Car2Go ervaring: scheuren of om je te bescheuren?
7Totale score

Bescheuren of lekker rondscheuren? That was the question. Ik denk dat ik beide heb gedaan tijdens mijn eerste Car2Go ervaring. Man, man, man… je moet wel even je koppie erbij houden hoor. Of kwam het gewoon, omdat ik alles veel te goed wilde doen? Check het in mijn verslag!

Hoe werkt het?

Als ik het zelf moet uitleggen, dan doe je het als volgt:

(Vooraf)

  • Registreer je op Car2Go
  • Download de app op je telefoon

(Wanneer je een auto nodig hebt)

  1. Open de app (en zorg dat je GPS aan staat)
  2. Zoek op de stadskaart een auto die je wilt rijden
  3. Reserveer hem en loop er naartoe
  4. Als je er bent, dan klik je binnen de app op ‘Huren’
  5. De code achter de voorruit moet je in de app invoeren
  6. De autodeuren gaan open en je vindt de sleutel in het dashboardkastje
  7. Rijden maar!

In de praktijk: FAALANGST overbruggen!

Mijn allereerste Car2Go ervaring was in Berlijn. Voor mij is dat niet direct vragen om problemen: de stad ken ik inmiddels al wel een beetje aangezien ik er ieder jaar (meerdere keren) ben. En toch: ik bleef het testen van Car2Go maar uitstellen. Dagen gingen voorbij en iedere ochtend beloofde ik mijzelf dat ik die dag in een auto van Car2Go zou zitten. Uitstelgedrag? Reken maar van yes! Aan de ene kant wilde ik dit heel graag eens proberen, maar aan de andere kant vond ik het zo spannend, dat ik niet durfde.

  • Straks krijg ik die auto niet open en dan kijkt iedereen naar me.
  • Straks gaat er een alarm af ofzo en hoe leg ik in paniek dan uit wat er aan de hand is?
  • Wat als ik die auto niet aan krijg?
  • Wat als ik schade rij?
  • Waar zet ik die auto dan weg?
  • Hellupppppppppp!

Je kunt je voorstellen: ik heb me dagenlang ingelezen in de materie. Achteraf gezien had ik er niet zo zwaar aan moeten tillen, maar voor het vertrouwen was het wel fijn dat er zoveel over het Car2Go gebruik te lezen valt.

Shit, da’s de verkeerde auto, haha

30 augustus, de drukste dag van de IFA. Marloes en ik hadden drie feestjes die avond, dus we moesten ons zo snel mogelijk verplaatsen van A naar B. Op het feestje van Samsung kwamen we Minke en Tim tegen: zij moesten later ook naar Teufel. En aangezien zij super gezellig zijn, vroegen we ze mee. (stiekem onder het mom: vier weten meer dan twee, maar dat geven we natuurlijk niet toe)

In Berlijn heb je de keuze uit vier soorten auto’s (in Nederland maar een). Als autoliefhebber wilde ik natuurlijk in de mooiste auto rijden die beschikbaar was. Alleen… het was koud, het was al laat en we besloten daarom de dichtstbijzijnde auto te zoeken. De app navigeerde ons er perfect naartoe. Binnen 7 minuten waren we in een of ander donker straatje aangekomen zonder verlichting. Dus wij zoeken en zoeken… daar is ie! Bleek het dus een *** smart fortwo te zijn. Een auto voor twee personen! Ik heb zo hard gelachen. Ik moest bijna plassen in mijn broek. Jeetje! Niet goed opgelet, haha.

Dit voelt als GTA carjacken

Poging twee dan maar: via de app weer op zoek naar een andere auto (deze keer wel voor vier personen). We zagen een Mercedes A-Class staan, nota bene bij het restaurant waar we net vandaan kwamen. Haha, hebben wij weer! Die was er waarschijnlijk net neergezet toen wij al met onze eerste auto speurtocht bezig waren.

Aangekomen bij de Mercedes ontstond het volgende stress moment: ja, shit. Hoe werkt dit in de praktijk? Even rustig adem halen en logisch nadenken: klik in de app op ‘huren’. Achter de autoruit verschijnt een code die je in jouw app moet zetten. Zodra die goed is ingevoerd gaan de autodeuren open en kun je rondrijden. Dat voelt echt super raar: dat je een auto opent zonder sleutel. Een auto die niet van jou is. En dan ook nog in een buitenlandse stad. Net carjacken, haha.

Auto wegzetten: waar dan?!

Na 20 minuten heerlijk te hebben rondgereden in de Mercedes, waren we bij de locatie aangekomen. In het midden van Berlijn ontstond weer een stress-situatie: want waar zet je die auto neer? Hij moet aan een laadpaal staan en/of in een niet-betaald parkeren gebied, tenzij je natuurlijk wel wilt betalen tot de volgende persoon er is. Uhm… Ja. En toen vond ik het toch wat minder leuk worden.

We hebben in totaal 13 minuten rondgereden om een goede plek voor de Car2Go auto te vinden. Geen laadpaal in de buurt (tenminste, niet volgens de app), het was overal betaald parkeren en we wilden dat uiteraard niet. Uiteindelijk keken we waar andere Car2Go auto’s stonden, want daar zou het dan vast gratis zijn. Dat was de truc! Alleen… dat was wel weer 20 minuten lopen tot ons Teufel feestje. Aaargh! We hielden een taxi aan en hebben ons maar laten brengen. Jeetje.

Let op: in het buitenland maken ze dus niet overal gebruik van elektrische auto’s. Goed om te checken waarmee je op weg gaat, want sufferd dat ik ben, dacht ik dat ik in een elektrische auto zat. Hello?! Terwijl ik toch 30K kilometers per jaar rijd, had ik het niet eens door. Even goed opletten dus, want een auto op benzine hoef je natuurlijk niet naast een laadpaal neer te zetten 😉

Pricing e.d.

Afhankelijk van de auto die je kiest, betaal je een vast minutentarief. In mijn geval (de Mercedes A-Class) was dat 0,31 euro per minuut. Om een Car2Go account aan te maken betaal je eenmalig 9 euro. Daarnaast gelden er nog weer speciale regels voor parkeren op een luchthaven en krijg je credit voor het opladen van een (bijna) lege auto.

Conclusie

Concluderend kan ik zeggen dat deze Car2Go ervaring echt een rollercoaster van emoties was. Ik vond het super spannend, was reuze trots dat ik in een Mercedes A-Class mocht rondrijden, bleek het vinden van de auto echt als speurtocht te zien en was verbaasd over het gemak waarmee je de auto kunt openen. De prijs vind ik bovendien ook best schappelijk: ik zou er geen taxi voor kunnen nemen. Een groot nadeel vind ik het parkeren in de stad. In Berlijn was het echt zoeken naar een goede parkeerplek.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.