Nederlandse televisie kijken

De beste Tech & Marketing kijktips

Noem het gerust een guilty pleasure: de hele dag in je bed liggen of op de bank hangen en al je favoriete films en series kijken. Het is super relaxed, maar achteraf denk je misschien ‘had ik mijn tijd niet beter kunnen besteden?’ Als dat je bekend in de oren klinkt, heb ik goed nieuws voor je! Met deze Tech & Marketing kijktips hoef je je écht niet schuldig te voelen na een dagje bingewatchen

Lekker lui leren

Op het internet en bij de bekende streamingdiensten is veel meer te vinden dan romcoms, actiefilms, series-van-15-seizoenen of spannende thrillers. Er zijn namelijk ook talloze interessante documentaires en (mini-)series over techniek, social media en marketing. Leuk om te kijken én je steekt er nog wat van op ook!

Januari is donker en koud, dus dan kun je er maar beter het beste van maken met een aantal inspirerende series en documentaires. Een beter excuus om de gordijnen dicht te trekken, je huispak aan te doen en popcorn te eten heb je niet nodig. Dit zijn Techgirls Tech & Marketing kijktips.  

Fyre: The Greatest Party That Never Happened

Ken je die mop van het grootste feest ooit? Dat ging niet door. En dat is precies waar de documentaire Fyre: The Greatest Party That Never Happened over gaat. Het Fyre-festival werd in 2017 op de Bahama’s georganiseerd om de gelijknamige app te promoten. Deze app zou het mogelijk maken om wereldsterren te boeken voor je privéfeest.

Het festival werd enorm gehypet, beroemdheden werden ingezet om het te promoten en de kaarten gingen vanaf 4.000 dollar per stuk over de toonbank. Dit werd het feest waar je bij wilde zijn! Uiteindelijk ging dat feest dus helemaal niet door… Deze documentaire laat je zien wat er allemaal misging. Een eyeopener om je niet alléén op marketing te richten!

Explained

De Vox-serie Explained op Netflix praat je in nog geen halfuur per onderwerp bij over de interessantste kwesties, zoals coding, animal intelligence, cryptocurrency en eSports. Maar ook over monogamie, waarom diëten niet helpen en waarom vrouwen minder betaald krijgen.

Er zijn inmiddels 3 seizoenen van Explained, dus deze serie is geweldig om je dag al bingewatchend door te brengen zonder schuldgevoel! Bovendien hoef je echt geen verstand van de onderwerpen te hebben. De onderzoeksjournalisten van Vox slagen er namelijk perfect in, om alles in begrijpelijke taal uit te leggen.

The Story of Content: Rise of the New Marketing

Doe jij iets met contentmarketing of wil je je verdiepen in deze tak van marketing? Zet dan The Story of Content: Rise of the New Marketing hoog op je must watch lijstje. Deze documentaire is gemaakt door het Content Marketing Institute en Brightcove – beide zijn grote spelers op het gebied van contentmarketing.

De documentaire laat zien waarom reclameboodschappen en advertenties hun beste tijd hebben gehad. De makers weten precies wat er komt kijken bij goede contentmarketing; wat is het en hoe zet je het zo effectief mogelijk in? Met succesvolle voorbeelden uit de praktijk die ontzettend leuk en leerzaam zijn. Een must see dus als je hier meer over wilt weten.

De Grote Dataroof & Herover Je Data

Twee voor de prijs van één! De documentaires De Grote Dataroof en Herover Je Data van VPRO Tegenlicht vormen namelijk een tweeluik over data. De documentaires gaan over hoe grote techbedrijven met onze data omgaan, hoe businessmodellen zijn gebaseerd op het verkopen van data én hoe jij er zelf voor kunt zorgen dat je de zeggenschap over je data terugkrijgt.

Vooral dat laatste is interessant. Want hoewel het onbegonnen werk lijkt om het tegen techreuzen als Google, Facebook en Amazon op te nemen, zijn er wel degelijk mogelijkheden om je data beter te beschermen. Deze documentaires laten je zien hoe.

The Social Dilemma

Tot slot nog een documentaire die mooi aansluit bij de kijktip van hierboven. Iedereen met een socialmedia-account zou deze documentaire eigenlijk moeten zien. Ook als social media niet jouw business is, de documentaire The Social Dilemma is spraakmakend, verhelderend én… verontrustend.

In The Social Dilemma ligt de focus op de invloed van sociale media. En die is niet positief. Je hebt misschien het idee dat social media je leven leuker maakt, maar na het kijken van deze documentaire denk je daar waarschijnlijk heel anders over. Moet je het daarom dan maar overslaan? Nee, zeker niet. Dit is namelijk iets wat iedereen moet weten.

Jouw Tech & Marketing kijktips

Heb jij onlangs een parel van een documentaire over techniek, marketing of social media gekeken? Of een andere echte must see? Laat het ons weten! 

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.