Blik in de toekomst – Hebben we dan nog wel AR, VR en MR?

Augmented reality (AR), virtual reality (VR)  en mixed reality (MR) zijn booming! Veel grote tech bedrijven (zoals Google, Facebook, Apple en Samsung) hebben serieuze plannen met deze technologieën en investeren veel geld in de ontwikkeling ervan. Maar waarom doen ze dat? En nog belangrijker: bestaat het in de toekomst nog wel?

Huidige AR en VR toepassingen

Twee jaar geleden was iedereen in de ban van een grote AR app, namelijk Pokémon GO. Ook social media app Snapchat heeft AR volledig geïntegreerd in de app, door middel van filters. Daarnaast supermarkten experimenteren met de nieuwe toepassingen. Zo had de Albert Heijn een VR spaaractie en had de Plus een AR Emoji’s actie.

Zowel AR als VR hebben veel meer belangrijke en interessante toepassingen dan alleen leuke spelletjes en apps. VR biedt bijvoorbeeld allemaal slimme toepassingen in de bouw, architectuur en design als visualisatie-tool. VR is daarentegen minder makkelijk te gebruiken, omdat je er een VR-bril voor nodig hebt. Deze ontneemt je niet alleen het zicht van de werkelijke wereld, maar beperkt je ook in bewegingsvrijheid.

AR is makkelijker te implementeren aangezien iedereen een smartphone bezit die de techniek ondersteunt. Maar AR wordt niet alleen op smartphones gebruikt; ook op devices als de Google Glass en de HoloLens wordt het uitgebreid toegepast.

MR combineert het beste van AR en VR

De meest veelbelovende toepassing is misschien wel de combinatie van AR en VR, wat leidt tot MR. Dit komt omdat MR de beste kenmerken van beide technieken gebruikt. Net als bij AR laat MR je de echte wereld zien, maar MR projecteert hier geloofwaardige virtuele objecten in. De virtuele objecten worden als het ware aan een punt of object in de echte wereld verankerd, waardoor je deze ook als echt ervaart.

Theoretisch klinkt dit natuurlijk fantastisch, maar in de realiteit is het een stuk lastiger om het virtuele echt goed naadloos met de echte wereld te laten samensmelten. Wanneer je bijvoorbeeld een schilderachtig, idyllisch uitzicht naast een 3D object plaatst, moet dat digitale object wel feilloos zijn, anders is de ervaring niet optimaal. Helaas zijn we nog niet zover.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Dat grote tech bedrijven zoveel investeren in al deze toepassingen zegt natuurlijk al genoeg en de kans is groot dat we er de komende jaren nog veel van zullen horen. Maar dat neemt niet weg dat er wel nog veel doorontwikkeld moet worden om de ervaringen te optimaliseren. Ook zullen er meer creatieve en innovatieve gebruiksmanieren bedacht moeten worden, zodat de gebruiker écht versteld zal staan. Maar aangezien AR, VR en MR nog niet zo heel lang bestaan, denk ik dat we er veel van kunnen verwachten.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.