Het was overal in het nieuws vorige week: een Apple-engineer is ontslagen nadat zijn dochter een YouTube-video over de iPhone 10 deelde, die ook nog eens op de campus van het bedrijf was geschoten. Dit alles vond plaats ver voor de telefoon in de winkel lag, maar wel nadat de keynote was gegeven. Iedereen was in shock, maar zo vreemd is het toch niet? Toch zouden bedrijven hier beter over moeten nadenken: hoe kunnen we werknemers inzetten als ambassadeurs?

Een van de grote privileges aan de baan die ik fulltime doe, is dat ik van een van de mooiste en grootste bedrijven van Nederland dagelijks te horen krijg wat er allemaal staat te gebeuren. Regelmatig worden er ook producten uitgedeeld, vlak voordat ze in de winkel verschijnen. Dat is natuurlijk supervet. Ik ben sowieso al een consument die nieuwe producten niet kan weerstaan, dus ik moet altijd moeite doen niet enthousiast naar iedereen te schreeuwen met wat voor geweldig nieuw ding “mijn” bedrijf komt.

Enthousiast

Ik worstel daar regelmatig mee: enerzijds wil ik mijn enthousiasme delen en dus laten zien hoe trots ik ben op dit nieuwe ding of mijn collega’s, maar anderzijds weet ik ook dat het misschien geen goed idee is iets te delen wat nog niet officieel naar de buitenwereld is gecommuniceerd. En om daar nou helemaal de afdeling communicatie voor te gaan aanschrijven… Aan de ene kant verwacht ik dat ik het wel mag delen, want, waarom ga je het anders aan honderden mensen uitdelen? Aan de andere kant wil ik niet het risico lopen dat mij hetzelfde lot rust als de Apple-engineer.

Eigenlijk is dat jammer, een kans die bijvoorbeeld mijn werkgever laat liggen. Het is wel duidelijk waarom: je wil eigenlijk alleen dat mensen erover praten op positieve wijze, en als je je werknemers vrij spel geeft om producten te delen op social media, dan kan het zomaar zijn dat er ook weleens een kritische noot wordt gezet. Bovendien werken er niet voor niets woordvoerders en communicatiedeskundigen bij ons: het is een vak, en je wil niet dat iedereen ineens een woordvoerder wordt van je bedrijf.

Ambassadeur

Of toch wel? Ik denk dat ik heel graag zou hebben dat mijn werknemers hun gevoelens en filmpjes over nieuwe producten zouden delen. Uiteraard wel pas als dit proactief door iemand die daar over gaat is gecommuniceerd, maar uiteindelijk denk ik dat je er meer positiefs door behaald dan negatiefs, zelfs als medewerkers ook de negatieve noot delen.

Apple heeft door dit nieuwtje in ieder geval enorm veel extra buzz rondom iPhone X gegenereerd, en dat zal vast niet helemaal bedoeld zijn (hoewel…). Het heeft uiteindelijk wel zijn uitwerking op bijvoorbeeld de naamsbekendheid en het gevoel van exclusiviteit van het apparaat.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.