Ze ontwikkelde samen met studiegenoten de dating-app Breeze en dat is een groot succes. Toch had potentiële TechGirl van de Maand Marsha Goei een heel ander carrièrepad voor ogen. Ze vertelt erover, en natuurlijk over Breeze, in dit interview.
Ze studeerde aan de TU Delft toen Breeze begon. “Ik studeerde voor industrieel ontwerper. We waren een ondernemerscollectief gestart met studenten met verschillende achtergronden en besloten allerlei startup-ideeën te gaan testen. Ik deed dat parttime naast mijn studie: veel ideeën zijn geïnvalideerd, maar ook veel gevalideerd en daar is Breeze er één van.”
Breeze
Marsha was ook een tijdje bezig met een koffie-startup en een enquête-startup, maar ze werd het meest warm van de dating scene die de studenten onder handen zouden nemen met Breeze. “Onze app is goed geworden omdat er mensen vanuit zoveel verschillende achtergronden naar keken: mensen uit de werktuigbouwkunde, computer science, wiskunde, enzovoort. Het voordeel was ook dat we alles zelf konden bouwen. Dat scheelt heel veel, want daardoor heb je geen investering nodig.”
Marsha: “In het begin zat ik vooral op conceptontwikkeling. Ik zit nog steeds op product nu: ik praat met gebruikers, doe probleeminterviews en kijk wat we kunnen maken om een bepaald probleem op te lossen. Ik ontwerp het en leid het developmentteam van drie developers en twee mensen die aan het algoritme werken, om de oplossing te implementeren. Laatst bijvoorbeeld: mensen krijgen een select aantal profielen en je ziet niet wie al geliked heeft. De drempel is vaak hoger bij een like omdat Breeze meteen een date betekent bij een match. Het was de bedoeling om de drempel te verlagen.”
Vrouwen liken minder snel
Het team van Breeze ziet dat vooral vrouwen wat minder snel geneigd zijn om iemand te liken. “Door nu een glimpse te laten zien van welke mannen hebben geliked, hoopten we de teruglike-kans te vergroten. We bouwden er twee weken aan, zetten het live en kwamen tot de conclusie dat de like-rate zelfs minder werd. Nu is het er weer uitgehaald en testen we weer nieuwe dingen. Je moet niet bang zijn om risico’s te nemen, daar ben je immers een startup voor.”
Breeze is ontstaan uit onvrede over huidige datingapps. “Veel datingapps zijn hetzelfde concept in een ander marketingjasje. Veel swipen en chatten en dat is het. Dat concept werkt voor veel mensen niet. Swipen en chatten kost veel tijd en je komt niet tot een date. Bovendien kost het ook emotionele energie, bijvoorbeeld wanneer iemand geghost wordt. We willen dat mensen sneller op date gaan. Zo kwamen we op Breeze. We hebben partners in verschillende steden waarmee we dates organiseren. Daar betaal je inclusief een drankje dan € 7,50 voor. In eerste instantie boden we verschillende dates aan, maar we merken dat mensen eigenlijk vooral een drankje willen doen of een wandeling willen maken, dus dat zijn nu de opties.” Breeze is in 15 steden actief en bedient het hele land: je bent altijd op maximaal 1 uur reizen van je date.
Industrieel ontwerp
Als het aan Marsha lag, had Breeze bijna niet bestaan. “Ik wilde vroeger altijd producten maken, zoals stofzuigers en handmixers: dingen die bij de HEMA liggen. Daarom ben ik industrieel ontwerp gaan studeren. Maar toen kwam ik erachter dat het proces om zo’n product op de markt te krijgen jaren kan duren. Dat vond ik te langzaam en ben meer in de digitale diensten gaan zitten. Je kunt daarin zoveel dingen testen. Het is wel jammer dat een app niet fysiek is: je kunt het niet aanraken. Maar: dit staat op tienduizenden telefoons en wordt elke dag gebruikt. Bovendien is er wel een fysieke ontmoeting die plaatsvindt. Het is toch veel impactvoller om invloed te hebben op iemands liefdesleven? Er is zelfs al een Breeze-baby onderweg en het eerste Breeze-huwelijk is ook al gepland.”
Marsha is de enige vrouw in het team en was eigenlijk helemaal niet van plan ondernemer te worden. “Dit was nooit mijn droom. Ik heb in het begin dan dan ook geworsteld met de vraag of ik het wel kon. Ik wilde gewoon ontwerper worden bij een ontwerpbureau: ik dacht niet dat het iets voor mij kon zijn. Dat is ook het kwalijke aan de huidige startupwereld: de mensen die aan het roer zijn, dat zijn de Elon Musks van deze wereld en ik ben niet zoals zij. Daardoor ga je denken dat het niets voor jou is, maar wat ik probeer te vertellen aan andere vrouwelijke studenten: doe het op je eigen manier. Er zijn andere manieren van leiderschap.”
Dat merkt Marsha regelmatig, want ze werkt met zes mannen. “Ik merk hoe soepel zij zich in deze wereld bewegen, hoe comfortabel ze zich voelen op events en netwerkdingen. Zij blenden makkelijker in de crowd en daardoor was ik daar veel bewuster van bij mezelf. Tegelijkertijd breng ik ook iets mee: mijn vrouwelijke kijk is anders. De datingindustrie is heel scheef: wij zien is dat vrouwen minder snel liken. Dat komt omdat veel datingproducten gemaakt zijn door mannen en de behoefte van de man hoger in het vaandel hebben. Vrouwen vinden veiligheid veel belangrijker en dat het niet zo’n vleeskeuring wordt. Ik maak me wel hard voor de vrouwen op Breeze: daarom maak ik de productkeuzes.
First Dates
Marsha is enorm trots op hoe het gaat. “Ik vond het een mijlpaal dat we in First Dates werden genoemd: ik dacht, wow, nu behoren we tot de gevestigde orde. Ook onze deelname aan Dragon’s Den heeft ons veel landelijke PR gegeven: dag gaf aan dat niet alleen het product, maar ook het verhaal erachter klopt. We krijgen ook elke dag berichtjes van mensen die door Breeze de liefde hebben gevonden. Mensen die schrijven dat ze de app gaan verwijderen omdat ze al veel maanden met hun Breeze-date samenzijn. Er zijn ook mensen die zeggen dat ze voor het eerst op een Breeze-date gaan, geen match blijken te zijn maar nu wel inzien dat het niet zo eng is om te daten. Daar ben ik erg blij mee.”
Bij TechGirl schrijven we vaker over online daten, lees ook: