Facebook speelde een grote rol in de afgelopen Zondag Met Lubach. Lubach gaat een stapje verder en heeft een event aangemaakt op Facebook: Bye Bye Facebook. Ik sta op geïnteresseerd, jij ook? 

Als je net als ik ook iedere zondagavond klaarzit met een kopje thee en een koekje erbij voor een portie Lubach, dan heb je kunnen horen hoeveel gegevens Facebook verzamelt. Hoewel er nog steeds bedrijven zijn die proberen een nieuw social medium te starten, heeft Mark Zuckerberg nog steeds het grootste social medium waarop vrijwillig gegevens worden gedeeld. Toch roept Arjan Lubach ons allemaal op om vanaf aanstaande woensdag 11 april 20.00 uur massaal afscheid te nemen van Facebook.

Ik maak al heel lang gebruik van social media. Was het eerst op de TMF-chat, later MSN, Habbo Hotel, Hyves, MySpace, later werd het een profiel op Facebook. Hoe stom het ook klinkt, ik vond het echt jammer om afscheid te moeten nemen van Hyves. Ik had veel oude schoolgenoten gevonden en een eigen groep opgezet: die was ineens weg. Maar gelukkig was daar Facebook. Na een aantal weken raakte ik gewend aan het kale blauw met witte profiel en legde ik mij erbij neer dat mijn profielpagina nooit meer zo fleurig zou zijn als mijn Hyves-pagina. Al snel vond ik ook mijn Hyves-vrienden op Facebook en groeide mijn Facebook vriendengroep tot ver boven de 500.

Daar zit dan ook voor mij het grootste probleem. Mijn Facebook is een groot netwerk geworden van een mix van familie, vrienden, kennissen en zakelijke contacten. Een Facebook bericht deel je gewoon even snel met je vrienden. Je vindt verschillende evenementen die voor jou belangrijk zijn, eensgezinde mensen via de verschillende Facebook groepen en als er een ramp gebeurt kan je via Facebook laten weten dat je veilig bent.

Al deze gemakken voor een “beetje” data, die Mark Zuckerberg handig kan verkopen aan diegenen die er genoeg geld voor geven. Wat als mijn verzekeraar deze informatie koopt en op basis van die informatie mijn premie omhoog gooit? Of een werkgever die je niet aanneemt op basis van informatie vrijgegeven door Facebook. Het zou zomaar kunnen, met al die data die Facebook van me heeft.

Maar toch… wat te doen met al die 500+ contacten? Gaan we ze allemaal een berichtje sturen en sorteren op wie dichtbij genoeg staat voor een WhatsApp groep of telefooncontact? Zakelijke contacten alleen nog maar via LinkedIn benaderen en verzamelen? Hoe zeggen we Facebook vaarwel en behouden we toch de gemakken die Facebook ons door de jaren heen gegeven heeft? We hebben nog tot woensdag de tijd om hier een antwoord op te vinden. En ik ben heel erg benieuwd hoeveel van onze bezoekers de gewaagde oproep van Arjan Lubach opvolgen! Ik ga er nog een paar nachtjes over piekeren.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.