ’10 zie je ook de opkomst van messaging-apps zoals WhatsApp en Facebook Messenger, waarmee je direct en privé kan communiceren met je contacten. Dit is een nieuwe stap in de evolutie van sociale media, waarbij de focus verschuift van openbare naar privé-communicatie.

Creatieve content

En in het laatste decennium komen platforms als Snapchat en TikTok op, die zich richten op kortstondige, creatieve content. Beide apps hebben een sterke nadruk op mobiele ervaring, gebruiksgemak en visuele communicatie. Ze trekken een nieuwe generatie gebruikers aan, die op zoek zijn naar snelle, vermakelijke en deelbare inhoud. Deze platforms hebben de manier waarop je sociale media ervaart opnieuw gedefinieerd, met een focus op creativiteit, zelfexpressie en – in het geval van TikTok – virale trends.

Bij TechGirl schrijven we natuurlijk vaker over social: welk platform dan ook. Check onze artikelen over…

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.