Het is vandaag de Dag van de Privacy! Hét moment om te kijken of we kunnen ontdekken of je via jouw mobiele telefoon afgeluisterd wordt. Stel, je praat met iemand over het aanschaffen van een nieuwe soundbar en je nog geen vijf minuten later kom je een reclame voor een soundbar tegen tijdens het scrollen. Toeval of niet?
Dag van de Privacy
Voordat ik hier op in ga wil ik even kort stilstaan bij de Dag van de Privacy. In 2006 besloot de Raad van Europa om een Data Protection Day te lanceren. We vieren sindsdien de Dag van de Privacy elk jaar op 28 januari. Dit is de datum dat regeringen, parlementen en nationale gegevensbeschermingsinstanties activiteiten uitvoeren om het bewustzijn over de rechten op bescherming van persoonsgegevens en privacy te vergroten. Bedrijven worden ook gevraagd hier extra bij stil te staan. Er zijn vandaag verschillende conferenties met privacy als hoofdthema. Privacy en de bescherming van je gegevens is erg belangrijk en door technologische ontwikkelingen komt het vaak voor nieuwe uitdagingen te staan. Goed dus dat we hier soms even extra aandacht voor vragen in de maatschappij.
Afluisteren?
Om met de, wellicht open, deur in huis te vallen: het is technisch mogelijk dat je afgeluisterd wordt via je mobiel (en de applicaties op je mobiel) of je slimme speaker. Veel mensen vermoeden en spreken ook uit dat ze afgeluisterd worden en komen met voorbeelden zoals ik hierboven al even kort aangaf. En heel eerlijk, het overkomt mij soms ook dat ik nog geen minuut later een advertentie tegenkom over iets waar ik net over gesproken heb.
Er zijn in afgelopen jaren verschillende onderzoeken geweest om te achterhalen of onze vermoedens kloppen of niet. Zo heeft er een studie plaatsgevonden van de Amerikaanse Northeastern University die meer dan 17.000 apps heeft gecontroleerd . Een ander voorbeeld is het beveligingsbedrijf Wandera die twee telefoons ruim dertig minuten lang heeft laten luisteren naar advertenties over honden- en kattenvoer. De onderzoekers gingen daarna controleren of er advertenties over deze onderwerpen vaker voorbijkwamen op websites en social media.
Resultaten
Bij geen van deze (en andere) onderzoeken was de uitkomst dat er werd meegeluisterd. Het wordt ook wel het Baaider-Meinof-fenomeen genoemd. Dat je een naam of een onderwerp ineens overal lijkt tegen te komen nadat je het voor de eerst hebt opgemerkt. Bijvoorbeeld als je een nieuwe fiets hebt gekocht en ineens iedereen op eenzelfde fiets lijkt te fietsen.
Wil je toch het zekere voor het onzekere nemen? Je kan je apps de toegang ontzeggen tot de microfoon van je mobiel. Bij iPhone ga je naar instellingen – Privacy -Microfoon. Hier kan je je applicaties controleren en de microfoon uitzetten. Bij Android ga je hiervoor naar instellingen -> Apps. Klik vervolgens op de drie puntjes bij een applicatie en navigeer naar app-machtigingen en klik op microfoon. Zorg dat je in deze lijst de toestemming tot microfoongebruik uitschakelt.
Tracking
Het gebrek aan bewijs dat ze ons afluisteren klinkt natuurlijk heel fijn, maar als je wat meer in de industrie zit weet je eigenlijk dat deze partijen het ook helemaal niet nodig hebben om mee te luisteren om ons gerichte advertenties te tonen. In de praktijk zijn er veel geavanceerde manieren om gebruikers te profileren. Denk hierbij aan locatiegegevens, trackingpixels, website cookies of je browsegeschiedenis. Dankzij o.a. de beruchte cookies kunnen zij voldoende informatie verzamelen om te voorspellen waar jij geïnteresseerd in bent om te kopen.
Ook tegen het tracken kan je stappen ondernemen. Zo kan je je browsers op je computer uitrusten met tracker-preventing plugins. Daarnaast kan je in je browser zelf cookies verwijderen. Al is dit laatste wel een tijdelijke oplossing dus voer deze handeling geregeld uit. Ook kan je kijken naar browsers zoals Brave of gebruikmaken van VPN om tracking te voorkomen.
Misschien moet ik de kop van dit artikel toch maar wijzigingen naar ‘Is Big Brother following you?’