Recensies

Biechthokje: ik laat nooit recensies achter bij webwinkels

Hoewel ik vooral bij Bol.com-bestellingen graag recensies mag lezen van een product, ben ik zo’n gemenerik die vervolgens zelf nooit een reviewtje achterlaat. Ik realiseerde me dit gegeven pas recentelijk, namelijk toen ik via RTLZ het nieuws tot mij nam dat juist de positieve recensies webwinkels enorm veel geld kosten. Waarom? Omdat mensen door die positieve opmerkingen hoge verwachtingen van een product krijgen. Te hoog, zo blijkt, want juist de positief gerecenseerde producten worden het meest retour gestuurd, zo blijkt uit onderzoek van Alex Minnema van de Rijksuniversiteit Groningen.

Volgens RTLZ wordt een artikel dat een ster meer heeft dan eenzelfde product van de concurrent, al gauw 10 procent vaker verkocht. Maar dus ook vaker teruggestuurd. Sowieso sturen consumenten zo’n 25 tot 30 procent van hun aankopen retour (fijn he, hoef je je niet schuldig te voelen als je weer met een retoursticker richting je PostNL-punt gaat!), met meestal als hoofdreden dat het item de verwachtingen niet kon waarmaken. Nu is het enorm duur voor een webwinkel om een retour te krijgen: vaak draait de winkel op voor de retourkosten, kost het weer mankracht om zo’n retour in ontvangst te nemen en gaat ook nog eens door het retour sturen de waarde van een product achteruit.

Van recensies naar retourproces

En TechGirls: elektronica wordt nog sneller minder waard door terugsturen. Een laptop kan volgens RTLZ wel drie weken in een retourproces zitten, terwijl dat juist het moment is om het apparaat nog voor de volle prijs te verkopen wanneer hij nieuw is. Moet je je nu nog schuldiger voelen als je iets terugstuurt? Natuurlijk niet, want dat is een risico dat webwinkels nemen. Het is echter, zeker in het geval van laptops, natuurlijk wel aan te raden je heel goed te laten informeren. Haal TechGirl erbij, Tweakers, de Consumentenbond, en zorg dat je voor jezelf een lijstje hebt met de aspecten die jij belangrijk vindt aan je laptop. Slaap er ook een nachtje over; hoe goed een aanbieding ook is, meestal is hij er morgen ook nog wel, en zo niet: dan heeft het niet zo moeten zijn.

MobileMobile

Terug naar mijn biecht, want ik laat mijn keuze voor kleinere artikelen vaak afhangen van recensies van anderen. Laatst bijvoorbeeld, kocht ik op Bol.com een pot verf, waarvan ik zeker wilde weten dat anderen hem goed dekkend vonden. Hoewel de ene zei dat het niet dekte na een laag, en een ander dat het de beste verf ooit was, heb ik hem toch maar gekocht. Nu was mijn aankoop vooral geleid door het feit dat de pot de helft van de prijs was, want ik kan me voorstellen dat je een pot verf anders beoordeelt als hij 85 euro is in plaats van 35. Ik moet je het antwoord nog schuldig blijven trouwens, ik heb door mijn drukke typbezigheden nog geen verfkwast kunnen oprapen.

Niks vertellen

Maar, zou ik wel een recensie achterlaten daarna, om anderen na mij te informeren? Echt niet. Zelfs als ik niet tevreden ben, dan ga ik dat niet online bij webwinkels vertellen. Een heel opmerkelijk gegeven, gezien mijn vele reviews hier op TechGirl en andere websites, en het feit dat ik toch redelijk bekend sta om het hebben van een mening over zo’n beetje alles. De reden dat ik het niet doe, is vooral te wijten aan dat er zoveel websites zijn waarop je je mening kunt achterlaten. Zouden er mensen zijn die dan op allerlei websites maar zoveel mogelijk hun mening achterlaten? Ik vraag het me af. Of houden mensen het inderdaad simpel bij bijvoorbeeld Bol, omdat ze daar achteraf ook een mailtje van krijgen om ze te motiveren een recensie achter te laten (onder andere met de mededeling dat er een cadeaubon van Bol te winnen is)?

In ieder geval ga ik na het lezen van het nieuws over goed beoordeelde artikelen beter nadenken over mijn aankopen. Het kost toch veel moeite en mankracht om iets retour te sturen, en in veel gevallen kun je van tevoren veel meer research doen om te ontdekken of je tevreden zal zijn met je aankoop wat natuurlijk alsnog mag met recensies, maar ook met iets diepgravender onderzoek. Happy shopping, ladies!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.