Digitale Marketing Boek

Betere vindbaarheid met zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing is een vorm van online marketing die zich richt op de vindbaarheid in Google (en andere zoekmachines). Dit kan op diverse manieren, zoals zoekmachine optimalisatie (SEO) of betaald adverteren (SEA). Op die manier vinden potentiële klanten beter de online weg naar jouw bedrijf. Wanneer jouw website of webshop zo goed mogelijk aan de wensen en eisen van Google voldoet, zal deze beter vindbaar worden en meer websitebezoekers aantrekken. Met onderstaande SEO- en SEA-tips kun je meteen aan de slag met zoekmachine marketing!

Optimalisatie van techniek en content 

De basis van zoekmachine marketing ligt bij jouw website en/of webshop. Deze moet qua techniek en content goed in elkaar zitten. Je kunt het beste starten met de ‘backend’ van de website: de techniek. Hierbij zijn de volgende punten van groot belang:

  • gebruiksvriendelijkheid
  • snelle laadtijd
  • visuele stabiliteit
  • structured data

De gebruiksvriendelijkheid staat voor zich: zorg ervoor dat de bezoeker ziet wat hij verwacht en dat hij snel kan vinden wat hij zoekt. De laadtijd kun je versnellen door bijvoorbeeld niet te grote afbeeldingen of video’s te gebruiken. Gebruik zoveel mogelijk svg-bestanden en link liever naar een YouTube-video, dan dat je deze uploadt naar de site. Daarnaast kan jouw hostingpartij helpen om de laadtijd te versnellen. 

Uiteraard wil het oog ook wat! Dus zorg ervoor dat jouw website er verzorgd en fraai uitziet. Uniformiteit is hierbij belangrijk en laat de huisstijl spreken. Daarnaast zijn mooie afbeeldingen (let op de pixels) en video’s een echte pre om de bezoeker voor langere tijd op de site te houden.

Als laatste de structured data. Hiermee geef je een stukje code mee aan de content. Op die manier kan Google beter de context begrijpen van de inhoud van de pagina’s, bijvoorbeeld wat een telefoonnummer en adres is. Extra fijn: structured data heeft als voordeel dat Google ‘rich snippets’ kan vertonen, zoals reviews. 

Content optimalisatie 

Als de techniek perfect in balans is, dan is het tijd om de content (on-page SEO) te optimaliseren. Alle teksten en beelden op jouw website moeten aansluiten op de zoekopdracht van de bezoeker. Hierbij spelen zoekwoorden een zeer belangrijke rol. Door vooraf een zoekwoordenonderzoek of keywordanalyse te doen, weet je welke zoekwoorden en -termen van belang zijn om meer websitebezoekers te trekken. 

Voorbeeld: 

Een schoenenwinkel in Amsterdam gespecialiseerd in unieke sneakers, haalt het volgende uit de zoekwoordanalyse: ‘sneakers amsterdam’, ‘uniek schoeisel’ en ‘bijzondere sportschoenen’. Door deze zoekwoorden en -termen in de site te verwerken, ziet Google dat deze website relevant is voor de bezoeker en geeft de site een hogere ranking, waardoor de vindbaarheid wordt verbeterd. 

De zoekwoorden en -termen die uit het zoekwoordenonderzoek rollen, dien je wel op de juiste manier te gebruiken op de website. Gebruik ze in de (sub)koppen en zorg dat ze hier en daar terugkomen in de alinea’s. Let hierbij op dat jouw tekst uniek is en goed leesbaar blijft!

Naast de teksten vallen ook afbeeldingen en video’s onder content. Door de alt-tekst aan te passen, kun je die optimaliseren. De alt-tekst geeft aan wat er op de afbeelding of video te zien is. Dit is belangrijk voor mensen met een visuele beperking en ook Google snapt beter waar deze content over gaat.

Handige SEO-tools

Om je op weg te helpen met de optimalisatie van jouw website, kun je gebruikmaken van diverse SEO-tools. SEMrush is bijvoorbeeld zo’n tool voor het analyseren van organisch en betaald verkeer met functies voor rank tracking, keyword analyses, on-site SEO-analyses, merknaam monitoring, social media monitoring, linkanalyse, uitgebreide concurrentiestatistieken, rapportages en meer. Deze tool geeft je inzichten in de SEO, die je direct kunt doorvoeren in de website. Hallo vindbaarheid!

Wil je je echt focussen op de zoekwoorden, dan kun je gebruikmaken van diverse keyword-tools. De meest bekende is die van Google: de zoekwoordplanner. Deze geeft nieuwe zoekwoord- of advertentie ideeën. Maar ook Google Trends is een handige tool die je inzicht geeft in de nieuwste trends, populaire zoekopdrachten en visualisaties hiervan.

Ben je benieuwd hoe jouw website na optimalisatie scoort? Dan kun je SEO-tools inzetten voor overall analyse. Netpeak is zo’n SEO-tool, deze controleert de belangrijke SEO-issues en vergelijkt jouw website met andere websites. Ook ContentKing is een waardevolle tool voor het monitoren en optimaliseren van content op gebied van zoekmachine optimalisatie. Met PageSpeed Insights kun je de paginasnelheid testen en krijg je direct een lijst met verbeterpunten.

Inzetten van SEA

Na de optimalisatie van de techniek en content van jouw website, kun je SEA (zoekmachine adverteren) inzetten. Google heeft een eigen platform ontwikkeld om dit soort zoekadvertenties te creëren: Google Ads. Hiermee geef je de online vindbaarheid een extra boost! Je kunt ervoor kiezen om bijvoorbeeld meer bezoekers naar je website te krijgen, de bekendheid te vergroten, winkelbezoeken te stimuleren of leads te genereren. Dit doe je door verschillende advertentiemogelijkheden in te zetten:

  • Zoekadvertenties: advertenties in de zoekresultaten van Google.
  • Shopping-advertenties: productadvertenties binnen het Shopgedeelte van Google.
  • Display advertenties: banners met teksten op partnerwebsites van Google.
  • Videoadvertenties: videoadvertenties op YouTube.

Continu optimaliseren

Met bovenstaande tips en tools kun je aan de slag met de basis van zoekmachine marketing. Houd er rekening mee dat je hiermee constant bezig moet blijven, omdat het algoritme van Google ook continu verandert. Het is verstandig om met die veranderingen mee te bewegen in je zoekmachine marketing, om optimaal te kunnen blijven presteren. Aan de slag dus!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.