Danielle ter Haar

Danielle ter Haar: “Ik ben echt een anders-denker”

Pink Unicorn: het is waarschijnlijk voor velen een heel aansprekende bedrijfsnaam. De CEO is Danielle ter Haar, een vrouw die precies weet wat ze wil en letterlijk en figuurlijk voor haar bedrijf gaat staan. Ach, je bent natuurlijk een unicorn of je bent het niet.

Een unicorn is in de techwereld ook wel een start-up met enorme omzetten. “Als ik naar technologieseminars ga, dan valt dat woord heel vaak. Meestal sta ik dan ook even op en stel ik me even voor: ‘Hallo, Pink Unicorn hier!’ Het leuke is dat mensen daarna vaak naar me toe komen om te vragen waarom ik nou toch opstond, waardoor ik meteen een goed aanknopingspunt heb om met ze te praten over wat ik doe.”

Pink Unicorn

3 jaar geleden startte Danielle ter Haar met haar roze eenhoorn. “Ik had al een technologiebedrijf dat Sales & More heette. Ook binnen Pink Unicorn ben ik onder andere verantwoordelijk voor Sales, want wat ik doe is eigenlijk ontwikkelaars en bedrijven bij elkaar brengen zodat wij samen geweldige oplossingen kunnen bedenken met virtual reality. Steeds meer bedrijven zien er het voordeel van.”

Maar toch: hoe zit het met die naam? “Ik ging een BV opzetten en ik mocht een naam kiezen. Pink staat voor roze: vrouw en dat is iets dat ik graag uitdraag. Unicorn is een startup met enorme omzetten, dus dat is zeker iets om na te streven. Zelf kom ik overigens helemaal niet uit de tech. Ik heb een opleiding HR gedaan op Windesheim en daarmee ben ik de uitzendbranche ingerold. Ik ben begonnen bij Tempo-Team en heb daarna bij meerdere uitzendbureaus gewerkt. Daardoor had ik een grote groep klanten om me heen verzameld. Het matchen van vraag en aanbod deed ik toen, maar doe ik nu nog steeds binnen mijn bedrijf.”

Tijdens haar vaste baan leerde Danielle door creatief te zijn kansen in de markt te zien. “Naast het bij elkaar brengen van vraag en aanbod, ben ik ook de persoon die workshops geeft over de toepassingen van VR om het meer bekendheid te geven. Dit doe ik voornamelijk bij bedrijven maar ook bij overheden en onderwijsinstellingen. De meeste workshops zijn design thinking workshops: hoe kom je van niks naar een concept met VR/AR? Ik doe dit samen met Leon Schipper. We kijken met diverse afdelingen binnen bedrijven naar de processen: waar loop je in je dagelijkse werkzaamheden tegenaan? Wij proberen hier middels technologische innovaties oplossingen voor te vinden.”

Leren in VR

Danielle heeft naar eigen zeggen de leukste baan ter wereld. “Wij richten ons op leren en ontwikkelen, niet zozeer op gaming. Toch voegen we wel vaak een gaming element toe aan een virtuele training, zoals nu voor Van Dorp installaties. Hierin hebben we een digitale twin gemaakt van een luchtbehandelingskast, zodat ze een storing virtueel kunnen uitvoeren onafhankelijk van tijd/plaats. Hogeschool Utrecht doet onderzoek naar waarom VR zo goed werkt om te leren en te ontwikkelen binnen de technische sector. Ik heb aan dit traject ook WIJ-techniek verbonden om de link naar het onderwijs te maken, zodat we hopelijk beter en sneller kunnen opleiden. Plus, ik hoop dat we hierdoor meer mensen naar technische opleidingen kunnen trekken. Ik ben een echte verbinder.”

Lopen we straks constant met een VR-bril op ons gezicht? “VR gaat op korte termijn niks vervangen, maar is wel een aanvulling op ons dagelijks leven. AR is dat ook. Wanneer je bijvoorbeeld Google Maps in AR zou openen, verschijnen de pijlen op de weg waar je heen moet lopen. Die tooling zal er meer zijn. Het zal niks vervangen maar wel een aanvulling zijn op. Ook voor vergaderen. Teams blijft wel, maar we gaan vaker op afstand vergaderen in VR-omgevingen. Ik geloof ook dat het echt belangrijk wordt in het onderwijs. Straks geen laptop meer, maar een VR-bril mee naar school!”

Virtual reality

VR is heel tof én heel hip, maar hoe heeft het Danielle zo weten te grijpen dat ze er dagelijks mee bezig is? “De eerste keer dat ik een VR-bril op kreeg, dacht ik alleen maar: ‘Wow, hoe maken ze dit?’ Mario Kart en Tetris kende ik uiteraard, maar dit was een heel nieuwe wereld. Ik ben echt een andersdenkende en wilde VR gaan inzetten voor trainingen. Ik moest echter wel goed bedenken wat ik bedrijven zou zeggen. Welke meerwaarde biedt VR? Wat heeft een bedrijf eraan? Door mijn werk in de uitzendbranche kende ik natuurlijk heel veel bedrijven en die maakte ik warm om een opdracht samen te doen. Daar pluk ik nu de vruchten van. Dit is het 5e jaar van mijn bedrijf en ik word veel gevraagd om workshops te geven.”

MobileMobile

Maar ja, ze heeft er uiteindelijk wel haar vaste baan voor moeten opgeven. “Ik vond het geen enge stap. Elke ondernemer kan het wel beamen: je ziet die kans en je gaat het doen. Sommige ondernemers denken er wel langer over na, ik ben echter vrij impulsief. Ik had ineens bedacht dat ik dat wilde en dat ging ik doen. Had ik er langer over nagedacht en marktonderzoek gedaan, dan had ik het mogelijk niet gedaan, omdat er wereldwijd nog niet heel veel projecten waren. Maar, als ik een kans zie, dan duik ik erin. Dit vaak zonder er heel goed over na te denken (natuurlijk wel strategisch). Meestal lukt het me er iets moois van te maken. Ik heb er geen moment spijt van. Een loondienstbaan is toch veel minder vrijheid.”

Grote uitdagingen

Ook staat Danielle met Pink Unicorn voor grote uitdagingen. “Er zijn twee uitdagingen: VR is nog heel erg onbekend. Vijf jaar geleden waren er weinig business cases die je kon laten zien, dus dan kon je moeilijk bij de klant zitten en zeggen: ik ga een training maken. Je kon dan  alleen een spelletje laten zien en het is moeilijk om iets te verkopen wat niet bestaat. Bovendien vergt het ook wel iets van een klant, durven te investeren. Daarom is het de uitdaging om bedrijven op de hoogte te stellen dat deze technieken bestaan. Een tweede uitdaging is dat ik leef van project naar project, waardoor ik moet zorgen dat ik op tijd nieuwe projecten binnenhaal.” Danielle lukt het echter elke keer weer, terwijl ze naast haar carrière ook nog alleenstaande moeder is van 3 kinderen. Heel indrukwekkend.

Daarnaast wil Danielle graag meer doen voor vrouwen in tech. “Voor covid stond ik op het grote podium van de European Women in Tech-conferentie te vertellen over de toepassingen met de HoleLens en werd ik vaak gevraagd om te spreken op diverse netwerkbijeenkomsten. Gelukkig start dat nu ook weer op. Ik probeer verder op LinkedIn en met mijn bedrijfsnaam uit te dragen dat ik een vrouw in technologie ben. Je hoeft niet per definitie een developer te zijn, maar er zijn juist veel andere functies binnen de tech: marketing, sales, ux-designers: je hoeft geen hardcore developer te zijn om in de techbranche te werken. Ik ben ook geen programmeur, maar ik zit wel in de techwereld en ik heb er wel verstand van. Gelukkig zie je wel dat er meer vrouwen komen  binnen mijn werkveld.”

“Het is wel bijzonder wanneer je als vrouw vertelt dat je een techbedrijf hebt. Mensen slaan stijl achterover als ik zeg dat ik een VR-bedrijf heb. Ze verwachten het niet bij mij. Je maakt er indruk mee, dus je kunt er je voordeel mee doen dat mensen verrast zijn. Ik heb niet het idee dat mensen daarin negatief zijn omdat ik een vrouw ben, maar ik ben dan ook zelfverzekerd en heb een sterke persoonlijkheid. Mijn advies aan andere vrouwen is om je te oriënteren op wat je leuk vindt en eens bij een techbedrijf op bezoek te gaan. Kijk gewoon of de klik er is en trek je eigen plan. Als je onzeker bent, zoek dan steun bij gelijkgestemden. Daarnaast, als je het eenmaal hebt gehaald, vind ik het de taak van vrouwen in de top van het bedrijfsleven om meiden te helpen om die wereld in te komen en te mentoren. Pak dus die rol, juist als je er zelf al bent’.”

Danielle is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Breng aan het einde van de maand jouw stem uit op TechGirl.nl!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.