Waar velen zijn afgehaakt wanneer het om Twitter gaat, is Brechtje de Leij (40) nog altijd fanatiek met 140 tekens in de weer. Met haar 15.000+ volgersaantal hoeft ze nooit lang te wachten op reacties. “Half Nederland heeft insomnia, dus het maakt niet uit op welk moment van de dag ik iets wil weten of vragen, al die mensen zijn er want ze slapen volgens mij nooit”, grapt Brechtje. Intussen heeft ze talloze apps en mobiele strategieën opgezet, is ze haar eigen bedrijf B-Digitized begonnen en heeft ze zelfs een bestseller op haar naam staan!

“In de ochtend schrijf ik altijd koffietweets, gewoon grapjes met m’n koffiezetapparaat, en daar sprong een uitgeverij op in. Ze vroegen me of ik iets wilde schrijven over het mobiele leven. Zo gezegd, zo gedaan”, vertelt Brechtje. Binnen een half jaar schreef ze haar bestseller ‘Mobiele Eenheid: van disruptie naar digitale strategie’. “Ondanks dat je misschien denkt ‘ja hallo, het is 2017, no shit Sherlock, je snapt toch wel dat mobiel werken belangrijk is omdat iedereen de hele dag zijn smartphone vast heeft?’ Dat is dus niet zo en daarom vond ik het heel leuk om tien jaar mobiele kennis te bundelen, zodat ik bedrijven kan helpen om dit wel op een goede manier aan te pakken.”

Niet ‘pink it’, wel ‘shrink it’

“Jarenlang was er een hype om iets roze of kleiner te maken -pink it or shrink it-, zodat vrouwen een product interessant zouden vinden. Het ‘shrink it’ gedeelte geldt ook voor het maken van mobiele sites. Kijk, een koffer is als een desktop: je gooit alles erop en het is nog enigszins overzichtelijk. Maar wanneer je op vakantie gaat met lange reistas, dan moet je nadenken over welke spullen het belangrijkst zijn, want die leg je bovenop. Zo werkt dat ook met mobiele sites. Het domste om te denken is dat een mobiel gewoon een klein desktopschermpje is en dat je je normale site alleen maar in elkaar hoeft te duwen.”

B-Digitized

Via haar eigen bedrijf, B-Digitized, doet Brechtje opdrachten voor verschillende werkgevers. “Ik heb onder andere apps en mobiele strategieën opgezet voor bedrijven als Greetz, Jumbo Sanoma, Nu.nl en KLM/Air France. Op welk scherm de klant ook kijkt of werkt, het moet één vloeiende ervaring zijn. Het is een uitdaging om dat allemaal op elkaar aan te laten sluiten, maar ik vind het juist leuk om met bedrijven na te denken over hoe je hun unique selling points het beste naar voren kunt laten komen.”

Early bird

Zoveel werk, zo weinig tijd zul je denken, maar niets is minder waar. “Ik heb een onwijze early bird dochter die van jongs af aan altijd heel vroeg wakker is en ik dus ook. Nu is ze oud genoeg om zonder mij op te staan, maar ik word nog steeds standaard om half zeven wakker. Dan ga ik wat blogs langs en ga ik zelf wat dingen delen. Uiteindelijk kun je tijd altijd wel creëren. Ik ben heel goed in micro-momentjes uitbouwen tot iets productiefs. Voor mij voelt mijn leven dan ook niet als heel druk. Ik heb veel energie en niet zoveel slaap nodig, dus zo kan ik heel veel uit mijn dag halen!”

Connected project

“In de toekomst zou ik me ook graag bezighouden met dingen als connected cities of connected homes. Nadenken over de vormgeving en hoe je techniek naar het volgende stapje brengt. Ik vind dat Amsterdam wel de connected city van de toekomst kan worden. De kenniseconomie hebben we hier al, dus laten we een voorbeeld worden voor de rest van de wereld. Ik denk dat alle ontwikkelingen sneller gaan dan wij denken. Over een tijdje is vliegen naar de ruimte de normaalste zaak van de wereld.”

Dit interview verscheen in de terugkerende reeks van ‘Techgirl van de Maand‘. Vind jij dat Brechtje dé Techgirl van juni 2017 moet worden? Stem vanaf eind juni op haar! Give her all your support.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.