Cella Sin
Cella Sin

Cella Sin: “Nieuwe uitdagingen geven mij een adrenalinekick”

Cella Sin komt uit een Koreaans gezin. Dat is erg handig als je bij een techreus als Samsung wil werken, dat ook uit Korea komt. Haar cultuur is echter zeker niet het enige dat onze potentiële TechGirl van de Maand de titel Communications Manager bij Samsung Nederland heeft opgeleverd. Daar werkt ze keihard voor.

Cella Sin: “Ik heb altijd wel een interesse gehad in tech. Bij ons huis hadden we altijd wel de nieuwste gadgets, vooral op het gebied van mobiele telefonie en mediaspelers. Omdat mijn familie Koreaans is waren we wel redelijk ver-Samsung-nized, zo was onze koelkast en magnetron ook van Samsung, Ik wilde naast mijn studie werkervaring opdoen, dus ik ging op zoek naar een stage. Het leek het me interessant dat bij Samsung te doen.

Van televisie naar telefonie

Cella heeft een bachelor op de UvA gedaan in Media & Cultuur. “Toen ik mijn master ging doen, wilde ik eigenlijk verder met televisie, maar toen kreeg ik opeens een ingeving. Het was twee weken voor mijn nieuwe collegejaar zou beginnen en ik ben toen toch communicatiewetenschappen gaan doen. Geen idee hoe dat zo is gekomen. Misschien komt het omdat ik de opleiding Media & Cultuur te abstract vond en iets concreters wilde.”

Toen ze haar masterstudie afrondde is ze aan haar stage begonnen bij Samsung. Ze was één van de jongsten in een bedrijf dat gemiddeld al erg jong is. “De gemiddelde leeftijd zit op 35 jaar, en ik was 24/25. Ik vind het heerlijk: iedereen is echt van het aanpakken en je gaat of mee met de dynamiek of je blijft achter. Er is geen middenweg, dus je moet heel snel je ritme erin zien te vinden. Het is echt een multinational waarin je veel met globale communicatie te maken hebt en toch veel lokale vrijheid hebt.”

Ubergelukkige gezinnen

Samsung heeft natuurlijk een hoofdkantoor in Korea, waar bepaalde regels gelden. “Veel mensen denken dat die Koreaanse cultuur betekent dat het heel strikt en gebonden is, maar dat valt mee. Ze leveren materialen aan en een deel gebruiken wij om de consistentie te bewaren. We zijn tenslotte een wereldwijd actief bedrijf. Verder mogen we zelf weten of we de overige materialen gebruiken, en we kunnen lokaal ook nieuwe dingen creëren, dus je kunt je creativiteit erop loslaten. Vroeger kregen we vaak van die typisch Koreaanse foto’s met ubergelukkige gezinnen. Nederland is wat dat betreft dan wat meer van ‘doe maar normaal’ in plaats van die overdreven glimlachen in een idyllische wereld.”

Cella gebruikt haar kennis van de Koreaanse cultuur niet voortdurend, maar het helpt wel in haar werk. “Hoewel we vooral veel in het Nederlands of Engels communiceren, merk ik dat ik hier en daar wel Koreaans gebruik. Ik denk dat een tiende van de collega’s Koreaans is. Ik ben wat toegankelijker, omdat ik de taal spreek, dus als ze iets willen vragen dan komen die collega’s vaak naar mij toe. Ik hoop een brug te kunnen slaan tussen de Nederlandse, Belgische en Koreaanse collega’s.“

Cella is gekomen waar ze nu is door hard te werken, en door een soort mentor. “Mijn manager vroeg op een gegeven moment of PR niet iets voor mij was. Ze nam me echt onder haar hoede en leerde me alles van PR. Het hield me gemotiveerd om elke keer weer een uitdaging te hebben. Een spread in de krant was een overwinningsmomentje. Samen met haar heb ik veel dingen bereikt waardoor ik snel groeide, van PR stagiaire naar PR officer en daarna meer executive. Samsung biedt veel mogelijkheden, maar je moet ze wel zelf grijpen. Je moet een concreet plan hebben en doelstellingen. Nog steeds is mijn werk uitdagend en dynamisch, want je bent qua timings toch afhankelijk van Korea. Ik geniet van die adrenalinepieken, als alles in een keer komt. Er is wel een roadmap, maar het kan toch ineens omslaan en dan heb je ineens drie grote lanceringen in een week. Even alle krachten bijzetten, supergaaf.”

Samsung Digital City

Met een titel als Communications Manager, lijkt Cella enorm op haar plek te zitten, toch zou ze in de toekomst nog wel verder willen. “Er zijn een soort uitwisselingsprogramma’s in Korea, dan kun je voor een paar maanden meedraaien. Dat lijkt me gaaf, ook om te kijken hoe dat vanuit die kant allemaal gebeurt. Sowieso is het interessant om te zien hoe ze dat vanuit het hoofdkantoor allemaal aansturen, want wij zien natuurlijk alles heel lokaal. Meedenken voor meerdere markten tegelijk, dat lijkt me heel interessant. Sowieso is de Samsung Digital City, zoals de plek heet waar het hoofdkantoor is, echt een soort stad met eigen wegen, een start-up sector en meer. Er werkt meer dan 32.000 man. Ik dacht dat ik het na al die jaren wel kende, maar er zit zo’n enorme wereld achter.”

Cella leeft Samsung en het heeft haar dan ook veel gegeven. “Ik was vroeger heel verlegen. Dat sierde me, maar ik liet misschien sneller over me heenlopen. Mijn tip aan andere TechGirls is dan ook om ervoor te gaan. Laat van je horen. Dat heb ik gedaan en dat heeft me in mijn persoonlijke ontwikkeling en in mijn werk enorm geholpen. Ga op zoek naar nieuwe uitdagingen: dat geeft mij elke keer weer een nieuwe adrenalinekick en maakt me nog gemotiveerder dan ik al was.”

Cella is in de running om TechGirl van de Maand te worden. Over een paar weken gaat de stembus open: houd TechGirl in de gaten!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.