Christeny Martis

Christeny Martis: “Social media komt en gaat, maar Google blijft”

Een bedrijf starten. De meeste mensen gaan eerst studeren, dan in loondienst en durven dan de stap te maken. Dat geldt niet voor onze potentiële TechGirl van de Maand Christeny Martis. Zij startte tijdens haar studie al haar eigen onderneming: de SEO Studio. En die loopt nog lekker ook.

Christeny Martis is student én ondernemer. Ze studeerde Marketing en Communicatie op het Alfa College in Groningen en zit nu op de Hanzehogeschool. “Ik ben er tijdens mijn studie achtergekomen dat veel ondernemers niet precies wisten hoe ze een website in elkaar moesten zetten, of vindbaar konden zijn. Ik dacht bij mezelf: iedereen focust tegenwoordig alleen maar op social media-advertenties, maar Hyves bestaat toch ook niet meer? Instagram verandert ook steeds. Je kunt ook eens voor de verandering naar Google kijken. Dat ontwikkelt zich ook, maar blijft in de basis altijd hetzelfde.”

SEO

Martis ziet dat bedrijven SEO (search engine optimization) saai, ingewikkeld en technisch vinden. “Ik heb daarom niet alleen een SEO-bedrijf, maar een studio. Ik houd van fotografie en contentcreatie, dus dat bied ik -als een bedrijf dat wil- erbij aan.” Dat bedrijven niet heel erg goed weten wat ze met SEO aanmoeten, dat is duidelijk, maar er is nog een reden dat Christeny met haar bedrijf begon.

“Twee jaar geleden was ik vrijwilliger bij online ondernemen, een KvK-evenement. Daar konden ondernemers antwoord krijgen op hun marketingvragen. Toen ik dat had gedaan, ontdekte ik dat ik het vet leuk vond en dat ik dat graag fulltime zou doen. Veel bedrijven waren verbaasd hoe ik de dingen bekeek, terwijl dat voor mij heel logisch was. Blijkbaar hadden mensen veel aan mijn advies en ik haalde er zelf veel voldoening uit, direct wist ik dat ik dit erg leuk vond om te doen.”

Hoe Christeny SEO heeft geleerd, dat is een opmerkelijk gegeven. “In mijn opleiding krijg je helemaal geen SEO. Je leert uit literatuur en die is meestal verouderd, je krijgt hierdoor niets mee over social media marketing en ook niet over SEO of SEA. Je kunt je wel specialiseren natuurlijk, maar dat moet je echt zelf doen. Ik had eerst een webshop met kleding en sieraden, die had ik zelf in elkaar gezet. Ik wist toen hoe ik in WordPress webshops kan maken en uiteindelijk was daar SEO voor nodig. Dat leerde ik mezelf aan door zelf op zoek te gaan naar oplossingen als ik iets niet wist.”

Christeny Martis

Uiteindelijk heeft ze tijdens haar stage bij een marketingbureau in Groningen ook veel geleerd. “Ik werkte aan opdrachten voor klanten. Dat was echter vooral teksten schrijven. Dat vind ik leuk om te doen, maar het is wel veel hetzelfde. Ik hou juist van het proces van a tot z, dus je ook verdiepen in hoe je een strategie kunt opzetten en zoekwoordonderzoek doen zodat je nog gerichter werkt. Ik merk dat ik qua klanten vooral dames aantrek. Mijn website is heel open en fris, met lichte pastelkleuren. Mijn klanten zijn onder andere schoonheidsspecialisten, verloskundigen, kappers, zelfs een zangeres: het is heel wisselend. Dat vind ik juist heel leuk, dat het zo verschillend is. Ik ben blij met de diversiteit aan klanten en aan werk: ik kan niet iets doen van maandag tot vrijdag, elke dag hetzelfde. SEO is uiteindelijk de combinatie van het ceatieve en technische en die diversiteit vind ik prettig.”

Haar klanten werft Christeny vooral door mond-tot-mond-reclame. “Ik zit bij Hashtag Workmode, dus heel veel dames daar kennen mij. De één vertelt het de ander weer, want ja als iemand anders succes heeft, dan wil jij dat ook toch? Ik krijg via mijn website ook veel berichten, want ik zorg er natuurlijk voor dat ook mijn SEO in orde is. Vorig jaar heb ik mijn bedrijf volledig gefocust op marketing opgezet. Ik ben toen bij Hashtag Workmode gaan zitten in mijn zomervakantie. Ik dacht: ik ga die mensen leren kennen, ik ga mijn bedrijf opzetten en dan kan ik hiermee verder als ik afgestudeerd ben. Ik wist niet hoe en wat, dus dat was wel eng, maar uiteindelijk zet je alles op een rijtje, ga je je planning door en denk je als het er staat: ja, wat een opluchting, ik heb het toch weer eventjes gedaan!”

Dat alles in een tijd waarin het extra spannend is om een eigen bedrijf te beginnen, in verband met de pandemie. “Mijn werk is eigenlijk hetzelfde. SEO gaat gewoon door, want als je daarmee stopt dan heb je daar jezelf heel erg mee. Het is belangrijk dat je website in beweging blijft. Corona gaat wel een keer voorbij, het is fijn dat je dan bent doorgegaan en het resultaat kunt laten zien. Ik blijf zelf bijvoorbeeld op de hoogte over SEO door mijn netwerk: ik ben gelinkt met veel online marketeers en ik houd platforms zoals Frankwatching in de gaten. Ik heb daar zelf in november een artikel op geschreven en dat wil ik er wel in gaan houden.”

Voor vrouwen die ook willen ondernemen heeft Christeny nog wel een tip: “Je moet het gewoon doen. Ga lekker beginnen. Het klinkt heel standaard, maar het is zo. Niet bang zijn, zoek ergens een begin en ga het doen. Wil je specifiek iets met SEO gaan doen, bedenk dan dat social media komt en gaat, maar Google altijd wel zal blijven bestaan. Met SEO is uiteindelijk de grootste valkuil voor bedrijven dat ze er nooit mee beginnen en dat ze niet voldoende kennis hebben om er wel mee te beginnen. Ik vind het leuk om die mensen op weg te helpen.”

Christeny Martis is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Volgende week gaat de stemronde open, je vindt deze in een apart artikel hier op TechGirl.nl.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.