David Beckham ambassadeur

David Beckham: ‘opeens’ het gezicht van al deze tech merken

Opeens zag ik het: David Beckham is het gezicht van niet één tech campagne, niet twee… nee, het zijn er best een heleboel. Marketing-wise kan het behoorlijk slim zijn om te kiezen voor een merkambassadeur zo legendary als Mr. Beckham, maar had ik hèm daar dan specifiek verwacht? Mwah, niet per se. Vooral bij sommige merken niet. Maar goed… wat me dan vooral intrigeert: hoe kan het nou dat juist de ex-profvoetballer en voetbalclubeigenaar David zich zo in de wereld van tech laat zien? Zit er soms meer achter, of zijn het puur toevalligheden?

David Beckham tekende al voor…

Bowers & Wilkens

Op 30 mei 2024 aangekondigd: de samenwerking tussen het Britse audiomerk Bowers & Wilkins en wereldicoon David Beckham. Davids verfijnde smaak zou perfect samenkomen met het streven naar perfectie van Bowers & Wilkins (zo zegt laatstgenoemde zelf).

David Beckham zegt: “Ik ben al jaren fan van Bowers & Wilkins en ben een trotse eigenaar van hun producten. Prestaties en design zijn altijd belangrijk voor me geweest en daarom voelt deze samenwerking natuurlijk.” (…) “Muziek heeft altijd een grote rol gespeeld in mijn leven. Ik kan een nummer horen en me precies herinneren waar ik was en wat ik aan het doen was. In onze familie is er altijd muziek bij speciale momenten.” aldus David Beckham

Nespresso

Dit merk schaar ik toch even onder het kopje (koffie) tech merken, want het bedrijf verkoopt immers ook genoeg koffiezetapparaten. Doch, geen keiharde tech, zoals B&W uit bovenstaand voorbeeld. David werd in 2023 ambassadeur van Nespresso UK en het bedrijf heeft in dat jaar 3% meer sales gedraaid ten opzichte van het jaar ervoor. Kunnen we dit volledig aan David toeschrijven? Nee, zeker niet, want Nespresso investeerde dat jaar ook veel in campagnematerialen rondom de kroning van King Charles en bracht zelfs een Jewels of Nespresso koffiemachine uit om dat te vieren. Ik kan me echter ook niet voorstellen dat het de winst gedrukt kan hebben.

DigitalBits Blockchain – Metaverse

Okay fair enough, dit ambassadeurschap is inmiddels alweer twee jaar geleden ingezet, en ik durf niet te benoemen of het nog steeds gaande is. Hij werd in 2022 ambassadeur van DigitalBits Blockchain om de missie en de meerwaarde van blockchain en de Metaverse te communiceren naar consumenten, merken en andere organisaties. Logisch ook, want Metaverse kan wel wat (positieve) publiciteit gebruiken. Dat Meta het vervolgens zelf (bijna) om zeep heeft geholpen, kan Mr. Beckham natuurlijk niet zoveel aan doen.

SharkNinja

In 2024 aangekondigd: het SharkNinja ambassadeurschap van David. Ik snap de link wel. Zoals we allemaal konden zien in Beckham’s documentaire op Netflix, is David dol op koken, family-life, design, en uiteraard op sport. Vooral in die eerste drie dingen zie ik heel veel raakvlakken met het merk. David maakt bijvoorbeeld pizza’s met de pizzaoven van SharkNinja en de recepten van die pizza’s deelt hij vervolgens op de website van SharkNinja. Super slim natuurlijk, want zo verbind je niet alleen een merk aan een celebrity, maar geef je ook inspiratie en tools om fans zelf aan het werk te zetten. Dàt is pas klanten binden. Goed gedaan, SharkNinja!

Alibaba/AliExpress

2024, net voor het EK voetbal begon, werd duidelijk dat David zijn naam had verbonden aan AliExpress. AliExpress was één van de belangrijkste sponsoren van ons Europese voetbalfeestje, wat voor de webshopgigant een logische reden was om Beckham te benaderen. Snap ik ergens ook wel. Maar wat David (los gezien van EK sponsering) te maken heeft met AliExpress? Ik vraag het me nog steeds af. En blijkbaar zijn er meer die zo denken: onder deze AliExpress YouTube video zijn de opmerkingen niet van de lucht. “David Beckham would sell his Grandma’s gold teeth for money”.

Campagnes kunnen zelfs met David Beckham ‘backfiren’

Het valt mij blijkbaar niet alleen op dat David overal te zien is momenteel. Me eraan ergeren doe ik zelf (nog) niet. David lijkt me een sympathieke gozer, hij doet leuke dingen en heeft een hoge arbeidsethos. Gechargeerd: mannen willen Beckham zijn, vrouwen zouden een gezellig avondje met hem willen hebben. Een man met een gunfactor, maar bij dat soort dingen als ‘gunning’ moet je je hand niet overspelen natuurlijk. Ik hoop dat hij daarvoor waakt en dat we straks niet allemaal Beckham-moe zijn.

Om nog even terug te komen op waar ik mijn verhaal mee begon: hoe kan het nou dat juist David zich zo in de wereld van tech laat zien? Zit er soms meer achter, of zijn het puur toevalligheden? – Ik denk dat het geen toeval is, maar meer een logisch gevolg van hoe onze maatschappij tegenwoordig in elkaar zit. Er bestaat zoveel hardware en software tegenwoordig, het is bijna vreemd om daar geen campagnes aan te koppelen met bekende mensen. Ook al is hun niche van origine misschien heel iets anders. Je ziet het bij David: als je hobby’s of passies hebt, zoals koken en muziek luisteren, zijn er al vrij logische koppelingen te maken met tech producten. Dat iedereen daar David voor lijkt te willen hebben, dat is natuurlijk wel wat weinig divers. Ik denk dat het te wijten valt aan het goede marketing/PR team van Mr. Beckham zelf, niet omdat hij bijvoorbeeld een tech imperium wil opbouwen…

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.